GS500 stuurgewicht boutje gebroken

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Een vriendin van me heeft een GS500 gekocht, maar hier zitten geen stuurgewichtjes op. In het stuur zitten 2 metalen busjes, die volgens mij vast gelast zitten in het stuur (op 2 punten). Bij de linker is echter een boutje erin afgebroken welke er met een mogelijkheid uit te krijgen is zonder te gaan boren ofzo (zie foto):

2015-07-15%2015.52.53.jpg


Nu vraag ik mij af of deze gewichtjesbussen er vanaf fabriek inzitten, of dat dit door een handige beunhaas gedaan is. Ook zou ik willen weten of het handiger is om het boutje eruit proberen te krijgen, of dat ik beter de busjes (of alleen die links) eruit kan halen door de lassen weg te schuren met een dremel. Dit werkt alleen maar als hij echt alleen van voren vast getackt is en niet ook nog door het stuur zelf is gepuntlast ofzo. Het is in elk geval geen door en door draad, want ik kan rechts ook maar ongeveer 8mm een boutje erin draaien.

Alvast bedankt.
 
Zo te zien is dat stuurgewicht er bij een schuiver afgebroken. Het restant schroef zal niet al te vast zitten.

Wat mij verscheidene keren gelukt is een een afgebroken schroef is met een dunne boor (2,5 mm) zelf een centreerpunt boren. Boormachine schuin houden zodat de boorpunt tegen het hoogste stuk aanleunt. Dan langzaam boren totdat je een putje hebt. Door nu de boormachine zo te kantelen dat de boorpunt naar het midden van de bout wijst en dan doorgaan met boren totdat je exact in het hart van de bout zit. Je freest bij wijze van spreken een centreerpunt. Als je eenmaal in het midden zit door de bout boren. Evt. met boor 4,5 mm het gat groter maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan