Gloeilamp vs LED knipperlicht

Bonerhead

MF'er
11 apr 2015
48
0
Nadat ik via het forum ben geholpen met het monteren van de uitlaten e.d. is het tijd om verder te gaan met het project. De knipperlichten en spiegels zijn nu aan de beurt.

Ik wil dus voor mijn Dragstar 650 nieuwe knipperlichten kopen, alleen vroeg ik mij af of ik voor gloeilamp of LED moet gaan. Heb op internet al wat rondgekeken naar de mogelijke voordelen van LED knipperlichten maar weinig bruikbare info. Feit dat het beter voor het milieu is, en langer mee gaat interesseert met niet zo veel.

Heeft LED nou ook een daadwerkelijk voordeel dat het veiliger is dan gloeilamp knipperlichten? Bijvoorbeeld feller licht met LED?

Mocht er geen verschil zijn ga ik gewoon voor de gloeilamp, makkelijker met monteren.

Oja, iemand nog tips voor knipperlichten die mooi staan op een Drasgtar 650 Custom? :)
 
Laatst bewerkt:
Oke, het fellere licht bij LED vind ik wel een belangrijk detail. Jammer dat het monteren lastiger is.
Zit nu te kijken naar LED lampjes, sommige zijn geel en andere wit. Hoezo dat? Is het niet verplicht een oranje gekleurde knipperlicht te hebben?
 
Heldere glazen met zilverkleurige lampen die oranje opgloeien zij ook mooi.[afbeelding]
full
 
Het grootste voordeel van LED-knipper t.o.v. gloeilampjes is dat ze echt aan en uit gaan. Gloeilampjes gloeien op, en gloeien ook weer langzaam uit. Bij LED's is dat onmiddelijk, en dat valt meer op.
Inbouw is niets moeilijker dan gewone lampjes, alleen je moet een digitaal knipperlichtrelais gebruiken of met weerstanden gaan klooien.
 
Het grootste voordeel van LED-knipper t.o.v. gloeilampjes is dat ze echt aan en uit gaan. Gloeilampjes gloeien op, en gloeien ook weer langzaam uit. Bij LED's is dat onmiddelijk, en dat valt meer op.
Inbouw is niets moeilijker dan gewone lampjes, alleen je moet een digitaal knipperlichtrelais gebruiken of met weerstanden gaan klooien.


Idd, opvallender door het echte aan/uit effect.
Maar vaak veel storingen, door verkeerde clignoteur of bv maar één signaallampje in het dashboard die de boel verstoord.
En je bedoelt een "lastonafhankelijk" knipperlichtrelais. (clignoteur)
 
lekker op zo'chinese site gaan kijken,
met die elektronische spullen is vaak niets mis (vaak)

ik heb daar ook vaak genoeg besteld en scheelt een hoop..
led relais ertussen anders loop je weer te klooien met die weerstandjes..
(die worden warm en je "gooit" je stroom "weg")
 
Zoals MotoMarz al weergeeft spanningsregelaar en overtollig, voor energiezuinig...
LED is niet helderder, een halogeentje van 23 Watt geeft ook een puist licht, je zou zelfs xenon kunnen inbouwen.
Voordeel van LED (door een Rus uitgevonden in 1927) is dat LED net iets meer lumen per watt geeft dan een spaarlamp. LED is in verhouding duurder door de installatie die er bij komt ; aparte armaturen en een clignoteur die lastonafhankelijk is (eerde al verteld : BRoos)
Het enige is : het gloeit niet na zoals een gloeilamp, bij een moderne machine ziet dat er misschien voor je medeweggebruiker er dan mooi uit.
 
Zoals MotoMarz al weergeeft spanningsregelaar en overtollig, voor energiezuinig...
LED is niet helderder, een halogeentje van 23 Watt geeft ook een puist licht, je zou zelfs xenon kunnen inbouwen.

Klopt. Praktisch? Nee. Lees ook: hitte. Een gloeilamp (en een halogeen iets minder) is een schoolvoorbeeld van iets inefficiënts.
Voordeel van LED (door een Rus uitgevonden in 1927) is dat LED net iets meer lumen per watt geeft dan een spaarlamp.
Dat hangt toch echt af van de gebruikte LED, maar gaan we even uit van een basic LEDje dan heb je gelijk. Iets als een CREE of powerled geeft dubbel zoveel of soms nog wel meer licht per verstookt wattuur.
LED is in verhouding duurder door de installatie die er bij komt ; aparte armaturen en een clignoteur die lastonafhankelijk is (eerde al verteld : BRoos)
Armaturen is geen sprake van, een fatsoenlijke LED richtingaanwijzer is een complete unit. LED vervangingsbolletjes voor een halogeenarmatuur zijn eigenlijk bijna zonder uitzondering bagger, zowel qua levensduur als lichtopbrengst.
 
Laatst bewerkt:

Op zich wel nice maar niet echt toepasselijk op een chopper/cruiser denk ik.

je kunt je gloeilampjes ook vervangen voor led lampjes, kun je zo 1 op 1 vervangen, dan hoef je niets om te bouwen, aan te passen of wat dan ook
12v led bulbs - Google zoeken

Thanx voor de tip maar wil juist hele nieuwe knipperlichten. Die er nu op zitten zijn echt veeeeel te retro, vind ze echt niet mooi.

Heldere glazen met zilverkleurige lampen die oranje opgloeien zij ook mooi.[afbeelding]
full

Ziet er idd netjes uit!

Het grootste voordeel van LED-knipper t.o.v. gloeilampjes is dat ze echt aan en uit gaan. Gloeilampjes gloeien op, en gloeien ook weer langzaam uit. Bij LED's is dat onmiddelijk, en dat valt meer op.
Inbouw is niets moeilijker dan gewone lampjes, alleen je moet een digitaal knipperlichtrelais gebruiken of met weerstanden gaan klooien.

Mochten het LED lichtjes worden dan moet ik me nog maar ff gaan verdiepen in het knipperlichtrelais... Geen idee wat het is :')




Maar als je geen power ledjes o.i.d. hebt valt het voordeel ten opzichte van een gloeilamp dus al weg. Aangezien LED duurder is en ik aan de slag moet met ander relais of weerstanden ga ik toch maar voor de gloeilamp denk ik.

full


Heb deze nu voorbij zien komen. Highway Hawk knipperlichten, 19 euro per paar. Denk dat deze er mooi uit zullen zien op een dragstar.
 
Laatst bewerkt:
Ik adviseer je even op Ebay te kijken. Je kan de bestaande behuizing laten zitten en de gloeilampjes vervangen met ledjes met dezelfde steek. Kan ook hele nieuwe armaturen vinden zoals deze. Je moet wel een last onafhankelijk relais regelen, maar dat kan ook via ebay.
Let wel op de pin layout, anders moet je hobbyen aan je draadboom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan