LED lampjes ipv gloeilampjes in achterlicht

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik wilde mijn achterlicht van LED lampjes voorzien omdat ik van plan ben nog een stroomverbruiker toe te voegen (deze MF-classic om precies te zijn :P), naast de standaard verlichting + handvat verwarming.

Ik weet dat de dynamo ongeveer 200w kan leveren bij 5000rpm maar ik ben geen racemonster en zit er daardoor meestal onder. Omdat ik bang ben dat de accu niet wordt bijgeladen omdat ik teveel stroom trek dacht ik LED lampjes in het achterlicht te doen wat me dan weer 40w oid scheelt omdat er volgens mij nu twee 21w bolletjes in zitten.
De accu is overigens inmiddels minimaal 8 jaar oud en doet het nog perfect :}

Daarnaast beginnen de lampjes op te raken (donker glas en lage lichtopbrengst) en zijn ze dus sowieso aan vervanging toe.

Nu heb ik wel het een en ander aan oude topics gevonden maar de resultaten daar waren niet echt veel belovend (te lage lichtopbrengst van LED vervangers). Dus bij deze de vraag of iemand weet of er inmiddels al equivalente LED vervangers zijn voor standaard lampjes.
 
Laatst bewerkt:
Je kan op ebay bijv zoeken naar een complete LED achterlicht voor je motor, vaak zijn deze fel genoeg. Ook kan je natuurlijk het uiterlijk gelijk houden aan wat je nu hebt, op ebay of dx.com zoeken naar het juiste type LED lampje.

Ik denk alleen dat het je nauwelijks winst gaat geven (behalve optisch), de 21W lampjes aan de achterzijde zijn de knipperlichten en/of remlichten. Gewone achterlichten zitten in de 3 tot 5W range. Het kan wel zijn dat het lijkt alsof die 21W lampjes de achterlichten zijn, maar dan zullen het waarschijnlijk dual filament bulbs zijn: twee gloeidraden, met verschillende weerstanden, voor twee verschillende toepassingen (meestal remlicht + normale verlichting).

Zo herken je die:
118555d1346491669-sequentials-3rd-bulb-not-lighting-turn-dual-filament-bulbs.jpg


[edit]In bovenstaande afbeelding wordt ook turn-signal genoemd, maar dat komt omdat dit van een Amerikaans forum is: daar wordt de richtingaanwijzer aan de voorzijde vaak ook gebruikt als stadslicht, en knippert dus ook wit[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde mijn achterlicht van LED lampjes voorzien omdat ik van plan ben nog een stroomverbruiker toe te voegen (deze MF-classic om precies te zijn :P), naast de standaard verlichting + handvat verwarming.

Ik weet dat de dynamo ongeveer 200w kan leveren bij 5000rpm maar ik ben geen racemonster en zit er daardoor meestal onder. Omdat ik bang ben dat de accu niet wordt bijgeladen omdat ik teveel stroom trek dacht ik LED lampjes in het achterlicht te doen wat me dan weer 40w oid scheelt omdat er volgens mij nu twee 21w bolletjes in zitten.
De accu is overigens inmiddels minimaal 8 jaar oud en doet het nog perfect :}

Daarnaast beginnen de lampjes op te raken (donker glas en lage lichtopbrengst) en zijn ze dus sowieso aan vervanging toe.

Nu heb ik wel het een en ander aan oude topics gevonden maar de resultaten daar waren niet echt veel belovend (te lage lichtopbrengst van LED vervangers). Dus bij deze de vraag of iemand weet of er inmiddels al equivalente LED vervangers zijn voor standaard lampjes.


BA15S LED met canbus - Leddel de led webshop voor auto 12V, Truck 24V, huis en tuin

In Duitsland waarschijnlijk goedkoper te vinden:
http://www.hypercolor.de/LED-T4W-BA9s-base
 
Compleet LED achterlicht van mijn motor ben ik mee bekend en heb ik in het echt gezien. Erg fraai want die hebben een egale en eenzelfde/hogere lichtopbrengst dan het origineel. Helaas wel veel duurder dan ik er voor over heb. Ik dacht met LED lampjes een goedkopie oplossing te hebben.

En wat betreft de dubbele draad lampjes, niet aan gedacht dat zou best kunnen. Het is alweer een tijdje geleden dat ik ze eruit heb gehad en misschien ben ik in de war met gewone 21w lampjes.

-edit
idd 21w/5w combinatie dus dan heeft het niet echt nut om er qua stroomverbruik een LED variant in te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Een led bolletje in een halogeen reflector schroeven heb ik nog niet meer lichtopbrengst zien geven dan een halogeen lampje. Dat is ook normaal want een koplamp of achterlichtunit op basis van led techniek werkt fundamenteel anders dan een reflector met gloeilampje idee...
 
Een led bolletje in een halogeen reflector schroeven heb ik nog niet meer lichtopbrengst zien geven dan een halogeen lampje. Dat is ook normaal want een koplamp of achterlichtunit op basis van led techniek werkt fundamenteel anders dan een reflector met gloeilampje idee...
:^

Er zijn wel vervangings-leds te krijgen, die duurzaam zijn, met echt goede lichtopbrengst en lichtbeeld.

Ivm de kosten worden die nauwelijks verkocht, en pakt men de goedkope chinese leds.
 
Iemand trouwens een idee wat het stroomverbruik van een ontsteking is zo ongeveer? Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 160w ter beschikking heb, waarvan dan 70w voor verlichting, 15w voor handvat verwarming en dan een verwarmd vest erbij (50w oid?)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs de lampjes in de GS500 ook vervangen voor LED varianten. Ik zou wel aanraden om geen witte of rode lampjes te nemen maar gewoon de gele kleur.
Witte lampjes zorgen voor een soort van roze kleur en rode lampjes zijn te donker.

Deze heb ik en geven een gelijkwaardige kleur en lichtopbrengst

Ik heb er eventueel wel een foto van met witte lampjes, dan snap je wat ik bedoel met de roze kleur.
Hoe lang ze meegaan kan ik nog niet zeggen. Inmiddels zitten ze er een paar maanden en een paar duizend kilometers in.

Om alle beetjes bij elkaar te halen zou je ook je teller verlichting en het kleine lampje in je koplamp vervangen voor LED. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan