Koppelingshuis laten versterken Zx12R 2001

Roderick van Scherpenzeel

Die hard MF'er
10 mei 2009
810
0
Hallo allemaal,

In een gekke bui ben ik voor de zoveelste keer begonnen aan een technisch krankzinnig project. Ik ben bezig om mijn Zx12R sneller te krijgen. Je kan het zien als een Dragrace Project.

Ik weet dat ze standaard al vlot lopen maar ik vind het prachtig om iets anders te hebben dan andere en het moet altijd weer net een schepje meer. Dat vind ik mooi.

Momenteel draai ik 201pk en 143,8NM dat is meer dan de koppeling aan kan.
Daarom ga ik er een Lock up systeem op monteren.
Ook heb ik allerlei andere versterkte koppelingsdelen die ik ga monteren als ik mijn laatste deel voor elkaar heb: Het Koppelingshuis.



Het gaat om het buitenste koppelingshuis van een Zx12r 2001.
linker is standaard rechts is een aangepaste(compleet)

stockvsmuzzybasket.jpg


Vaak als je standaard laat verstevigen gaan er stalen ringen omheen.

Ik weet dat er kant en klare versterkte koppelingshuizen te koop zijn in onder andere Amerika. Dit voor circa 400 euro.

Maar prefereer eigenlijk om het standaard huis te laten verstevigen hier in Nederland. Of om een gebruikte verstevigde over te nemen. Ik hoorde dat er bedrijven zijn maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Als ik het voor elkaar kan krijgen het koppelingshuis te laten verstevigen zodat het circa 260-270 PK aan kan. Dan wil ik een stapje verder en er een NOS installatie op monteren. Maar voordat het zover is moet eerst wat aan de koppeling gedaan worden

Er zullen vast mensen roepen van maak er een project topic van maar ik weet niet of ik dat wel wil. Als het me allemaal gelukt is is de fiets uiteraard te bewonderen op MFMM of iets dergelijks.

Alvast bedankt!

Tips of ideeën zijn van harte welkom!
 
volgens mij komt er ook een ander platenpakket in die aangepaste korf? (zo te zien geen kurk platen meer)

denk dat 400 euro geen slechte prijs is eerlijk gezegd, is wel wat meer werk dan een ring omlassen.
 
Hallo Guntherexx en Cees, ik hoorde via via dat het rond de 100 euro kost om die ringen te plaatsen. nu probeer ik te achterhalen waar dit zou kunnen. ik heb mogelijk een bedrijf gevonden op aanraden van Robinjo

bedankt voor het mee denken en de tip Cees en Guntherexx
 
heb een bedrijf gevonden die inderdaad de koppeling kan versterken doormiddel van een "ring/band" erom heen.

Er komt een lock up op de koppeling die zorgt dat er geen slip meer is. Het extra materiaal wat om het koppelingshuis komt zorgt voornamelijk ervoor dat de hitte beter afgevoerd kan worden met op trekken waarbij je de koppeling wel laat slippen. Dan is het gevaar van kapot spatten verdwenen.

Zal foto's uploaden als het huis versterkt is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een "extra plate clutch pack" met versterkte veren van APE in mn brommert, die veren heb ik er nog strakker ingezet, koppeling gaat zwaar, maar slipt absoluut niet...
Is een stuk goedkoper en makkelijker.

Hallo Reinoud bedankt voor de reactie en het meedenken.
Ik heb een complete lock up clutch al liggen, een andere""Binnenkorf", versterkte veren,spacer enz

Die heb ik voor zeer weinig op de kop kunnen tikken van een dragrace team. Ik vind het prachtig om wat anders te hebben dan andere, wie rijdt er nou met een stoere lock up 8-)
 
Kan die koppeling zijn olie nog wel kwijt met zo'n ring eromheen?

De koppelingsplaten worden gesmeerd door olie die door kleine gaatjes in de hub naar buiten gedrukt worden, tussen de platen door naar buiten.

Uiteraard is dit niet zo belangrijk bij een geschakelde koppeling want dan staan de platen toch stil ten opzichte van elkaar maar juist tijdens het opkomen van je clutch bij hard accelereren heb je die olie hard nodig om te voorkomen dat de platen verbranden.

Of is dit een oplossing die al heel vaak succesvol is toegepast? In dat geval zal het wel werken denk ik :?
 
Misschien is het een idee om wat extra gaatjes in de binnenste hub te maken.

Heb inderdaad een versterkte binnenste hub met extra gaatjes erin.

Het versterken van de buitenste korf is gelukt.
Wat ik begreep van andere(via fora) is dat het een goede oplossing was om aan de kant met het minste materiaal een ring te plaatsen.

Er is 0,4 MM van de korf afgehaald op de plek waar de ring zit zodat deze in een soort "goot " ligt.
De ring is eromheen gekrompen en is van staal.

fK8pK1F.jpg


Ik wou even het resultaat laten zien :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan