Remblokken vervangen, voorwiel loopt erg stroef

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
En het remmerij geneuzel gaat verder. Had ik eerder een piepende achterrem, ook de voorkant is niet helemaal jofel. Ik vervang regelmatig remblokken, dus je zou zeggen dat ik weet hoe het moet, maar hier kom ik niet helemaal uit.

Heb een Tiger 1050 ABS uit 2010, rijd altijd met Brembo blokken rond en dus laatst deze weer vervangen door Brembo blokken. Appeltje, eitje, maar nu loopt mijn voorwiel erg stroef.

Wat ik al geprobeerd heb: remvloeistof eruit gehaald, staat nu tussen min en max, dus moet het probleem niet zijn. Remzuigers helemaal met remvloeistof gereinigd, ingezet met speciaal zuigervet. Gevolg: zuigers glijden soepeltjes naar binnen dus dat kan het ook niet zijn. Als ik de bouten van de klauw los draai, loopt het wiel soepel. Zodra ik deze vastzet, is er zeer veel weerstand te voelen. Als ik ga rijden, ca. 10km, en niet rem met de voorrem, zijn de schijven rond de 50 graden gok ik. Zijn nog nèt aan te raken als je even doorbijt. Heb ook de klembouten van de vooras gelost, paar keer flink de voorvering ingedrukt en klemboutjes weer teruggezet. Ook geen oplossing. Oplossing van MasterTommy ook geprobeerd: bouten los, met de hand vastdraaien tot hij net aanzet, dan rem vol in met tywrap en bouten vast op moment en rem weer los. Dan zit hij alleen maar vaster.

Wat kan dit zijn? Iemand nog tips in welke richting ik het moet zoeken?
 
Heb je de ontluchting nippel al eens open gedraaid als hij aan loopt?
Loopt hij dan vrij heb je een probleem in de druk afvoer. Dat kan zijn in de rempomp of een verstopping in bijvoorbeeld de leiding.

Loopt hij dan nog niet vrij is het iets met de remklauw. Remblokken die klemmen of remzuigers die niet terug komen.
Geprobeerd met ontluchtingsnippels open (komt dan wel remvloeistof uit), en maakt geen verschil. Wiel draait dan nog steeds stroef.

Ga er morgen de OEM remblokken in zitten op aanraden van Roké. Hoop dat dat het is, anders 120 euro voor niks lichter...
 
Ga ik morgen checken, maar ik neem aan van wel. Ik maak me wel echt zorgen dat het plaatsen van de OEM blokken (á 120 euro) niets gaat uithalen. Maar je moet wat hè. Roké was er erg van overtuigd.
 
Laatst bewerkt:
Ok heren, net de OEM blokken gemonteerd, 10km gereden en toen het moment der waarheid: schijven waren koud/lauw en wiel liep zeer soepel rond! Mysterie opgelost dus! Toch wel vaag waarom de Brembo blokken de remmen laten aanlopen, want heb ze naast de originele blokken gelegd en zie geen tot minimaal verschil. De originele zijn zelfs dikker, zowel de voering als de "bodemplaat" waar de voering op zit.
 
Ok heren, net de OEM blokken gemonteerd, 10km gereden en toen het moment der waarheid: schijven waren koud/lauw en wiel liep zeer soepel rond! Mysterie opgelost dus! Toch wel vaag waarom de Brembo blokken de remmen laten aanlopen, want heb ze naast de originele blokken gelegd en zie geen tot minimaal verschil. De originele zijn zelfs dikker, zowel de voering als de "bodemplaat" waar de voering op zit.

je moet de hoogte van de blokken eens serieus nameten, niet de dikte maar het deel wat dus in de remklauw schuift.
Ik vermoed dat daar minimaal verschil inzit en dat bij warmte [uitzetten] wat versterkt wordt.
Vandaar dat ik al opperde om er een frutseltje af te veilen.
 
Als ik het zo lees dan denk ik ook dat de remblokken enigzins te strak in de geleiding/bracket zitten en dan doordat ze warm worden van het remmen wat klem gaan zitten.
 
je moet de hoogte van de blokken eens serieus nameten, niet de dikte maar het deel wat dus in de remklauw schuift.
Ik vermoed dat daar minimaal verschil inzit en dat bij warmte [uitzetten] wat versterkt wordt.
Vandaar dat ik al opperde om er een frutseltje af te veilen.
Dat, incl dikker laagje rode lak. Loopt het mechanisch net niet vrij genoeg.

Zou zomaar kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan