ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.148
2.135
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
\
Zo...Rucarodi is gezwicht voor bling-bling, de zelfbouw demper is doordat 'ie een stukje onder de kuip uitsteekt toch gevoelig voor weersinvloeden en steenslag B|
Ik heb 'm nu al 4 of 5 keer schoongeborsteld met de staalborstel en opnieuw in de hittebestendige lak gezet, elke keer weer roest -O- dit zal door het *ahum* hoogwaardige pisbakkenstaal komen wat ik gebruikt heb...

Ik kon voor weinig twee Laser dempers overnemen van m'n maat DVP76 uit het Street Fighter-forum, hij gaat deze toch maar niet op zijn project gebruiken...
[afbeelding]
Lekker klein, eventueel met DB-killer, en met E-keur *O*

Dit is ongeveer de bedoeling, eentje links en eentje rechts
[afbeelding]

kijkje van achteren...
[afbeelding]

Jullie kennen mij ondertussen wel een beetje dus het gaat weer low-budget en home-made worden :9 ik ga ophangbeugels vanaf de voetsteunen maken en linkpijpen naar de voorbochten maken wat weer extra lengte geeft en mijns inziens alleen maar beter is. De aansluiting op de dempertjes is 40 mm dus ik sprokkel de komende tijd naar materiaal, liefst RVS. Ik weet nog niet wat het geluid wordt dus ik maak 't zo dat ik altijd nog terug kan naar de zelfbouwdemper :Y

wordt vervolgt...

Groet Rucarodi...[/quote
Ziet er goed uit ruud of kommen ze toch ergens anders ;)

Hmmm, euh, ja.... :/ na grondig en gegrond kritiek over de plaats naast het achterwiel heb ik toch maar eens geprobeerd om ze eronder te frommelen, en verrek, dat past eigenlijk beter, makkelijker en minder materiaal nodig... tussen de nieuwe pastukjes maak ik nog een balanspijpje.
full

Ik had nog twee lasbochtjes liggen die precies op de eindtuutjes van de dempers passen om de uitlaatgassen om het achterwiel heen te leiden, kan ik borgen met een M4 boutje
full

De kuip zat op de ouwe demper met trillingsdempertjes vastgemaakt, hier heb ik een Beugeltje voor gemaakt...
full

Dus komt het er zo uit te zien, vallen nu mooi binnen de kuip...
full

full


Ik ben nu bezig om DB-killers te maken, deze zitten aan het begin van de dempers en niet aan het eind, zal een beetje trial and error worden, ik had al even snel iets gemaakt maar die dempen weer iets teveel, moet eigenlijk een dunwandige 28mm pijp hebben, die past er goed in met een ruimere doorlaat. Zal hier m'n broer eens lief voor aankijken, die zit in de loodgietelarij en dan experimenteren met de lengtes en zo....

Groet Rucarodi...
 
Hmmm, euh, ja.... :/ na grondig en gegrond kritiek over de plaats naast het achterwiel heb ik toch maar eens geprobeerd om ze eronder te frommelen, en verrek, dat past eigenlijk beter, makkelijker en minder materiaal nodig... tussen de nieuwe pastukjes maak ik nog een balanspijpje.
[afbeelding]
Ik had nog twee lasbochtjes liggen die precies op de eindtuutjes van de dempers passen om de uitlaatgassen om het achterwiel heen te leiden, kan ik borgen met een M4 boutje
[afbeelding]
De kuip zat op de ouwe demper met trillingsdempertjes vastgemaakt, hier heb ik een Beugeltje voor gemaakt...
[afbeelding]
Dus komt het er zo uit te zien, vallen nu mooi binnen de kuip...
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik ben nu bezig om DB-killers te maken, deze zitten aan het begin van de dempers en niet aan het eind, zal een beetje trial and error worden, ik had al even snel iets gemaakt maar die dempen weer iets teveel, moet eigenlijk een dunwandige 28mm pijp hebben, die past er goed in met een ruimere doorlaat. Zal hier m'n broer eens lief voor aankijken, die zit in de loodgietelarij en dan experimenteren met de lengtes en zo....

Groet Rucarodi...

Goed bezig met the never ending storie . :]
 
zooow, oma zat op m'n stoel.. :X

Ik heb weer wat technische ondersteuning nodig, ik heb een boutje dolgedraaid, mede door het vele malen los/vastzetten, het zit net achter m'n balhoofd met de draad in het alu frame. Dit boutje dient ervoor om mijn kuipframe én de tankcover vast te zetten, het is M6.
Op tappen naar M8 is geen optie omdat ik te weinig vlees heb om m'n kuipframe te voorzien van een 8mm gat, tevens zit er een in rubber gehangen busje van 6mm in de tankcover.

plaatje bij het praatje...

full


Nu wil ik er een draadeindje M6 insteken wat ik dan wil vastzetten met lijm/epoxy/2componenten prut, alleen weet ik niet welke prut ik zou moeten gebruiken, het is om staal met alu goed te verlijmen. Als ik google dan zijn er meerdere kandidaten.

Zijn er mensen met ervaring welk soort lijm ik zou moeten gebruiken?

Groet Rucarodi...
 
zooow, oma zat op m'n stoel.. :X

Ik heb weer wat technische ondersteuning nodig, ik heb een boutje dolgedraaid, mede door het vele malen los/vastzetten, het zit net achter m'n balhoofd met de draad in het alu frame. Dit boutje dient ervoor om mijn kuipframe én de tankcover vast te zetten, het is M6.
Op tappen naar M8 is geen optie omdat ik te weinig vlees heb om m'n kuipframe te voorzien van een 8mm gat, tevens zit er een in rubber gehangen busje van 6mm in de tankcover.

plaatje bij het praatje...

[afbeelding]

Nu wil ik er een draadeindje M6 insteken wat ik dan wil vastzetten met lijm/epoxy/2componenten prut, alleen weet ik niet welke prut ik zou moeten gebruiken, het is om staal met alu goed te verlijmen. Als ik google dan zijn er meerdere kandidaten.

Zijn er mensen met ervaring welk soort lijm ik zou moeten gebruiken?

Groet Rucarodi...

Is het gewoon schroefdraad in het frame? Zo ja, nieuw schroefdraad inzetten (helicoil). Als het een blindklinkmoer is voorzichtig uitboren en er een nieuwe inzetten. Maar een draadeind erin lijmen? Beetje zonde en onnodig, er zijn veel betere en mooiere oplossingen...
 
Nee, toch maar niet, die geven een klein kraagje aan de buitenkant kwam ik achter, en het kuipframe moet het liefst plat op het frame rusten, vandaar de helicoil.

En een blinkklinkmoertje is eigenlijk voor plaatmateriaal tot een zekere dikte, en ik had een gat van zeker 12mm diep, daar trek je 'm alleen maar in klem zonder echt te 'klinken'... was voor mij nog een reden om een Helicoiltje te kiezen.

Groet Rucarodi...
 
Nee, toch maar niet, die geven een klein kraagje aan de buitenkant kwam ik achter, en het kuipframe moet het liefst plat op het frame rusten, vandaar de helicoil.

En een blinkklinkmoertje is eigenlijk voor plaatmateriaal tot een zekere dikte, en ik had een gat van zeker 12mm diep, daar trek je 'm alleen maar in klem zonder echt te 'klinken'... was voor mij nog een reden om een Helicoiltje te kiezen.

Groet Rucarodi...


Ik had alleen op het plaatje(foto) gelet en dacht dat het de voorste bevestiging van de tank was met dat rubbertje. Ik begrijp waarom je het zo gedaan hebt veel sterker.
 
Nee, toch maar niet, die geven een klein kraagje aan de buitenkant kwam ik achter, en het kuipframe moet het liefst plat op het frame rusten, vandaar de helicoil.

En een blinkklinkmoertje is eigenlijk voor plaatmateriaal tot een zekere dikte, en ik had een gat van zeker 12mm diep, daar trek je 'm alleen maar in klem zonder echt te 'klinken'... was voor mij nog een reden om een Helicoiltje te kiezen.

Groet Rucarodi...

Precies, maar ik kon op de foto dan ook niet zien hoe het zat, dus voorzag in uitleg voor beide situaties. Als het gewoons schroefdraad in het frame is fix je dat natuurlijk met een helicoil. :)
 
full



... zo, die had ik nodig om m'n topic uit 't slop te trekken... :9

effe een updatetje voor de liefhebbers, na fijne zomer van rondjes om de kerk, weekendjes en een 10 daagse vakantie naar de Alpen nog steeds dik tevreden met de ombouw, de motor loopt goed na wat kleine aanpassingen aan de carburateurs.

Na 18K km een opsomming van de technische haperingen...
-Afgescheurde uitlaat pijp net na de 1e bocht, dit kwam door het gebruik van heatwrap, je materiaal rot gewoon weg hieronder :( Gebeurde net voor Luxemburg, laten lassen in Metz bij een Scania werkplaats :t
-Versleten wiellagers, vervangen net na 3.000 km vakantie, vond 'm al wat zweverig in de bochten.. :X
-De goeikope luchtfilters vervangen voor conische van DNA, (K&N kloon), er lag er opeens ééntje naast de carb.. :/
-Spiegel met geïntegreerde knipper links afgebroken na een stukje off-Road in Frankrijk. Heb nu de originele weer terug gezet.
-Knipper relais kapot onderweg naar de Vogezen, vervangen voor een betere, hoop ik dan..

Ook de zelfbouw demper die ik effe snel voor de RDW keuring had gemaakt maakt steeds meer herrie, waarschijnlijk is alle wol eruitgeblazen en er rammelt iets van binnen met 4 á 5k toeren
... zwaar irritant -O-
ook reed ik dat ding best vaak tegen het asfalt, niet dat ik zo plat ga maar de demper hangt te laag, en áls ik dan een keer plat lig in de bocht schraapt 'ie over het bituum
...zwaar irritant -O-
En daarbij steekt 'ie drie centimeter onder de kuip uit wat 'm vatbaar maakt voor steenslag en dus roest vorming... om de zoveel tijd eraf halen, borstelen en weer spuiten met hittebestendige verf
...z1aar irritant -O-




Dusss, tijd voor een remake ..en de reden van deze update.. O-)



Na een aantal brain-farts en brain-waves heb ik nieuw ontwerp uitgedokterd, compacter, korter en dunner dan de oude... maar met een langere demping lengte...



kan dat?
...ja dat kan...

Zie hier mijn laatste brein-wave...
full


Uitlaatgassen komen in het midden binnen, gaan terug via de linkse pijp, over en langs de middelste naar de rechtse en dan naar buiten. Lengte demper..330mm, dempingslengte...540mm *O*

Via de zelfde leverancier van het materiaal van de oude demper weer wat materiaal gesprokkeld
full



tussenschotten deels pasgemaakt..
full


gaten voor de binnenpijpen geboort en uitgevijld..
full

full


Daarna de binnenpijpen erin gefrommeld...
full


De binnenpijpen worden nog geperforeerd in de kolomboormachine, hier effe geïllustreerd door merkstift O-)
full


over de middelste pijp plaats ik een U-vormig stuk plaat om een aparte kamer te maken
full


En als dit alles is vastgelast en volgepropt met demperwol spul komt het deksel erop en klaar *O*
Wederom alles van 2mm plaatstaal, berekent gewicht van ongeveer 8 kilo maar ik kan het zelf lassen.

Van de week, of in ieder geval binnenkort de aflas sessie en dan eronder fixen. Daarna zal ik de oude eens open slijpen en kijken wat de 'schade' is.

..wordt vervolgt...

Groet Rucarodi...
 
Goed bezig!

Zou je die demperwol niet vervangen Door iets degelijker? Ik lees zo vaak dat dat spul geen lang leven heeft... Is een beetje zonde van je mooie demper want opnieuwvullen zal wel tegenvallen. Ik heb een demper gevuld met rvs pannensponsjes van de action. Kost net niks en houdt heel goed. Of het evengoed dempende eigenschappen heeft kan ik je niet vertellen.

Succes met je vette motor!

Later,

Loek
 
allen dank voor de complimenten, ben idd ook erg benieuwd naar de binnenkant van de oude demper, we zullen zien.

En als demperwol wou ik inderdaad die pannensponzen gebruiken.

Groet Rucarodi...
 
... duurt altijd langer dan je denkt, dat gehobby... :Z was nog even een weekendje naar de Ardennen en Luxemburg geweest met m'n broer, effe :] maar er is vooruitgang :9

De piepjes geperforeerd met de kolomboormachine...324 gaatjes per pijp, maal 3 is een heleboel gatjes maken... eerst 'merken' met geprint A4tje met puntjes op gelijke afstand en dan boren maar..
full


...de middelste dan weer niet, dacht 't eerst wel op 't oog te kunnen doen :$

daarna het U-stuk in de demper gelast en gevuld met pannensponzen van de Action...
full


Dan de andere pijpen erbij en verder gelast...
full


hier nog zonder deksel...
full


en hier met nog losliggend deksel..
full


Ik had nog een aansluitstuk liggen van een ander oud probeersel, niet mooi maar met de flappenschijf maak ik alles mooi.. O-)
full




binnenkort ga ik 'm dichtlassen en onder de motor frotten, wordt ook nog uitdagend genoeg want hij moet aan de bestaand punten van de oude demper komen, wordt veel passen, meten, passen, meten.

Nog een klein stukje uit Luxemburg vorige week, te horen is het huidige geluid en de rammel/ratel in de demper (ietwat versterkt door de camera)


geen spannend filmpje maar ik vind het persoonlijk prachtig om in de herfst te rijden in bosrijk gebied, met de herfstkleuren in de bomen...


Groet Rucarodi...
 
..updatetje..


Afgelopen weekend weer wat kunnen rommelen,

Draad eindjes in de binnenkant van het deksel gelast om de demper te kunnen monteren
full



Ook weer wat verder afgelast
full

full

full

full



En hier de bovenkant, nog niet gelast, met de bevestigingsbouten...
full



en nog een vergelijking met de oude demper..
full


Binnenkort weer verder met het opvullen en dichtlasssen... :9

Groet Rucarodi...
 
zo, de vaart zit er in.. :9 net afgelast en onder de motor gehangen...


full



Ik heb van een standaard uitlaatbocht, die ik bij de automaterialen zaak heb gehaald, een opzijblaas stukje gemaakt...

full

full


En natuurlijk even gestart *O* top geluid komt eruit nu, is minder luid dan de oude en ik kan er nog een DB killertje in maken, ben weer hartstikke blij en trots op m'n creatie ;)

kosten waren dit keer de pannensponsje en een bochtje, iets van 15 eurootjes...

Nog afwerken en spuiten in de hittebestendig en hij 's klaar...


Groet Rucarodi...

O, ja.... en die oude uit elkaar slijpen natuurlijk *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan