BMW S1000XR

pas een test gezien op you tube tussen een s1000xr en een multistrada s helaas in het italiaans.
wat me wel opviel is dat BMW zijn s1000xr opgeeft voor 160pk en er op de bank 166,7 op het achterwiel uitrolden..
toch een opmerkelijk (positief) verschil :)
 
Aha, die zoek ik wel op! Het Italiaans is gelukkig geen probleem, die taal spreek ik ook. *D
 
Als het een BMW press-bike was, zou ik wat voorzichtig zijn met die cijfers. Er is eens controverse rond geweest dat die persfietsen mogelijk "wat anders getuned zijn" dan de motoren die de toonzaal uitrollen.

166 achterwiel-pk's da's trouwens ook >180 krukas-pk's?

Nu, eens je in die vermogensrange zit, voel je dan nog 5pk verschil? Op de openbare weg, bedoel ik dan. En 90% van de tijd.

Mij lijkt het cijferfetisjisme tussen de merken. (Lees: de grootste willen hebben.)
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van interpretatie op de term "cross-over". Die twee die jij noemt staan eerder te boek als "Adventure" bikes. Ik vind wel dat ze dicht bij elkaar liggen, maar denk dat de wielmaat (17 inch vs 19 inch) van het voorwiel een bepalende factor is.

Daar kan best wel iets van aan zijn. Zelf kijk ik vooral naar veerweg en grondspeling. Want een KTM 1190A/1050A heeft ook een 19" voorwiel, net als de V-Strom 1000. En toch is mijn keuze snel gemaakt mocht ik één van beide moeten kiezen voor een off-road traject.
 
Als het een BMW press-bike was, zou ik wat voorzichtig zijn met die cijfers. Er is eens controverse rond geweest dat die persfietsen mogelijk "wat anders getuned zijn" dan de motoren die de toonzaal uitrollen.

166 achterwiel-pk's da's trouwens ook >180 krukas-pk's?

Nu, eens je in die vermogensrange zit, voel je dan nog 5pk verschil? Op de openbare weg, bedoel ik dan. En 90% van de tijd.

Mij lijkt het cijferfetisjisme tussen de merken. (Lees: de grootste willen hebben.)

daarom heb ik me gist even op de hoogte gesteld bij een vriend van me.
hij rijdt op een eerste generatie 1000rr, die worden opgegeven voor 190 pk op de testbank bleken er 204 uit te rollen.
volgen hem zou BMW nogal voorzichtig zijn met pk opgave en zul je er (bijna) altijd meer
hebben dan wordt opgegeven..

hier het filmpje en de uitdraai. even doorspoelen naar 10,03


nog een test, is misschien wel dezelfde omdat het weer gaat over de BMW en Ducati


en nog een eetje voor de liefhebbers van kronkelwegen en bergpassen

 
Laatst bewerkt:
Bij Motorrad kwamen er 170PK's uitrollen.
Maar dat is van ongeveer geen enkel belang op de openbare weg.
Zou wel eens een grafiek willen zien, welk vermogen dan echt aangesproken wordt.
Belangrijk is het totale gedrag van het blok en wat er op het achterwiel komt.
Het vermogen op het achterwiel is erg veel hoger dan de soortgenoten in de test.
Komt door een korte overbrenging, tijdens de eerste rit dacht ik zo ongeveer van 3 naar 4 te schakelen, stond hij al in 6.
En onlangs ging het wat tam na een rotonde, f... hij staat nog in 5.

Zelf vind ik het leuk om alles uit een motor te halen wat er in zit.
Bij de F700GS was het daarom noodzakelijk om heel oplettend te rijden, 1 versnelling te hoog is achterblijven.
En in "oorlogsgebied" Eifel, Moezel etc. veel op ongeveer max toerental.
Dat is dus helemaal afgelopen op een XR, je wordt er feitelijk een luiere rijder van.

En als je met een onbekend groepje gaat rijden is het niet meer mogelijk om als underdog te vertrekken. Was zo leuk met mijn 1 cilinder en daarna de "opstapper"F700.

Niet als klacht bedoeld hoor, alleen om aan te geven dat XR rijden echt anders is :]
 
Bij Motorrad kwamen er 170PK's uitrollen.
Maar dat is van ongeveer geen enkel belang op de openbare weg.

Zou wel eens een grafiek willen zien, welk vermogen dan echt aangesproken wordt.
Belangrijk is het totale gedrag van het blok en wat er op het achterwiel komt.
Het vermogen op het achterwiel is erg veel hoger dan de soortgenoten in de test.
Komt door een korte overbrenging, tijdens de eerste rit dacht ik zo ongeveer van 3 naar 4 te schakelen, stond hij al in 6.
En onlangs ging het wat tam na een rotonde, f... hij staat nog in 5.

Zelf vind ik het leuk om alles uit een motor te halen wat er in zit.
Bij de F700GS was het daarom noodzakelijk om heel oplettend te rijden, 1 versnelling te hoog is achterblijven.
En in "oorlogsgebied" Eifel, Moezel etc. veel op ongeveer max toerental.
Dat is dus helemaal afgelopen op een XR, je wordt er feitelijk een luiere rijder van.

En als je met een onbekend groepje gaat rijden is het niet meer mogelijk om als underdog te vertrekken. Was zo leuk met mijn 1 cilinder en daarna de "opstapper"F700.

Niet als klacht bedoeld hoor, alleen om aan te geven dat XR rijden echt anders is :]

vind het toch fijn als je in de bergen of op kronkelwegen nog net even die 170pk kunt aanspreken om een koekblik voorbij te gaan voor die mooie bocht die eraan komt..
als dit met 170pk veilig kan tov de 110 die je volgens velen maar nodig hebt, opteer ik voor de 170pk
en dan begrijp ik best dat je die niet overal of veel zult aanspreken, maar op sommige punten is het toch makkelijk als je ze in huis hebt..
 
En wat leren we van dit filmpje?
Zo te zien staat de waarschuwingslamp voor de toeren nog op de fabriekswaarde van 7000
Heb ik nauwelijks zien knipperen.
Betekent dat je met dit tempo niet meer op de weg brengt dan ongeveer 110pk en dat nog maar heel kort.
En heb je graag het volle vermogen op de weg, is dat in de 1e versnelling ongeveer 11.000 toeren, is al ongeveer 120km/u
Blijft toch een uitdaging om dat vaker te benutten.

Anderzijds is op het filmpje goed te zien dat een XR al aardig met het verkeer mee kan op "lage" toeren *O*
 
Laatst bewerkt:
Koppelingshendel niet verstelbaar, zat er niet meer in voor die prijs?
Nu biedt BMW verstelbare aan, type HP, prijs 175,00 per hendel!

Wordt zoeken naar een aanbod met een normale prijs.
 
Koppelingshendel niet verstelbaar, zat er niet meer in voor die prijs?
Nu biedt BMW verstelbare aan, type HP, prijs 175,00 per hendel!

Wordt zoeken naar een aanbod met een normale prijs.

weet je misschien al een site waar ze het bagagerekje en de tanktas goedkoop aanbieden, of is het bestellen bij de officiële BMW dealer het voordeligst?

BTW pas een test gelezen in motormagazine tussen de bmw s1000rr de panigale en R1
daar spreekt men ook weer dat bmw steeds bescheiden is met hun opgave van de pk's, ook de rr had er meer dan fabriek af werd opgegeven..
 
Laatst bewerkt:
Koppelingshendel niet verstelbaar, zat er niet meer in voor die prijs?
Nu biedt BMW verstelbare aan, type HP, prijs 175,00 per hendel!

Ik heb redelijk normale handen (maat large voor handschoenen) maar die koppeling vond ik (in de showroom) echt moeilijk en zwaar te bedienen, dus zowel qua afstand hendel/stuur als qua benodigde kracht. Grofweg twee keer zoveel kracht nodig als op mijn 800GS (al heb ik daar wel Pazzo-hendels op zitten).
 
Ik heb redelijk normale handen (maat large voor handschoenen) maar die koppeling vond ik (in de showroom) echt moeilijk en zwaar te bedienen, dus zowel qua afstand hendel/stuur als qua benodigde kracht. Grofweg twee keer zoveel kracht nodig als op mijn 800GS (al heb ik daar wel Pazzo-hendels op zitten).

Zullen misschien bij BMW gedacht hebben met de quickshifter is een instelbaar koppelingshendel niet nodig :P
 
Ik wist niet dat dat standaard was. ;)

Of is het een marketingtrucje om je naar wat dure optiepakketten te sturen? O-)

tuurlijk is het niet standaard :+

bmw staat er om bekend om hun fietsen redelijk standaard te leveren..
daarnaast heb je keuze uit een aantal optiepakketten en heel wat onderdelen in optie..
sommige dingen hadden voor die prijs idd wel standaard op de fiets mogen zitten, zoals een verstelbaar koppelingshendel, verstelbaar zadel en nog wat electronisch stuff om er een paar te noemen..
 
Dat vond ik ook opvallend dat die verstelbare koppelingshendel er niet opzat. Vanmiddag de S1000XR nog live wezen bekijken en de koppelingshendel is inderdaad niet echt licht te bedienden. Zelfs met handmaat extra groot.


Deze test kwam ik ook nog tegen. Weet niet of dit die test is die chris46R1 bedoeld.
Wat me dan ook weer opvalt is die enkelzijdig werkende dubbele koplamp! :?
Of zit die tweede ook in 'n optiepakket!
 
Dat vond ik ook opvallend dat die verstelbare koppelingshendel er niet opzat. Vanmiddag de S1000XR nog live wezen bekijken en de koppelingshendel is inderdaad niet echt licht te bedienden. Zelfs met handmaat extra groot.


Deze test kwam ik ook nog tegen. Weet niet of dit die test is die chris46R1 bedoeld.
Wat me dan ook weer opvalt is die enkelzijdig werkende dubbele koplamp! :?
Of zit die tweede ook in 'n optiepakket!

Heeft de XR niet net als de boxer modellen een servo ondersteunde koppeling? Aangezien die op stroom werkt doet die het alleen met contact aan, dan zou die een stuk lichter moeten zijn.
 
Heeft de XR niet net als de boxer modellen een servo ondersteunde koppeling? Aangezien die op stroom werkt doet die het alleen met contact aan, dan zou die een stuk lichter moeten zijn.

Ooh, geen idee eigenlijk. Ik ben niet zo bekend met BMW. Deed me wel ´n beetje Japans aan zo´n draaistelmoer. Niet dat het niet zal werken maar toch. :?
 
Ow zit ik verkeerd? Meende zoiets gelezen te hebben in een motoplus of op motorfreaks... excusses voor de verwarring dan :S
 
...BMW heeft een paar jaar servo ondersteunde ABS-rem-zooi gehad...
...en dat is over de jaren niet echt betrouwbaar gebleken...

...bij mij was destijds die meuk amper 3 jaren jong, en de hele ABS pomp kon vervangen worden na compleet uitvallen van het remsysteem, en ik daardoor mijzelf bijna aan barrels rijden op de achterkant van een stilstaande auto... :/

...volledig onder garantie vervangen, dat dan weer wel...
...maar de schrik zat goed in de benen, zeg maar...

...heb na reparatie van de desbetreffende BMW dat ding verkocht...
...had er geen vertrouwen meer in...

...en heb toen een exemplaar gekocht waar wel ABS op zat, maar waar het niet meer servo ondersteund was...

...want jaren geleden is men gelukkig al van die servo-ABS-rem-prut afgestapt...
 
Laatst bewerkt:
Is weer eens klepel/klok verhaal en bmw marketing praat:
STANDARD AND OPTIONAL EQUIPMENT


rear view Standard equipment for the S1000XR includes antilock brakes, ASC Automatic Stability Control, and two selectable riding modes (Rain and Road). Standard suspension uses long-travel inverted forks and adjustable rear shock, and BMW's low-effort slipper/servo clutch is fitted.

Maar gaat om variaties op dit thema: de adler slipper clutch http://www.adige.eu/public/ENG/products/aptc.asp
Door (mechanische) slimmigheidjes EN slipperclutch EN lichtere bediening, maar puur mechanisch en dus niet electronisch. Vele fabricanten monteren er 1, zo ook bv KTM en Morini
KIT_FRIZIONE_APT_536b7e2701862.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan