Magna V65 rateld bij het schakelen

Robert1955

Rookie
18 jun 2015
4
0
Boxtel
Goede Middag

Als bezitter van een "nachtblauwe"Magna waar volgens mij een revisie aan zit te komen, wil ik jullie het volgende vragen.

Tijdens het rijden begon het blok ineens te ratelen.
Dit doet hij in alle versnellingen, net of hij niet in zijn versnelling kan komen.
In z'n vrij loopt hij als een zonnetje en geen onvertogen tik te horen.
Op de middenbok probeerde ik te schakelen, het wiel begint te draaien en het ratelen begint.

Ik merkte wel dat er géén verschil te merken is wanneer ik de koppeling wel of niet gebruik.
In beide gevallen draait het achterwiel rond.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn, koppeling?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg.....Robert1955
 
:W Robert
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Robert, je zit in het niet helemaal juiste subforum. Misschien kan een moderator je post even verplaatsen.

Het gonst hier van de technische mensen, dus de hulp is ongetwijfeld onderweg.
 
Ik denk dat de schakelwals helemaal is overleden.
Is nogal een duur onderdeel schat ik zo en niet meer nieuw verkrijgbaar. Tweedeshands zal nog wel lukken bij een motorsloop of ebay.
Waarschijnlijk zijn de schakelvorken ook slecht.
En ik gok dat de nokken/dogs van het tandwiel van de 2de versnelling er ook niet al te best meer aan toe zijn.

Via het schakelpedaal bedien je dus de schakelwals. De schakelwals bepaald de schakelvolgorde. Je kunt dus niet van de 2e gelijk door naar de 4e, je moet eerst 3.
De shakelvork schuift het goeie tandwiel tegen een andere aan, waardoor de nokken van het ene tandwiel in de uitsparingen van het andere tandwiel vallen.
 
Ik vermoed dat je cardan aandrijving niet goed is de spindels kunnen wel eens versleten zijn.
Je moet dus de gehele aandrijflijn controleren
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je cardan aandrijving niet goed is de spindels kunnen wel eens versleten zijn.
Je moet dus de gehele aandrijflijn controleren

full


Denk dat ik een beetje misleid ben door de topictitel, dacht dat ie niet in een versnelling te krijgen was, met een hoop geratel.

De V65 heeft geen normale koppeling maar een 1way-clutch, vandaar dat je misschien de koppeling verdenkt?

Ik zou met het makkelijkste beginnen. Kijken of er nog tandwielkastolie zit op de haakse overbrenging bij het achterwiel.
Daarna zou ik de rechter zijkap eraf draaien, en de 1way-clutch systeem bekijken.
Hierna komt het iets zwaardere sleutelwerk, de cardanas met ingebouwde demper (demper is eigenlijk mijn hoofdverdachte), haakse overbrenging op het achterwiel, en haakse overbrenging vanaf het blok naar de cardanas.

Als de haakse overbrenging van het blok eraf is kun je voelen of het lager van de uitgaande as speling heeft. (mijn ervaring is dat dat een gakgakgak geluid geeft).
Als het hier ook niet aan ligt dan zal het waarschijnlijk een lager in de versnellingsbak zijn.
 
ach boev wat wet ie der no van

By the way, het eerste wat ik me herinner van jouw machoceistische gesleutel is de vloek van een half uur lang, toen het onder en bevenblok gedeeld moesten worden.
Na een half uur komt meneer de automonteur erachter dat de nokkenaskettingspanners in het onderblok gehaakt zitten.

Da kan alleen moar Honda verzinnen.
 
Aha, nu komt het dus op gang.
Wanneer ik echt in het verkeerde subforum zit wil ik de moderator verzoeken om hem in het juiste forum te zetten. Alvast bedankt.

@Bouvie, hier kan ik wat mee, ik heb nu een idee waar ik moet beginnen.
Waarschijnlijk heb ik het probleem niet goed uitgelegd.

Ik kan wel schakelen maar hij valt niet in zijn versnelling (hij ratelt dan alleen maar)
Het achterwiel begint dan wel te draaien maar zodra die op de grond staat gebeurt er niets (er wordt dus géén vermogen overgebracht.

Nu is mij verteld dat de schakelas voorzien is van 2 veertjes die ervoor zorgen dat je kunt schakelen.er werd bij verteld dathij hoopte dat de veer aan de kant van het schakelpedaal de boosdoener zou zijn.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Ik ben nogal visueel ingesteld dus als iemand een afbeelding heeft zal ik hem zeer dankbaar zijn.

Verder ben ik nu alle gegevens aan het verzamelen om te zien of ik het zelf kan ( dat wil ik het liefst)of om het uiteindelijk te laten doen.
Daarbij is alle hulp welkom.
 
Pfff, ik heb dus toch niet voor alles 2 pogingen nodig.

Bij nader inzien kan het nog relatief simpel zijn.
1 hoe is je schakelpedaal eraa toe? De 2 scharnierpunte moeten netjes in het vet zitten. Mechanisch moet het soepel lopen.
Of misschien komt door slijtage het pedaaltje tegen de bovenliggende kap? Maar dan zou ie wel in de 1 moeten kunnen.
2 misschien ligt het aan het schakelmechaniek aan de rechterkant, achter de grote zijkap? Zie filmpje.
3 het is bijn onherstelbaar. Ge groeven in de schakelwals zijn te erg beschadigt om uberhaubt nog te kunnen schakelen. Ik heb zelfs het vermoeden dat de schakelwals doormidden is gebroken door de brute power van de V1100. Opeens helemaal niet meer kunnen schakelen en een hoop gerammel, hmm.
( ik hoop voor je dat het gwoon het schakelmechaniek met de veer aan de rechterkant is.

fff, ik heb dus toch niet voor alles 2 pogingen nodig.

Bij nader inzien kan het nog relatief simpel zijn.
1 hoe is je schakelpedaal eraa toe? De 2 scharnierpunte moeten netjes in het vet zitten. Mechanisch moet het soepel lopen.
Of misschien komt door slijtage het pedaaltje tegen de bovenliggende kap? Maar dan zou ie wel in de 1 moeten kunnen.
2 misschien ligt het aan het schakelmechaniek aan de rechterkant, achter de grote zijkap? Zie filmpje.
3 het is bijn onherstelbaar. Ge groeven in de schakelwals zijn te erg beschadigt om uberhaubt nog te kunnen schakelen. Ik heb zelfs het vermoeden dat de schakelwals doormidden is gebroken door de brute power van de V1100. Opeens helemaal niet meer kunnen schakelen en een hoop gerammel, hmm.
( ik hoop voor je dat het gwoon het schakelmechaniek met de veer aan de rechterkant is.
 
ik zou eerst de uitgaande as aan het blok controleren.
als deze as draait wanneer de motor loopt op de middenbok en het achterwiel tegengehouden word, dan is de cardanas of eind overbrenging stuk.
als deze as niet draait, dan eerst de koppeling open en het bedieningmechanisme van de bak controleren.
enge verhalen over schakelwalsen geloof ik niet in.
schakelbediening zit achter de koppeling.
 
Daar heb je wel gelijk in bananeman. Ik leg misschien iets te veel de nadruk op zware schade.
Als het mechanisme niet goed werkt door een simpel gebroken veertje, dan krijg je de bak waarschijnlijk ook in geen enkele versnelling.

Edit: mijn bedoeling was gewoon om in 1 keer alle mogelijkheden te geven. TP houd van visuele info, dus filmpje erbij gedaan van het schakelmechanisme.
De schakelwals kwam niet in beeld dus dan doe je er als laatste nog even een plaatje bij, dan weet TS wat er bedoeld word.
 
Laatst bewerkt:
@boevie hartelijk dank,hier kan ik wat mee.
@bananeman, ik denk dat jou bijdrage het verstandigste is om mee te beginnen.

zoals ik het nu zie kan ik er over 2 weekenden mee beginnen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan