Knippers blijven branden ipv knipperen, oorzaak?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.917
8.523
Driebergen
Facebook
Jullie eerste reactie zal waarschijnlijk zijn het knipperrelais?

Maar die is er net gloedjenieuw ingegaan samen met nieuwe knipperlichten, heeft het een tijdje probleemloos gedaan.
Zo moeilijk is het schema nu ook weer niet...

Zou een te laag accuvoltage ook een reden kunnen zijn? Heb de motor nog niet hier staan...

full
 
Wat is je punt?
IK zeg toch dat het zo is?

ik had je bericht nog niet gezien,,, :-)
als het relais met 2 volt aangestuurd kan worden moet dat inderdaad geen probleem zijn.
wat me wel opvalt is dat op al die relais 12v staat maar inderdaad er zitten maar 2 polen aan het relais dus het kan niet anders dan het schema moet toch kloppen...
:$ :$ :$ :$
 
Laatst bewerkt:
Op die manier werken die dingen al jaren.
Er valt inderdaad een paar volt over het relais.
Van 14 volt laadspanning staan er 2 over het relais en 12 volt over het lampje.

ik heb nog even gekeken maar je had niet helemaal gelijk, de spanning komt als het relais uitstaat bijna volledig op de lampje en als het relais bekrachtigd word bijna volledig op het relais, vandaar dat het werkt, het werkt echt niet op de manier hoe jij beweerd,,, 2 volt op het relais.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog even gekeken maar je had niet helemaal gelijk, de spanning komt als het relais uitstaat bijna volledig op de lampje en als het relais bekrachtigd word bijna volledig op het relais, vandaar dat het werkt, het werkt echt niet op de manier hoe jij beweerd,,, 2 volt op het relais.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

jij hebt geen flauw idee hoe zo'n relais (wat het helemaal niet is) werkt
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in eerste instantie je relais check of vervangen (ook als dat net vervangen). Doet het probleem zich ook voor als de motor niet draait? Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en toen was mijn spanningsregelaar overleden ;)
 
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn 600RR.

Led knippers gemonteerd en alles knipperde snel. Een relais er tussen (kan mijne niet vervangen omdat die op de printplaat van de teller zit gebakken) en het knipperde bijna niet meer.

Relais er weer tussen uit en het knippert helemaal niet meer maar blijft branden.

Vooralsnog te lui geweest om weerstanden of een andere relais te proberen.


Ik hou dit topic dus in de gaten. :9
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar dit schema kan pertinent niet kloppen, als je iets in serie zet, en dat is in dit schema dan wordt de spanning verdeeld over de twee weerstanden (deze keer het relais en de lamp) dus als bijvoorbeeld je lamp evenveel weerstand heeft als je relais, dan zal er 6v op de lamp en ook op het relais 6v staan en dat kan niet de bedoeling zijn!
Voor de volledigheid, dit klopt niet.

Het oudste principe van een tweepolig knipperelais is een contact dat opengehouden wordt door een dunne draad. Door deze draad loopt de stroom als de knipperschakelaar bediend wordt. Door deze stroomdoorgang wordt de draad warm en wordt iets langer. Net genoeg om het contact te laten sluiten. Het sluiten van dit contact overbrugt de draad maar zorgt er ook voor dat de knipperlichten kunnen branden. De draad koelt af en wordt weer korter en opent het contact weer en de cyclus herhaalt zich.

Moderne uitvoeringen van tweepolige knipperrelais werken in principe nog steeds volgens dit principe alleen is de draad vervangen door electronicacomponenten.

Een driepolig relais heeft als bijkomende draad een massa-aansluiting omdat hier een echt relais geschakeld moet worden. Ook hier wordt de schakeling geactiveerd door stroomdoorgang maar is niet meer afhankelijk van de hoogte van de stroom. Dit heet dus ook wel een belasting onafhankelijk relais en is de ideale oplossing bij LED-knippers.
 
ik heb nog even gekeken maar je had niet helemaal gelijk, de spanning komt als het relais uitstaat bijna volledig op de lampje en als het relais bekrachtigd word bijna volledig op het relais, vandaar dat het werkt, het werkt echt niet op de manier hoe jij beweerd,,, 2 volt op het relais.

Je kan niet alles weten en dat is ook geen schande, echter heb je er meer aan om het proberen te snappen ipv blijven beweren dat iemand (in dit geval VDV) het fout heeft ;)
 
ik heb nog even gekeken maar je had niet helemaal gelijk, de spanning komt als het relais uitstaat bijna volledig op de lampje en als het relais bekrachtigd word bijna volledig op het relais, vandaar dat het werkt, het werkt echt niet op de manier hoe jij beweerd,,, 2 volt op het relais.
Ik waardeer het dat je het probeert te begrijpen maar ik denk dat je dat beter niet hardop kan doen ;)
Zie het relais als een bimetaalschakelaar die gesloten is als hij koud is en onderbreekt als hij warm word door de stroom die door de raw's (en dus door het bimetaal)loopt.
 
Tsss wat denk je wel niet van me KwaSuz? :P

Komt bij een goede motorzaak vandaan en was ook niet goedkoop, hij heeft het ook prima gedaan hè.

:$ Solly.....

_O-

Alsnog blijf ik het relais verdenken, of het nu chinees of duits is. Ik kom wel vaker nieuwe electronica tegen wat defect is en voor storingen zorgt.
Misschien ouderwets relais proberen, zo'n tiktak ding bedoel ik dan :P
 
:$ Solly.....

_O-

Alsnog blijf ik het relais verdenken, of het nu chinees of duits is. Ik kom wel vaker nieuwe electronica tegen wat defect is en voor storingen zorgt.
Misschien ouderwets relais proberen, zo'n tiktak ding bedoel ik dan :P

het moet toch echt zijn dat je relais blijft hangen anders blijft ie niet branden ...en dat kan komen doorat je spanning problemen hebt gehad, daardoor kan het niet goed gaan vooral als een relais half word bekrachtigd kunnen er gekke dingen gebeuren. ik zou voor de zekerheid nog een keer het relais vervangen en kijken of het dan weg is.

Wat er gebeurd is als ik naar het schema kijk is dat de voltage verdeeld wordt tussen de lampjes en het relais. je zou even kunnen meten hoeveel spanning er op het relais staat, dit moet met dit schema, (wat mijn inziens niet kan) minder dan 12v zijn.

ik denk dat je schema niet klopt
anders zal er nooit 12v op je lampjes komen te staan

dit schema zou wel kloppen

http://members.ziggo.nl/r.frohn/knipperlicht.jpg

Denk dat er zoiets aan de hand is, het zou te toevallig zijn dat er kort achter elkaar twee electrische dingen aan de hand zijn.

Heb vanmiddag het nieuwe relais opgehaald bij Zot, heb ook nog oude klik-klak relais liggen om te testen, maar hij zit op een onmogelijke plek bij een 650 GT, moet eerst de accu etc. er uit voor je er bij komt. :X

Verder nog even geduld heren, volgende week heeft ze pas tijd om langs te komen.
 
Gisteren naar het knipper probleem kunnen kijken, na vervangen van het relais werkte alles weer als vanouds.
Kapot relais dus, eventuele oorzaak het laadprobleem wat eerder waardoor hij twijfelachtig bekrachtigd werd waar hij niet goed tegen kan.
 
voor de goede orde..
Een relais heeft altijd minimaal 4 aansluitingen, 2 voor de spoel ( tenzij het huis de massa is, en deze dus de 4e aansluiting vervangt ) en 2 voor de schakelaar die door de spoel wordt bekrachtigd.
Dus we spreken hier over een knipperautomaat in de volksmond
 
Terug
Bovenaan Onderaan