Vreemd accu/electrisch probleem. Accu lijkt schijndood

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Ik zit met een heel vaag probleem en ik hoop dat hier iemand de wijsheid heefd om een oplossing te bieden.

Als ik contact maak is er geen stroom aanwezig. Niks werk. Geen verlichting, metertjes etc. De accu lijkt dood te zijn.

Als ik de motor start met kickstrart, komt alles tot leven en werkt de electra zonder problemen. Als ik de motor uitzet en wederom contact maak doet alle electra het normaal.

Als de motor een lange tijd uit staat begind het probleem van voor af aan. De accu lijkt, net zoals bij mensen gereanimeerd te worden voordat deze normaal functioneerd.


Samengevat; de accu lijkt in eerste instantie overleden (of in slaap te zijn), maar komt tot leven als de motor gestart is.

Ik heb de accu laten doormeten en deze is in orde. Het probleem ligt dus niet aan de accu.


Wie o wie herkent dit probleem
 
spanning onbelast en spanning belast op de accu meten geeft indicatie accu lading/gezondheid.
spanning tussen minpool accu en motorblok mag niet hoger zijn dan 0,01V anders heb je een overgangs weerstand (slechte verbinding of slechte kabel) tussen plus pool en pluskabel startmotor zelfde
 
Ik zal de massakabels nalopen. Echter is het probleem begonnen met het warme weer. Voor de hittegolf nergens last van gehad.

Ik dacht eerst dat de accu leeg loopt als de motor stil staat en dat hij daarom niet reageerd bij contact. Echter heb ik hem meerdere malen aan de lader gelegd en de accu was altijd vol. Hij lekt dus geen stroom wanneer er geen contact wordt gemaakt.

De accu/electrische cirquit, moet dus telkens na een tijdje stil gestaan te hebben, tot leven worden gekickt. Eenmaal tot leven werkt alles goed. De accu lekt geen stroom.

RUUD1TJE, kan ik direct vanaf de MIN van de accu een nieuwe massa draad trekken naar het blok?
of moet ik er eerst achterkomen of de huidige massa goed werkt?
 
Accu's en motorfietsen - altijd een probleem, waar tot nog toe nog geen goeie oplossing voor is anders dan hem in de winter continu aan een goede druppellader met ontlaad/laadcyclus (bijvoorbeeld CTek) te hangen. Zelfs dan is het moeilijk een accu langer dan een jaar of 3-4 goed te houden, is mijn bescheiden ervaring. Net ook de mijne vervangen (een topmodel gel-accu, evengoed na 4 jaar dood, bleek redelijk plotseling, en nadat het seizoen al in volle gang was, de lading niet langer dan een dag of twee/drie vast te houden). Als hij al wat ouder is (2-4 jaar?) en alle contacten en de spanningsregelaar verder goed blijken te zijn haal een nieuwe, ben je van het gez**k af.

Zie how to - accu en laadsysteem controleren. voor verdere info hoe zaken te meten etc.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem heeft zich niet meer voortgedaan sinds de motor in de schaduw staat en het weer wat koeler is. Het klinkt raar, maar ik kan niet anders concluderen dat het warmte gerelateerd was.

toppic mag dicht. Bedankt voor alle adviesen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan