Cbr 900 rr 2001 welke temp hoort de ventilator aan te slaan

ilan

Rookie
19 jul 2015
8
0
Goeie avond mensen ben nu toch bang dat me kop pakking lek is

Ik reed van het weekend 15 min door dorpjes na lange rit toen ik parkeerde lag er grote plas cool vloeistof ik anwb gebeld alles gecheckt bleek de ventilator niet aan te slaan bij 95 graden gooit hij alle koelvloeistof er weer uit maar kon wel terug rijden naar huis op de snel weg blijft de temp op 82 graden maar zodra je bij stoplichten komt loopt hij super snel op .!! Nu de fan door verbonden dus die loopt gewoon morgen temp sensor bestellen maar als die bij 100 graden pas aan gaat is er dus wel degelijk iets anders aan de hand . Wat denken jullie weet iemand of die sensor aan gaat bij 80 graden of echt bij 100 graden
Heb geen zin me hele kop eraf te trekken namelijk 😖
 
Bij 95 graden slaat ie ook nog niet aan, over het algemeen bij 104 ergens.


Dit :^

Je systeem hoort onder druk te staan waardoor koelvloeistof pas bij iets van 115gr gaat koken. Gebeurt dat eerder, dan ligt dat niet aan je fan maar aan het feit dat het systeem niet op druk komt. Enige drie zwakke plekken die ik zo in zijn algemeenheid op kan noemen zijn een lekker koppakking of een radiateurdop die zijn werk niet doet.
 
Laatst bewerkt:
Argg heb de motor net 1 week voel de bui al hangen . Hij gooit het er sowieso uit bij 95 graden dus dat is ver onder het aanslaan punt van de ventilator . Hij rijd op de snelweg prima ook als ik dan stop om te tanken blijft hij droog .
Maar zodra je bij de binnenstad komt en hij 90 + graden word gooit hij alles eruit via de overloop . Dus nog onder het kook punt . Blijft weinig keuzes over denk ik zo ? Of zie ik het verkeerd?
 
Argg heb de motor net 1 week voel de bui al hangen . Hij gooit het er sowieso uit bij 95 graden dus dat is ver onder het aanslaan punt van de ventilator . Hij rijd op de snelweg prima ook als ik dan stop om te tanken blijft hij droog .
Maar zodra je bij de binnenstad komt en hij 90 + graden word gooit hij alles eruit via de overloop . Dus nog onder het kook punt . Blijft weinig keuzes over denk ik zo ? Of zie ik het verkeerd?

Lees de andere reacties even... Radiateurdop kan het probleem zijn maar ook lucht in het koelsysteem. Koppakking kan ook maar komt in de praktijk niet heel vaak voor.
 
Ja ik las even te snel heb lang lopen sparen voor dat ding zit me beetje dwars grrrr hoe test ik die radiator dop precies ?

Als de motor bij een dealer is gekocht ga je terug naar de dealer. Die zal er waarschijnlijk een andere dop op draaien met een drukmeter erop.
En gaan testen of de motor bij 9,... bar aan de kook komt, of niet. (meestal staat de druk waarbij de dop opent naar de overstort op de dop zelf. Dat kan per model, merk iets verschillend zijn. Dacht dat het meestal iets meer dan 9 bar is)

Zoniet dan moet je zo'n dop zelf regelen. Of een orginele dop van iemand anders, waarvan je zeker weet dat die goed is. Of gewoon een nieuwe kopen.

Ik weet niet waar de radiatordop zit? Vroeger zat die altijd in het zicht aan de radiator, maar tegenwoordig heb je vaak ergens anders een tankje zitten. Bijv onder de tank.
Ik zou eerst even de dop bekijken en het mechaniek wat er binnen in zit.
En controleren of de hals, waar je de dop opdraait, niet beschadigt is.

En er zou inderdaad ook gewoon ergens lucht in het systeem kunnen zitten. Misschien heeft de vorige eigenaar pas ververst.
Bij sommige motoren hoef je niet te ontluchten, dat gaat vanzelf goed. Bij anderen moet je ontluchten en gaat het soms ook nog helemaal niet vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
Oja, de bedoeling van de dop is dat het kookpunt van het water verhoogt word. Kunstmatig het kookpunt +- 10 graden verhogen.
(Zelfde principe als een hogedrukpan in de bergen. Anders duurt het veel langer voordat het eten gaar is.)

Schijnbaar snap jij het werkingsprincipe van het koelsysteem nog niet helemaal.
 
En gaan testen of de motor bij 9,... bar aan de kook komt, of niet. (meestal staat de druk waarbij de dop opent naar de overstort op de dop zelf. Dat kan per model, merk iets verschillend zijn. Dacht dat het meestal iets meer dan 9 bar is)

9 bar ?

tegen dat die druk bereikt is, is er al lang een darm of je radiator ontploft *O*

+/- 1 bar zal ook wel goed zijn. maximale druk die gebruikt wordt om koelsystemen te testen is +/- 1.5bar.
 
9 bar ?

tegen dat die druk bereikt is, is er al lang een darm of je radiator ontploft *O*

+/- 1 bar zal ook wel goed zijn. maximale druk die gebruikt wordt om koelsystemen te testen is +/- 1.5bar.

1 bar = atmosfeer, de druk in het koelsysteem is dus met of zonder dop 1 bar. Een radiateurdop verhoogd de druk in het koelsysteem, voldoende om er voor te zorgen dat het water niet onder de 110-115gr gaat koken, in verhouding tot hoeveel bar overdruk dat staat durf ik niet te zeggen, ik gok iets van een halve bar overdruk (1,5bar totaal).
 
Laatst bewerkt:
Waar gooit hij de koelvloeistof eruit??

Als alles goed zit ,stroomt de koelvloeistof, eerst via overloopslangetje naar koelvloeistoftankje voor op motorblok.

bij kapotte radiateurdop kan het er ook bij de dop uitkomen.

succes Moever
 
Goeie morgen ga het zo testen hij gooit het iedergeval alleen eruit via het overloop slangetje aan de rechter zijde (als je op de motor zit ) ga zo voor een dop kijken hopen dat dat het is !!!
 
neen sorry, ben atheïst O-)


full
 
Mensen ik wil jullie alle bedanken bij deze het is idd me radiator dop heb er even eentje van een f2 op gezet en ding lekt niets meer gelukkig .!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan