lagers achterwiel CBR600F3

Status
Niet open voor verdere reacties.
5 nov 2014
49
40
Doetinchem
Hoihoi,

Nadat vorige week mijn achterwiel lager gesneuveld is had ik nieuwe besteld voor een CBR600F3 (PC31 uit 1998)
Van het weekend heb ik de oude lagers vast uit het wiel gehaald om er achter te komen dat dit niet hetzelfde is als ik besteld had. Na even zoeken bleek dat wat ik uit mijn wiel had gehaald hetzelfde is als van een F2.
Dus, de bestelling gewijzigd naar een ander lagersetje, was gelukkig nog mogelijk.
Maar nu is er nog 1 ding waar ik niet helemaal uit kom:
De as is 20mm, de 2 wiellagers hebben een binnendiameter van 20mm (logisch)
Maar het lager in de tandwieldrager heeft een binnen diameter van 22mm, waarom is dit? Hoort dit niet netjes op de as aan te sluiten en dus 20mm te zijn?
Mis ik een bus ofzo waardoor dit nu niet past? (kan ik me niet voorstellen, zou een erg dun stukje metaal zijn)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

ps. info over welke lagers ik moest bestellen had ik in eerste instantie van internet, later geverifieerd met het WPHB van de F3. Dit geld ook om erachter te komen wat ik nou eigenlijk nodig had.
 
bedankt voor je antwoord, een afstandsbusje zit er inderdaad wel, maar dan voor over de breedte, niet om de afstand tussen het lager en de as op te vangen.
Klopt het dat hier 1mm ruimte tussen zit? Waarom zit hier dan een lager in als er toch ruimte tussen zit?
 
heb je de motor nieuw gekocht?
misschien ooit door de vorige eigenaar een f2 wiel ingezet, en de tandwieldrager van de f3 er gewoon weer ingezet, zonder te controleren of het lager wel de juiste was?
 
Ik heb de motor niet nieuw gekocht. Het lijkt inderdaad alsof er het wiel van een F2 in zit, met tandwieldrager van een F2. Het tandwieldragerlager (galgje?) van een F3 is anders, maar ook met een binnen diameter van 22, terwijl de as toch echt overal 20 mm is...
 
bedankt voor je antwoord, een afstandsbusje zit er inderdaad wel, maar dan voor over de breedte, niet om de afstand tussen het lager en de as op te vangen.
Klopt het dat hier 1mm ruimte tussen zit? Waarom zit hier dan een lager in als er toch ruimte tussen zit?

dus wel om het dikte verschil tussen lager en as op te zoeken.
ik kon er op google geen afbeelding van vinden die duidelijk is.
bij een fireblade is het idem dito.
 
het klopt dat de binnendiameter van het lager van de tandwieldrager 22 mm is.
daarachter zit een kraagbus die in het lager valt.
zo staat het op de afbeelding van mijn service manual van de F2.
 
plaatje
full
 
Bedankt voor deze tekening, de kwaliteit van deze is veel beter dan die in de manual.
Het lijkt er op dat ik inderdaad nummer 12 mis. Iemand enig idee waar ik deze vandaan zou kunnen halen?
Verder mis ik ook nummer 27 op deze tekening, klopt het dat dit een O-ring is (61x2mm)?
 
Laatst bewerkt:
let wel even op, de tekening is van een F2 omdat je aangaf waarschijnlijk een F2 wiel te hebben.
Kun je zien aan de breedte, F3 is iets breder dan de F2

Bij de F3 is het net iets anders, zoek maar bij cmsnl.
Daar op de site kun je het honda partnummer kopieren en plakken in de zoekmachine om verder te zoeken maar mijn ervaring is dat je het uiteindelijk toch bij cmsnl besteld, een van de weinigen waar je alle originele honda onderdelen kunt bestellen.

succes met sleutelen, denk er wel aan dat je een lagertrekker nodig hebt voor 1 van de achterwiel lagers, de andere tik je er zo uit.

Ik heb bij mijn CBR 600 toen SKF lagers gebruikt, net zo goed als de japanse originele maar stukken goedkoper.

succes met sleutelen

PS, toevallig familie van minibike Dick ??
 
Laatst bewerkt:
De lagers heb ik er al uit, 1 zat wel een beetje vast maar door de naaf licht te verwarmen kwam hij er zo uit. Ik bestel de lagers en keerringen sowieso niet bij cmsnl, zijn erg duur daar.
De bus misschien wel, heb heb nog niet ergens anders gevonden voor een redelijke prijs.
Geen familie van minibike Dick voor zover ik weet.
Bedankt voor jullie hulp, ik ga er uit komen nu.
 
De bus heb ik bij motoport besteld, de lagers bij een lokale lagerboer op het industrieterrein hier. heb alles binnen nu dus deze week kan hij weer in elkaar. Bedankt voor alle hulp, deze kan op slot (zal ik ook even aanvragen zoals het hoort.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan