Probleem warmte/lange ritten '03 SV650

Bagel

MF'er
17 jul 2014
62
5
Vorige week ben ik met mijn SV650 (2003) een weekje weg geweest naar de Eiffel met vrienden. Voor deze vakantie heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad met de SV.

Het betreft dus een SV650 uit 2003, eerste SV650 model met injectie. De motor heeft nu 41.000 gelopen. Ik heb de SV gekocht bij 35/36000.

Na lange stukken bij constante belasting wil de motor niet meer stationair draaien. Dat betekent dat wanneer ik de koppelingshendel in trek, de motor stilvalt bij rijden. Maar het probleem lijkt dus vooral te spelen bij warmte, wanneer het blok goed warm is, na continue belast te zijn. De motor is daarna wel weer te starten, maar ik dien dan wel wat gas bij te geven, anders lukt het niet tot slecht. Wanneer hij dan weer gestart is, loopt de motor beroerd en is die heel erg schokkerig.

Wanneer de motor even gestaan had tijdens de vakantie, leek hij daarna weer goed te lopen. Tot we dus weer een lang stuk een constante snelheid aan gingen houden.

Ik heb tijdens de vakantie met wat basic gereedschap al eens gekeken of ik iets kon vinden, maar geen succes. Ik heb de benzine leidingen gecontroleerd op beknelling, injectie reiniger gebruikt, de aTRE van GiPro weggehaald en de bougiekabels een keer losgehaald en opnieuw aangedrukt.

Nu ik terug ben heb ik wat dingen gelezen, en nu verdenk ik mijn TPS (gasklepsensor). Ik weet nog dat ik de TPS destijds eens bijgesteld heb (Zie deze URL) en dat de motor na het doen van deze aanpassing ook ineens stilviel bij stationair lopen. Na de sensor destijds nogmaals te hebben bijgesteld, is het niet meer voorgekomen, tot nu dus. Ik denk dat de TPS niet meer goed is wanneer deze goed warm wordt.

Zou dit de TPS kunnen zijn? Zo ja, kan je een TPS oplappen, of ben ik beter met een "nieuwe"?

Bij voorbaat dank, en als er meer informatie nodig is zal ik die zo snel mogelijk geven. :)
 
Hoi bagel. Ik zou om te beginnen je. TPS even "uitlezen" in het display, dus of deze nog goed staat (het welbekende -C00 streepje).
Hoeveel toeren draait de motor normaal stationair?

Mocht dat goed staan dan zou ik pas verder gaan zoeken, zeker als de motor verder goed rijdt
 
Hoi bagel. Ik zou om te beginnen je. TPS even "uitlezen" in het display, dus of deze nog goed staat (het welbekende -C00 streepje).
Hoeveel toeren draait de motor normaal stationair?

Mocht dat goed staan dan zou ik pas verder gaan zoeken, zeker als de motor verder goed rijdt
Ga ik zo snel mogelijk checken, thanks.

Wanneer de motor afgeslagen is, merk je daarna ook dat de motor erg schokkerig rijdt, dus goed rijden zou ik niet zeggen. :P
 
Laatst bewerkt:
Nou.. Ik heb zojuist de TPS adjustment, zoals in de startpost beschreven, teruggedraaid. Dus zorgen dat het streepje láter naar boven gaat. Bij stationair staat het streepje netjes op -C00 en bij 3000 toeren gaat die nu een stap omhoog. Toen de problemen zich nog voor deden, ging het streepje al omhoog bij 1500 toeren.

Ik heb net 1,5 uur gereden zonder noemenswaardige problemen. Fingers crossed, binnenkort wat meer rijden, en dan een stuk snelweg meepikken.
 
Nou.. Ik heb zojuist de TPS adjustment, zoals in de startpost beschreven, teruggedraaid. Dus zorgen dat het streepje láter naar boven gaat. Bij stationair staat het streepje netjes op -C00 en bij 3000 toeren gaat die nu een stap omhoog. Toen de problemen zich nog voor deden, ging het streepje al omhoog bij 1500 toeren.

Ik heb net 1,5 uur gereden zonder noemenswaardige problemen. Fingers crossed, binnenkort wat meer rijden, en dan een stuk snelweg meepikken.
3000 toeren is wat hoog, maar 1500 is wat laag. Inderdaad, fingers crossed en afwachten. En voor nu lekker zo laten staan.

In theorie rijdt de motor nu iets armer, wellicht stond die, icm de hete temperaturen, te rijk en sloeg die daarom af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan