2de keer kapotte SR

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Even het hele verhaal;
Ik heb een verbouwde gsx-r srad. Op een bepaald moment groot onderhoud e.d. uit laten voeren om hem weer helemaal klaar voor de weg te maken. Een nieuwe accu erin, even gereden (alleen overdag, dimlichtje kapot), maar begon tegen te stribbelen. Na meten bleek de SR kapot te zijn. Accu was nog goed, dynamo ook. Deze SR ging bij oplopend toerental steeds minder spanning aan de accu leveren. Hij had dus nog wel wat laadstroom, molde mijn accu niet, en gezien ik zonder licht reed kon ik best even rijden. Via ebay een andere SR besteld, tijdje later binnen en meteen gemonteerd, zonder te meten met de nieuwe SR.
Ging een paar ritten goed, maar gisteren wilde ik nieuwe banden laten monteren. Bij de motorzaak aangekomen stond mijn accu te fluiten en te stinken. Kokend heet.
Weer door gaan meten, nu door de motorzaak. Dynamo is goed, SR verre van. Geeft soms stabiel 14,5 V, maar soms schiet het ineeens naar 18,5-20,0 V en blijft daar. Bij het loshalen van de stekkerverbinding van de SR er ook achter gekomen dat deze gesmolten is.
Banden erop laten leggen, Accu vervangen, en zonder laadstroom naar huis gereden. Gisteren een mailtje naar de verkoper gestuurd, op hoop van zege.

Een andere SR moet er toch komen, deze is duidelijk overleden. Maar is het redelijk zeker dat de SR er gewoon kapot in is gegaan? Of zijn er nog andere mogelijke verklaringen? Ik heb natuurlijk geen zin in straks weer een nieuwe SR, en mijn weer net nieuwe accu te mollen. Ik zal sowieso bij een automaterialen zaak of iets dergelijks een goeie 5-polige stekker moeten halen, mannetje en vrouwtje, om aan mijn kabelboom en nieuwe SR te maken. Degene die nu aan mijn kabelboom zit is niet bruikbaar. Dit zal er wel een moeten zijn die de spanning aankan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg Thijs
 
het is niet de spanning op de draad, die zorgt dat hij smelt, het is de hoge stroom die is gaan lopen ten gevolgen van die weerstand die ergens aanwezig is. zoals gezegd, solderen die hap en koelpasta. En het liefste een Spanningsregelaar met koel ribben er op. Die Dynamo's leveren veel vermogen die spanningsregelaar moet dat verwerken naar een knappen laadt spanning. Honda Dynamo's hebben ook zoveel vermogen, die SR dingen gaan bij sommige modellen ook als bosjes.
 
het is niet de spanning op de draad, die zorgt dat hij smelt, het is de hoge stroom die is gaan lopen ten gevolgen van die weerstand die ergens aanwezig is. zoals gezegd, solderen die hap en koelpasta. En het liefste een Spanningsregelaar met koel ribben er op. Die Dynamo's leveren veel vermogen die spanningsregelaar moet dat verwerken naar een knappen laadt spanning. Honda Dynamo's hebben ook zoveel vermogen, die SR dingen gaan bij sommige modellen ook als bosjes.
Zoals gezegd, niet solderen
Een goede krimpstekker is een veel betrouwbaarder verbinding dan een soldeerverbinding.
 
Zo, net spanning over de draden gemeten. Bjn beide draden behoorlijk stabiel 0.05 volt. Bij gas geven schiet hij soms heel even richting 0,1 maar dan gaat hij meteen weer terug, dus dat zou dan zelfs de meter kunnen zijn die het niet weet. Lijkt me dan dus dik in orde toch?
 
De laadstroom moet je meten, dus eerst op de accu.
Dat schijf je op, en dan meet je de laadstroom vanaf de spanningsregelaar zelf.

Als daar veel verschil tussen zit heb je dus teveel weerstand in de kabelboom naar de accu toe.
En dat vind je SR gewoon niet leuk.
Zo is die van mij ook doorgefikt.
 
De laadstroom moet je meten, dus eerst op de accu.
Dat schijf je op, en dan meet je de laadstroom vanaf de spanningsregelaar zelf.

Als daar veel verschil tussen zit heb je dus teveel weerstand in de kabelboom naar de accu toe.
En dat vind je SR gewoon niet leuk.
Zo is die van mij ook doorgefikt.
:?
Je meet de stroom van de regelaar naar de accu en die vergelijk je met :? wat?
Hoe ga je dat doen?
Als je eerst de meter ertussen zet en je start de motor dan springt (in het gunstigste geval) de zekering in je meter tijdens starten.
Als je hem eerst start en dan de kabel losmaakt slaat de motor af.
 
Motor loopt voordat je gaat meten.

Je meet de laadstroom eerst op de accu zelf.

En die vergelijk je met de laadstroom die je meet aan de spanningsregelaar.
Hij slaat niet af omdat er als het goed is genoeg stroom in je accu zit.

Zo heb ik het destijds gedaan met mijn probleem, er zat ongv 1V verschil in over het hele toerenbereik. Teveel weerstand in de kabelboom van de SR via de zekeringskast naar de accu toe.

Dus heb ik een kabelboom gemaakt direct van de SR naar de accu met een 30amp zekering er tussen.


2evt1t4.jpg


v75csm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Motor loopt voordat je gaat meten.

Je meet de laadstroom eerst op de accu zelf.

En die vergelijk je met de laadstroom die je meet aan de spanningsregelaar.
Hij slaat niet af omdat er als het goed is genoeg stroom in je accu zit.

Zo heb ik het destijds gedaan met mijn probleem, er zat ongv 1V verschil in over het hele toerenbereik. Teveel weerstand in de kabelboom van de SR via de zekeringskast naar de accu toe.

Dus heb ik een kabelboom gemaakt direct van de SR naar de accu met een 30amp zekering er tussen.



[afbeelding]

[afbeelding]


je hebt het over laadstroom [A], en 3 regels verder weer over spanningsverschil van 1V.
wat is het nou?
 
Motor loopt voordat je gaat meten.

Je meet de laadstroom eerst op de accu zelf.

En die vergelijk je met de laadstroom die je meet aan de spanningsregelaar.
Hij slaat niet af omdat er als het goed is genoeg stroom in je accu zit.

Zo heb ik het destijds gedaan met mijn probleem, er zat ongv 1V verschil in over het hele toerenbereik. Teveel weerstand in de kabelboom van de SR via de zekeringskast naar de accu toe.

Dus heb ik een kabelboom gemaakt direct van de SR naar de accu met een 30amp zekering er tussen.


[afbeelding]

[afbeelding]
Je bedoeld laadspanning i.p.v. laadstroom neem ik aan.
Als je de spanning meet op de regelaar en de spanning op de accu en je trekt die 2 van elkaar af dan heb je het verlies van de kabel.
Daarom kan je beter de spanning meten over de kabel.
Je weet dan in een keer waar het verlies zit.
 
Ik snap wat je bedoelt. Bij jouw methode weet je of het in je massa of je fasedraad (noem je dat bij motoren zo?) zit. Maar even résumé over mijn motor.

Heb hem even aan de druppellader gehangen, ook al weet ik dat dit geen echte lader is. En het was maar iets van 2 uurtjes.

Spanning in rust was toen van 12,75 naar 13.22 gegaan.

Spanning stationair was nog steeds 14.5

Spanning rest toerenbereik ongeveer13.8

Veel beter dus ook al was de accu waarschijnlijk nog niet compleet vol.

Spanning over beide draden van de sr naar accu is 0.05V tot soms even een uitschieter naar 0.1V.

Heb er nu 80km mee gereden, licht uit, dus accu zal nu echt compleet vol zijn. Is het toch verstandiger hem nog even open te halen om weer laadspanning te meten of is dat wel erg paranoïde?
 
Ik snap wat je bedoelt. Bij jouw methode weet je of het in je massa of je fasedraad (noem je dat bij motoren zo?) zit. Maar even résumé over mijn motor.

Heb hem even aan de druppellader gehangen, ook al weet ik dat dit geen echte lader is. En het was maar iets van 2 uurtjes.

Spanning in rust was toen van 12,75 naar 13.22 gegaan.

Spanning stationair was nog steeds 14.5

Spanning rest toerenbereik ongeveer13.8

Veel beter dus ook al was de accu waarschijnlijk nog niet compleet vol.

Spanning over beide draden van de sr naar accu is 0.05V tot soms even een uitschieter naar 0.1V.

Heb er nu 80km mee gereden, licht uit, dus accu zal nu echt compleet vol zijn. Is het toch verstandiger hem nog even open te halen om weer laadspanning te meten of is dat wel erg paranoïde?

Kleine moeite toch? Je kunt het goed zien of de accu nog niet vol is, als je het gas vast houdt op ongeveer 4k rpm en de spanning loopt langzaam op dan is hij nog aan het laden.
 
Hm, net nog eens een goeie ronde gereden, inmiddels bij elkaar zo'n 150 km erop zitten. Motor doet het in principe nog prima, maar ga de sr denk ik toch een andere plek geven. Ook al bewijst het dat de koelpasta zijn werk doet, de alu plaat waar de sr op zit wordt wel erg warm. Realiseer me nu pas hoe warm een sr wordt. En dan vraag ik me toch af of hij zijn warmte kwijt kan, en hoe de rest van de elektronica en bedrading dat vindt die er bijna tegenaan zit.
 
Mensen die het verschil tussen spanning en stroom nog niet weten maar wel electra advies gaan geven -O-


Heb ik je iets misdaan?

Ik deel gewoon mijn recentelijke ervaring met mijn problemen, en dacht behulpzaam te zijn.

Ik weet het verschil, het is mij weleens uitgelegd toen ik nog leerde voor 1ste automonteur.
Maar ik haal ze kennelijk wel eens door elkaar als ik het moet uitleggen.

zal wel aan het tijdstip hebben gelegen *O*
of ik heb er geen verstand van, ik ben ook kleurenblind rood ziet er voor mij net zo uit als zwart

:+

Maar sorry als ik iemand iets misdaan heb of op het verkeerde spoor heb gezet.
 
Laatst bewerkt:
Zo, nog 1 afsluitend bericht voor dit topic. Zoals ik zei vond ik de plek waar de sr zat erg warm worden. Na 200km nog eens los gehaald en gemeten. Vond toch de waardes ook niet helemaal jofel. Ging soms erg ver richting de 15v laadspanning. Nu gewoon maar een mosfet sr van carmo gemonteerd. Wel duur, maar wordt ook iets minder warm. Weer gemonteerd met een nette krimpverbinding, de bijgeleverde stekker. Nu heel net en stabiel 14,4 V. Stationair iets lager.
Ook heb ik hem nu niet weggewerkt in de kont gemonteerd, dus veel meer koeling. Stekkerverbinding zit wel netjes in het kuipwerk, en vocht komt niet op de plek waar de kabels de sr ingaan.
Problem solved.

Heb er in ieder geval een hoop van geleerd. En moraal van het verhaal blijft toch een beetje: goedkoop is duurkoop. Best koop je meteen een goede sr, goede stekkers indien nodig, en een geschikte krimptang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan