yamaha majesty 400

Dat is bekend... Zo heb ik ze de eerste keren ook gemonteerd, schoon en droog. (Bij deze montage ging het trouwens over de rollen.)

Maar als je nooit iets probeert kom je nooit verder en zodoende heb ik de Dr.Pulleys eerst eens met vet gesmeerd. Ik doe alles zelf dus het kan er zo weer af.
Dat geeft een heel andere motorfiets, de vario reageert dan heerlijk soepel alleen is het niet van lange duur; na pakweg 2000 Km. moet de zaak weer open omdat het vet blijkbaar niet bestand is tegen die belasting.
Daarna smeerde ik met talkpoeder en dat ging al beter, hij werd feller maar niet tè. Tot de laatste keer dus want toen had ik echt een sportmotor.

Eigenlijk was ik op zoek naar die eerdere situatie maar dat lukte even niet... Zodoende. Maakt niet uit, ik doe het zelf, in mijn eigen garage.
Als je hiervoor telkens naar een dealer moet zou ik het ook niet aanraden. :)
 
Wat betreft de vario zijn er heel veel variabelen die meespelen.

1. Is de glijbus schoon en goed gangbaar (niet beschadigd) van de vario.
2. Rollen schoon of ingevet of talkpoeder of grafietpoeder (spuitbus).
3. De achterste vario goed ingevet en gangbaar.
4. De veerdruk van de achterste vario.
5. In mindere mate slijtage van de riem.
6. Vocht heeft invloed op het aangrijpmoment van de koppeling. 's ochtends pakt hij eerder op dan wanneer hij weer goed droog gereden is. Dit ervaar ik wanneer hij een paar dagen stil staat.
7. Ik denk dat het soort vet ook nog invloed heeft.

Daarbij hetgeen wat Hybride zegt, na 2000 km kan alles weer anders zijn. Mijn ideale situatie, tot nu toe ;) , Een malossi multivar 2000 vario. Komt het dichtst in de buurt van een originele. De rollen ingespoten met grafietpoeder. Glijbus goed schoon en ingevet. Achterste vario goed gangbaar en ingevet. Hier rijd ik nu ongeveer 10.000km mee zonder veel verloop van de verhouding toerental/snelheid.
 
Laatst bewerkt:
De eerste twee riemen verving ik met ongeveer 30.000 Km, eigenlijk te vroeg want er mankeerde niets aan. Met de vorige heb ik bijna 40.000 Km gedaan, ook daar mankeerde nog niets aan.

Was eigenlijk gewoon om eventuele ellende te voorkomen.... en ik had de nieuwe al liggen....
 
Mijn ervaring is ook dat er na 20.000 km nog niets te zien is aan de riem. Ik heb ook wel 30.000 gereden, maar net wat Hybride zegt, het geeft een zeker gevoel wanneer er op tijd een nieuwe op ligt.
 
Ok, dan heb ik nog wel even te gaan. Ik zit nig maar an 16000 km. Al rij ik wel veel autosnelweg. Ik heb mij eens laten vertellen dat de riem en poelies dan sneller zouden slijten.
 
Ok, dan heb ik nog wel even te gaan. Ik zit nog maar an 16000 km. Al rij ik wel veel autosnelweg. Ik heb mij eens laten vertellen dat de riem en poelies dan sneller zouden slijten.
 
Ik denk dat de riem veel slijt als je veel hard optrekt en weer remt en weer hard optrekt.
En dat de riem lang mee gaat als je op de snelweg rijdt tussen de 100 en 130 km/u.
misschien op top snelheid dat de riem harder slijt.
 
Ok, dan heb ik nog wel even te gaan. Ik zit nog maar aan 16000 km. Al rij ik wel veel autosnelweg. Ik heb mij eens laten vertellen dat de riem en poelies dan sneller zouden slijten.
Die extra slijtage op de snelweg; waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat de vario dus meestal op dezelfde hoogste overbrenging draait wat dus éénzijdige slijtage geeft. Groeven op de buitenomtrek van de voorste poelie en op de binnenomtrek van de achterste poelie; maar dat valt in de praktijk erg mee....

Volgende maand gaat de mijne voorbij de ton; tenminste, als alles goed gaat....
Ik houd zelf de vario in de gaten, gebruik alleen originele riemen en ondanks dat alle poeliehelften van lichtmetaal zijn gemaakt valt de slijtage me reuze mee. Bij de Honda 250 heb ik de voorste poelie bij 45.000 nog vervangen vanwege slijtage, bij deze Yamaha is alles met dik dubbel zoveel kilometers nog prima en kan zo te zien nog best een tijd mee.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben Hans en nieuw op dit forum.
Sinds een maand of 6 eigenaar van een Majesty 400 uit 2004. Super scooter!
Ook hobby sleutelaar. Dus met rolletjes en Dr Pulley aan het experimenteren. Net als vroeger met de brommers toch weer proberen of er nog wat extra trekkracht uit te halen is ;-)
Beste resultaat geeft Dr Pulley 15 gram en dan 6 stuks geplaatst ipv 8. Is helemaal top.
Waar ik last van heb is dat de Dr Pulleys soms kantelen. Ik vermoed dat dit gebeurt na dat ik 160km/h gereden heb. De Dr Pulleys zitten dan op het uiterste van de glijbaan en kantelen bij het terug glijden.
Heeft hier iemand ervaring mee?
 
Hallo Hans, en welkom op MF.

Zou niet mogen gebeuren check dan ook goed je gradenplaat en glij-nokken op slijtage etc. want eenmaal goed opgesloten tussen de vario en gradenplaat zouden ze niet mogen kantelen.

Ook tijdens montage van vario zo lang mogelijk je vingertoppen aan de achterkant op de gradenplaat houden zodat ze niet tijdens montage op de krukas kantelen want dat is namelijk niet helemaal uitgesloten, en dan zijn er dus vanaf het montage proces al een paar gekanteld.

Kijk ook nog even naar de url hier onder zodat je ook zeker weet dat je rollen de juiste kant op staan.
WebEngine in "Kymco PeopleGT 300"

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Glijbaan en gradenplaat keurig glad en schoon. Telkens als ik topsnelheid heb gereden zijn er een stuk of twee gekanteld. Ook geprobeerd met grafietpoeder en kopervet, helpt allemaal niets.
Ben weer terug bij de originele rolletjes. Wel met de witte malossie trekveertjes op de koppeling. Dan trekt hij met wat meer toeren op, dat is wel lekker voor aan het stoplicht. Heb de rode trekveertjes ook geprobeerd, maar dan zit je op een raket. Kun je niet meer rustig rijden.

Als er liefhebbers voor de Dr. Pulleys zijn (15 gram), kun je voor het helft overnemen.
 
Ik ben niet helemaal tevreden over de standaard spiegels die op de brommert zitten. Ik zie mijn ellebogen te veel dus eigenlijk zoek ik spiegels die verder naar buiten steken. Heeft iemand daar ervaringen meer?
 
Google maar op "spiegelverbreders" niet dat het fraai staat, maargoed u verzoekt en wij draaien.
Overigens stel je de vraag in het Majesty topic maar dat terzijde.

Mvg. Jan
 
Ik had hetzelfde....

Daarom heb ik destijds al de spiegels van mijn reserve Foresight gemonteerd en nu zie ik alles prima. Ik had alleen verloopjes nodig voor de verschillende soorten schroefdraad.

Nu had ik die toevallig liggen maar er zijn natuurlijk allerlei soorten spiegels te koop, vast ook wel een set die jou aanstaat.

Zie ook deze post met foto: Hybride in "yamaha majesty 400"
 
Laatst bewerkt:
Fatopi, wat ik wel eens gedaan heb is; de spiegel steel door midden zagen en dan plus/minus
4a5 cm er een stukkie tussen lassen. Dan komt ie ook ongeveer 2 cm hoger te staan.
 
Toen ik er ooit over klaagde kwam mijn dealer met verloop stukjes aanzetten van zo'n 3 cm. Spiegel omhoog en iets verder naar buiten. Resultaat was perfect. En mijn vrouw had op haar Majesty spiegels van een X-max of een City, dat gaf uitstekend beeld naar achteren. Er zijn dus voldoende mogelijkheden die tot verbetering leiden.
 
Google maar op "spiegelverbreders" niet dat het fraai staat, maargoed u verzoekt en wij draaien.
Overigens stel je de vraag in het Majesty topic maar dat terzijde.

Mvg. Jan
Zie mijn bericht van. 28 april. Maakt veel duidelijk denk ik ;)
 
Ik had hetzelfde....

Daarom heb ik destijds al de spiegels van mijn reserve Foresight gemonteerd en nu zie ik alles prima. Ik had alleen verloopjes nodig voor de verschillende soorten schroefdraad.

Nu had ik die toevallig liggen maar er zijn natuurlijk allerlei soorten spiegels te koop, vast ook wel een set die jou aanstaat.

Zie ook deze post met foto: Hybride in "yamaha majesty 400"

Bedankt. Hier ga ik even mee verder
 
Ik heb nog een oud plaatje

full
 
Vorige week heb ik de Majesty over de ton gereden.

De motor is van februari 2008, ik kocht hem in november van dat jaar jong gebruikt met ongeveer 8000 Km.
Hij doet het goed en hij blijft het maar doen zonder problemen. Ik rijd er lekker mee door zolang het goed gaat.

full



Dit is al de tweede scooter die ik over de ton rijd, de vorige was een Honda Foresight.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan