Z750 '09 servo klep werkt niet meer

Alex0218

Rookie
13 apr 2009
9
0
Beste MF-ers,

Ik ben in het bezit van een Z750 uit 2009 waar ik alweer 6 jaartjes met veel plezier op rij.
Nu heb ik toen ik de motor 1 jaar had een Akrapovic demper onder mijn motor laten monteren > topgeluid. In deze demper zat geen klep (originele uitlaat had wel een klep).

Nu heb ik vorige week de nieuwste demper van Akrapovic onder mijn motor gemonteerd echter doet de klep het niet meer. Als ik het contact omdraai gaat de klep wel vanuit open positie dicht en daarna weer open echter bij het rijden en toeren maken blijft de klep open staan en doet verder helemaal niets :N

Voor zover ik mij kan herinneren is er destijds bij Motoport een soort vierkante plug/stekker vervangen voor een stekker die bij de uitlaat werd geleverd. Ik heb de originele stekker weer terug gezet echter veranderd dit niks.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!
 
Ik begrijp het niet helemaal, je hebt de akra zonder klep vervangen voor een akra met klep (E-keur dus)? Dit zeg je niet in de OP.

Hoe heb je getest of ie werkt? In zijn neutraal blijven de meesten dichtstaan of bewegen in ieder geval niet. Als ie door de zelfdiagnose heen komt (eindaanslag naar eindaanslag) kan je er van uit gaan dat ie het doet.
 
Laatst bewerkt:
De Akra zonder klep is beschadigd geraakt en heb toen een nieuwe Akra demper besteld.
Dit is een ander type als die er onder zat (ca. 10cm korter en mét klep). Beide dempers hadden E-keur (zowel die oude zonder klep als de nieuwe met klep; tegenwoordig strengere eisen zeker..).

Ik heb het bij een lokale brommer/motor garage laten testen en heb ook aangegeven dat hij 't misschien wel doet als er snelheid wordt gemaakt. Ze zeggen dat ze dat hebben getest (hebben een testbank) en dat de klep het dan ook niet doet.
 
Standaard staat de klep altijd open ik heb mijn uitlaat vervangen voor eentje zonder klep en alle kabels verwijderd, als ik de originele uitlaat weer aansluit met klep maar zonder kabels dan staat de klep vol open ( een veer trekt deze open).

Ik begrijp dat de servo motor wel werkt dit zou je kunnen zien als je het contact aanzet de servomotor maakt dan 1x een volle slag, bij stationair zou de klep dicht moeten staan en hoe meer gas je geeft hoe meer open de klep komt de staan, testbank is daar niet voor nodig heeft niks met snelheid te maken alleen de gas stand.

Ik vermoed dat de klep in de uitlaat anders is als de orginele en dat je deze anders moet afstellen er zitten aan de kabels 2 punten waarbij je de kabels kan instellen.

Dus chek

1. Werkt de servo motor gewoon los ( zonder kabels)
2. Werkt de klep in de uitlaat ( gewoon met de hand bedienen)
3. Staan de kabels wel goed afgesteld ( niet te strak geeft foutmelding, of te los doet niks)
4. I dunno
 
Klep staat bij stationair lopen open. Dit is dus niet de bedoeling?

Klep en servo doen het verder omdat de klep netjes sluit bij inschakelen contact.
Zou het kunnen dat de kabels niet goed zijn afgesteld waardoor ze te slap staan en hierdoor de klep niet open gaat?
 
Als de klep dicht moet staan bij stationair draaien en ook wanneer hij uit staat zou dat heel goed kunnen. Verklaart echter niet waarom de klep helemaal niet reageert bij gasgeven lijkt mij?
 
Laatst bewerkt:
In welke stand de klep staat als de motor uitstaat weet ik niet, maar reageert de servomotor wel als je gas geeft? Als maakt deze alleen een slag bij het contact inschakelen
 
Probleem is opgelost. Werkplaats had de kabels van de servo motor naar de klep niet goed afgesteld.
De klep reageert nu netjes bij het gas geven. Bij stationair draaien staat hij voor 80% dicht schat ik. Bij enkel contact aan voor 5% dicht.

Bedankt voor de info allen! Zeker wat geleerd; werkplaats daar is niet heel erg secuur met het uitvoeren van een 'simpele' uitlaat montage..
 
Terug
Bovenaan Onderaan