Cilinderkop Suzuki GS450L demonteren

LeonK

Rookie
21 jun 2015
5
0
Goedenavond,

ik heb een vraag. De cilinderkop van mijn GS moet er even af om 2 bouten te laten uitboren. Nu is mijn vraag moet ik de cilinderkopcover er apart afhalen of kan die blijven zitten als ik de cilinderkop eraf wil halen?
 
ja die moet eraf.
en de nokkenassen moeten er ook uit.
zelfs de cilinders moeten eraf.
deze zitten niet apart vast met bouten waardoor de kans erg groot is dat de voetpakking breekt wanneer je de kop eraf haalt.
en zorg vooral een werkplaatshandboek
 
ja daar was ik al bang voor. (vanuit mijn brommertijd)
opzoek naar werkplaatshandboek. Heb wel een handboek maar is van model ervoor.

Iemand werkplaatshandboek van '88 GS450L?

thx bananeman
 
Kijk even bij de brikken in het GSX topic, daar staat een lijst met linkjes, o.a naar manuals. Er zijn vanaf halverwege de jaren '70 allerlei varianten van dit twinnetje gemaakt, voor demontage maakt dat niet veel uit.
 
Nog een extra vraagje. Heb besloten het blok verder te demonteren. Nu wil ik de cilinders eraf halen maar die zitten muurvast. Ik denk dat ze vast zitten op de middelste 4 tapeinden. Nu wil ik deze er proberen uit te draaien door er 2 moeren op te draaien en dan linksom eruit te draaien.

Nu heb ik M10 moeren gehaald maar die passen niet. de grote lijkt goed maar ik denk dat het andere draad is. Kan iemand mij helpen en vertellen wat voor bouten ik hier voor moet hebben.

Alvast bedankt.
 
Nog een extra vraagje. Heb besloten het blok verder te demonteren. Nu wil ik de cilinders eraf halen maar die zitten muurvast. Ik denk dat ze vast zitten op de middelste 4 tapeinden. Nu wil ik deze er proberen uit te draaien door er 2 moeren op te draaien en dan linksom eruit te draaien.

Nu heb ik M10 moeren gehaald maar die passen niet. de grote lijkt goed maar ik denk dat het andere draad is. Kan iemand mij helpen en vertellen wat voor bouten ik hier voor moet hebben.

Alvast bedankt.

Assumption is the mother of all fuck ups..

Succes er mee
 
@bananeman 1001

Je stelt dat bij lossen van de kop de kans groot is dat de voetpakking breekt. Nu staat bij mijn motor (GSX1100F) in het onderhoudsschema dat elke 6000 km de kopbouten gelost en weer op moment vastgedraaid dienen te worden. Dit zou dan elke keer risico op breuk van de voetpakking in houden???

grtz,

Cees
 
Ik heb het zelfde probleem, cilinder niet los te krijgen van een 750. Al een hele constructie bedacht.
Het probleem zit em in de draadeinden die zitten in de rijwind en komt allemaal rotzooi mee.
De draadeinden zijn inderdaad (Janbros) M10 x 1,25 (gisteren gemeten met een draadmeter) wilde namelijk verlengde moeren halen, maar die hadden ze niet bij fabory. Losdraaien vande draadeinden ook geprobeerd = hopeloze zaak = muurvast, de lengte zorgt dat ze gaan torderen.

Ik heb het geprobeerd : eerst ringsleutel op z'n kop - kopmoer op z'n kop - kopmoer gewoon - deze 2 aandraaien. en dan met ringsleutel aan de onderkant proberen te lossen.

De voetpakking heb ik al verkloot met een plamuurmes er tussen te kloppen.
 
@bananeman 1001

Je stelt dat bij lossen van de kop de kans groot is dat de voetpakking breekt. Nu staat bij mijn motor (GSX1100F) in het onderhoudsschema dat elke 6000 km de kopbouten gelost en weer op moment vastgedraaid dienen te worden. Dit zou dan elke keer risico op breuk van de voetpakking in houden???

grtz,

Cees


je haalt toch niet iedere 6000km de kop eraf?
als je de kopbouten moet natrekken, dan draai je maar 1 kopbout per keer los.
 
@bananeman1001

Nee, eerlijk gezegd zijn ze de laatste 20000 km niet nagetrokken, maar daar hij iets olie aan de voet zweet, heb ik dit toevallig net opgezocht in het officiële suzuki onderhoudsschema. Zij hebben het dus over het koud lossen van alle kopbouten en vervolgens volgens het kruispatroon weer op moment zetten. Volgens voorschrift zou dit dus alle 6000 km moeten, wat mij ook een beetje onzinnig lijkt.
Ik vindt het alleen vreemd dat Suzuki dus iets voorschrijft, wat onnodig risico van pakkingbreuk meebrengt.

grtz,

Cees
 
Ff een mogelijk domme vraag/opmerking, maar waarom zou je kans op pakkingbreuk hebben als je alleen de bouten maar even lost? Kan me met m'n boerenverstand voorstellen dat als je de de kop eraf trekt, je kans maakt dat de cilinders en de voetpakking even mee omhoog getrokken worden en de voetpakking daardoor breekt, maar bij alleen bouten lossen?
 
Dit topic gaat ging over kop er af halen.
Nog een extra vraagje. Heb besloten het blok verder te demonteren. Nu wil ik de cilinders eraf halen maar die zitten muurvast. Ik denk dat ze vast zitten op de middelste 4 tapeinden. Nu wil ik deze er proberen uit te draaien door er 2 moeren op te draaien en dan linksom eruit te draaien.

Nu heb ik M10 moeren gehaald maar die passen niet. de grote lijkt goed maar ik denk dat het andere draad is. Kan iemand mij helpen en vertellen wat voor bouten ik hier voor moet hebben.

Alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan