Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Helemaal mee eens, je wordt stapelgek van dat eeuwige geouwehoer over meer -meer -meer pk's B|
En dat op een allroad... :')

Terwijl het gewicht het alfa en het omega is off road...

Met mijn KTM 690 Enduro durf ik zowat elk uitdagend pad aan (toegegeven, dus geen echt enduro- gebied, maar dat ligt aan mezelf). Die weegt minder dan 140 kg en heeft 67 PK.

Met mijn R1200GS LC (+ 220 kg en 125 pk) blijf ik liever op het verharde, omwille van dat hoge gewicht...
 
Laatst bewerkt:
Met mijn KTM 690 Enduro durf ik zowat elk uitdagend pad aan (toegegeven, dus geen echt enduro- gebied, maar dat ligt aan mezelf). Die weegt minder dan 140 kg en heeft 67 PK.


Een KTM 690 Enduro is dan ook meer een enduro dan een allroad. ;)


Ik heb zo'n beetje het idee dat men de voordelen van een allroad wil met het gewicht en offroadcapaciteiten van een Enduro.

En dat lijkt me zo goed als onhaalbaar.
 
Las dit commentaar (wat er niet om liegt..) net op Motorfreaks;

Honda heeft meer details van de nieuwe CRF1000L Africa Twin vrijgegeven, maar we vragen ons hardop af of dit nou is waar de wereld op heeft zitten wachten. De compleet nieuw ontwikkelde fiets wordt aangedreven door een 998 cc paralleltwin met 270° krukas met een topvermogen van 95 pk en rijklaar gewicht van 232 kg en is daarmee met verve de zwakste dikke allroad op de markt.
Of dit nu de motor is waar de wereld op heeft zitten wachten is echter de grote vraag, ook wij hadden echt wel wat meer verwacht dan wat Honda nu heeft gepresenteerd. Sinds de kredietcrisis heeft Honda het roer radicaal omgegooid en het over de ‘zuinig is hot’ en ‘minder is meer’ boeg gegooid, maar daarin zijn ze de laatste tijd wat ons betreft echt te ver doorgedraaid. Een CB650 als opvolger van de CB600 waarbij het vermogen met 15 pk is ingedamd, een straatversie van de RC213V MotoGP racer met minder vermogen dan een Fireblade en dan nu deze Africa Twin, die met 95 pk nog niet in de schaduw van fietsen als een 1190 Adventure of Multistrada 1200 kan staan.
 
en dan nu deze Africa Twin, die met 95 pk nog niet in de schaduw van fietsen als een 1190 Adventure of Multistrada 1200 kan staan.


We gaan de Africa Twin toch niet vergelijken met een Multistrada 1200??

Als ze een AT zouden brengen die daar mee te vergelijken valt, krijg je nog meer commentaar omdat dat helemaal geen motor is waar je mee van de weg wil.
Dan koop je beter de Crosstourer mijn gedacht.


De KTM 1190 (R) is wel offroadwaardig, maar die weegt ook al 217kg droog.
En 150pk voor aan allroad?? Niet voor mij.. , echt niet.

Als ik dan toch bij KTM moet kiezen doe mij dan maar de 1050 met z'n 95pk. En die weegt trouwens ook +210kg droog en is in BE zelfs duurder dan de nieuwe Africa Twin.


Voor mij is 95pk meer dan genoeg, en dat gewicht neem ik er wel bij. Als ik echt offroad zou willen gaan rijden koop ik me wel een Enduro. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap al die kritiek niet zo goed.

Iedereen was tevreden met de oude Africa Twin, da ding weegt ook +200kg droog en heeft slechts 60pk.
Zijn we niet wat te veeleisend aan het worden?

150pk voor een allroad? En liefst 180kg, want we willen er mee gaan crossen... maar ook met goede wind en regenbescherming en mogelijkheid om veel bagage mee te sleuren, want we willen er ook mee op vakantie... :z




Vergelijk 'm eens qua prijs en pk's en niet met de dikke allroads zoals de 1190R.... dan vind ik het nog allemaal meevallen.
Rijklaar gewicht is iets hoger dan z'n concurrenten, maar voor de rest zeker niet verkeerd.
Qua prijs in BE de goedkoopste 1000cc allroad, en zelfs goedkoper dan de XCx of adv versie van de 800cc bij Triumph of BMW.



Hou er ook rekening mee dat de Africa Twin de enige is met een 18" achterwiel. Toch ook een pluspunt als je eens van de weg af wil.


Triumph Tiger 800XC, 95pk, 221kg rijklaar, 11 290€ (XCx 12 490€)
BMW F800GS, 85pk, 214-229kg rijklaar, 11 450€ (GS adv 12 650€)
KTM adv 1050, 95pk, 226kg, 12 993€
Suz vstrom 1000, 95pk, 228kg rijklaar, 12 290€
Africa Twin, 95pk, 232kg rijklaar, 12 120€
 
Laatst bewerkt:
Er is overal wat van te zeggen. Vermogen en gewicht zijn nu eenmaal hot-items binnen de motorwereld. Honda gaat meer voor rijdbaarheid en is in dit opzicht te prijzen dat ze minder mee gaan in de wedloop…

Toch had Honda er in dit opzicht goed aan gedaan om zeker prijstechnisch de concurrentie aan te gaan met de MT09 Tracer om de nieuwe Africa Twin zo op de kaart te zetten en een hoop fans te vergaren. Als je dan niet mee wilt in de pk wedloop laat dit dan op z’n minst terug zien in prijs; vooral met de 14000 euries in NL :X
 
Toch had Honda er in dit opzicht goed aan gedaan om zeker prijstechnisch de concurrentie aan te gaan met de MT09 Tracer om de nieuwe Africa Twin zo op de kaart te zetten en een hoop fans te vergaren. Als je dan niet mee wilt in de pk wedloop laat dit dan op z’n minst terug zien in prijs; vooral met de 14000 euries in NL :X


Een Tracer is toch een heel andere motor... je vergelijkt appelen met peren.
In de klasse van de Tracer heeft Honda toch de Crossrunner. (of die al dan niet mee kan met de Tracer laat ik in het midden)


De Africa Twin is een heel andere motor dan de Tracer, met een heel ander doelpubliek, en maar goed ook..
Ik had stiekem gehoopt dat Yamaha een Superténéré 900 had gebracht ipv de Tracer.

Toen het bekend werd dat het de Tracer werd heb ik dan maar een Superténéré 1200 gekocht.



Dat de prijs in NL tegenvalt is een feit. Maar alleen daarom hoeft em toch niet op voorhand al die kritiek over zich heen te krijgen?

Hij is niet veel (of nauwelijks) zwaarder dan z'n concurrenten, en qua pk's zit 'm gelijk met de rest. Ik snap echt die kritiek niet.

In het begin van dit topic werd de AT met de vstrom 1000 vergeleken...
De vstrom heeft 17"/19" gietwielen, heeft evenveel pk's, weegt ocharme 3kg minder en kost in BE ongeveer evenveel als de (volgens mij) beter uitziende AT...ik weet welke ik zou kiezen...



Trouwens, een BMW F800 GS adv kost in NL toch ook 14 000€....
 
Laatst bewerkt:
Tracer en AT zijn uiteraard 2 verschillende bikes; ik heb het daarom ook bewust over "prijstechnisch de concurrentie aangaan " en meer niet.

Moet ie alleen vanwege een meer off-road waardig concept dan zoveel duurder zijn ?
:? Gooi maar eens een paar leuke wielen met noppen onder een Tracer, dan kan je nog eens lachen :Y
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding, maar wie gaat er nou in hemelsnaam met een motor van €14k en 240kg keihard offroad raggen?!
 
Trouwens, een BMW F800 GS adv kost in NL toch ook 14 000€....

Maar da's 'n BMW. Die koop je enkel maar omdàt ze duur zijn, da's bij die mannen een extra verkoopsargument. :+
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDFS
Tracer en AT zijn uiteraard 2 verschillende bikes; ik heb het daarom ook bewust over "prijstechnisch de concurrentie aangaan " en meer niet.

Moet ie alleen vanwege een meer off-road waardig concept dan zoveel duurder zijn ?
:? Gooi maar eens een paar leuke wielen met noppen onder een Tracer, dan kan je nog eens lachen :Y


Ik zie niet in waarom de Africa Twin prijstechnisch de concurrentie moet aangaan met een Tracer? :?

Als je kiest voor een Africa Twin wil je geen Tracer, andersom ook niet.

Als je bij Honda een motor prijstechnisch wil vergelijken met de Tracer kijk je naar de Crossrunner en niet verder.


Maar goed, als je zo hard op die prijs blijft fixeren en 'm al gaat vergelijken met de prijzen van totaal andere motoren, dan zal de Africa Twin niets voor jou zijn. ;)


De enige 3 echte concurrenten van de Africa Twin zijn volgens mij de Tiger 800XC, de BMW F800GS en de KTM adv 1190(R). Allroads die de nadruk iets meer off dan on the road leggen.

Een Tracer is niet eens een allroad, da's gewoon een sportieve hoogpoter... :P
 
Mooi ding, maar wie gaat er nou in hemelsnaam met een motor van €14k en 232kg keihard offroad raggen?!


Heb je al eens gezien wat ze met een +20 000€ kostende, +260kg zware BMW R1200 GSA allemaal uitspoken? :)
 
Laatst bewerkt:
Even nog een citaat van "motorfreaks"
Zo negatief zijn ze nu ook weer niet...

Nu zou dat in de praktijk best nog wel eens mee kunnen vallen, als Honda z’n huiswerk goed heeft gedaan. Daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de 1050 Adventure, die tot 6.000 toeren qua vermogen niet voor z’n 1190 zus onderdoet en haast nog lichtvoetiger stuurt. En met vermogen van 70 kW en een rijklaar gewicht van 226 kilo niet ver van deze Africa Twin af staat
 
Ik snap al die kritiek niet zo goed.

Iedereen was tevreden met de oude Africa Twin, da ding weegt ook +200kg droog en heeft slechts 60pk.
Zijn we niet wat te veeleisend aan het worden?

150pk voor een allroad? En liefst 180kg, want we willen er mee gaan crossen... maar ook met goede wind en regenbescherming en mogelijkheid om veel bagage mee te sleuren, want we willen er ook mee op vakantie... :z




Vergelijk 'm eens qua prijs en pk's en niet met de dikke allroads zoals de 1190R.... dan vind ik het nog allemaal meevallen.
Rijklaar gewicht is iets hoger dan z'n concurrenten, maar voor de rest zeker niet verkeerd.
Qua prijs in BE de goedkoopste 1000cc allroad, en zelfs goedkoper dan de XCx of adv versie van de 800cc bij Triumph of BMW.



Hou er ook rekening mee dat de Africa Twin de enige is met een 18" achterwiel. Toch ook een pluspunt als je eens van de weg af wil.


Triumph Tiger 800XC, 95pk, 221kg rijklaar, 11 290€ (XCx 12 490€)
BMW F800GS, 85pk, 214-229kg rijklaar, 11 450€ (GS adv 12 650€)
KTM adv 1050, 95pk, 226kg, 12 993€
Suz vstrom 1000, 95pk, 228kg rijklaar, 12 290€
Africa Twin, 95pk, 232kg rijklaar, 12 120€

daar zal in de toekomst dan ook een ruime banden keuze voor zijn. ;(
 
Zo'n Tiger is van plastic, leuk voor onverharde paden, niet voor offroad.
En wat moet je met 100pk, helemaal offroad? Als je de gashendel dan open trekt heb je alleen maar veel te veel wielspin. En het is erg lastig doseren.

Dat plastic van de Tiger 800 is goedkoop (iig bij de vorige serie) en dat kun bij deze forse multicoloured Honda kuip gevoegelijk vergeten.....als het ding omflikkerd zit je gelijk met een gepeperde rekening
En zo'n Tiger doet het naast het asfalt ook best aardig 8-)

Vind de Honda, zo op de plaatjes, een mooie brommerd.

Ik vraag me af of we tegenwoordig zo veeleisend zijn geworden, de fabrikanten zijn ook erg goed geworden in het hypen van hun laatste nieuwe produkten.
Een licht dikke noppenfiets...de enige die daar wat mij betreft aanspraak op kon maken was de KTM 950SE en die vloog niet bepaald de winkel uit.

De meeste mensen willen gewoon een comfortabele makkelijk hanteerbare reisfiets met een stoer uiterlijk en dus kijken ze niet op een kilootje meer of minder. Deze Honda speelt daar ook op in, maar doet volgens mij niets beter dan een Tiger 800 XC of F800GS. Gewoon kiezen wat je mooi/leuk vind. Alleen 14 ruggen voor een Hondaatje :? _O- dan leg ik er wel wat bij en koop een KTM1190R. :}
 
Laatst bewerkt:
Dat plastic van de Tiger 800 is goedkoop (iig bij de vorige serie) en dat kun bij deze forse multicoloured Honda kuip gevoegelijk vergeten.....als het ding omflikkerd zit je gelijk met een gepeperde rekening
En zo'n Tiger doet het naast het asfalt ook best aardig 8-)

Of deze Honda offroadwaardig is kan niemand hier nog zeggen natuurlijk.
Maar als je vind dat een aangepaste motor (zie de sponsoring aan het eind van het filmpje) die na een paar maal omvallen al z'n koplamp mag verliezen...
 
Ik lees van alles over prijsvergelijk met andere merken, maar wat misschien vergeten wordt is dat je bij Honda een jaar na aanschaf standaard 10% extra afschrijving krijgt in verband met het dumpen van de oude kleurtjes. Ik heb dat in 2009 ook meegemaakt met mijn Fireblade en ik was not amused. :N
De prijs kan dan nog wel, maar met de meer dan aannemelijke extra afschrijving, zou je dus wel voor een overjarig model moeten gaan.

Ook ik ben overigens een beetje teleurgesteld. Ik geloof niet dat de AT een opvolger gaat worden van mijn 800GS. Stuur het ding naar de weight watchers en ik ben mogelijk in de markt voor een overjarige AT. ;)
 
De honda mag dan zwaarder zijn dan je F800, ik zou het overgewicht niet per se weghalen...

23251063_1X.JPG

img_1692.jpg


:+

Zijn beide frontaal gecrashte, dus paniekeer niet té hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan