CBR600FS met veel lawaai bij gas los

Mantos

MF'er
8 nov 2010
58
0
Akkrum
Ik rij al 5 jaar op een CBR 600 FS uit 2002 (km. stand 35000) en de laatste tijd valt mij op dat de motor erg lawaaiig is als ik het gas los laat. Valt mij vooral op in de 2e en 3e versnelling. Het is een suizend geluid. Als ik koppeling inknijp na gas loslaten is het geluid weg. Het is dus wel echt iets vanuit de aandrijving denk ik?

Nu weet ik dat de distributie(ketting) van CBR een zwak punt is. Spanner heb ik daarom vervangen. Geluid blijft echter. Is het dan misschien toch de ketting zelf? Kan zoiets al na 35000km? Of moet ik het heel ergens anders zoeken?
 
Laatst bewerkt:
als je stilstaand gas geeft, en dan loslaat, hoor je het dan ook?

edit: niet te lomp gas geven aub, en tis op eigen risico :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag koppeling uit elkaar gehaald. Platen zien er nog goed uit en de korf heeft bijna geen inslag. Alleen een paar heel licht voelbare plekjes, verder niets.

Draai ik aan de korf zelf dan hoor ik wel wat geluid, als ik snel heen en weer draai is het geluid nog duidelijker. Hoort dit zo? Zie filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Beschermkapje van je voorste kettingwiel verwijderen en kijken hoe de staat van het kettingwiel is maar ik gok op modelletje cirkelzaagblad.
Ketting waarschijnlijk ook veel te slap en als je de ketting vast pakt op het achterste kettingwiel kun je hem waarschijnlijk ook meerdere mm's van het kettingwiel af trekken.
 
Ketting houd ik wel bij, die staat niet te slap, maar ik ga morgen zeker voorste tandwiel even checken, thanks!

Trouwens, met koppeling ingeknepen hoor ik geen lawaai meer, dus dan zou ketting het niet kunnen zijn toch?
 
Laatst bewerkt:
Jawel want dan loopt alles vrij en staan er geen krachten meer op de secundaire aandrijving oftewel je ketting en kettingwielen.
Bij gas dicht remt de motorfiets af op het motorblok en die krachten komen dan op je ketting en kettingwielen te staan.