Suzuki GS500 Topic #26 - Een betere is nog niet uitgevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maarreh, verder wel leuk dat Zwitserse berggeit Dré ook weer eens komt kijken in het GS500 topic :P
 
Pffff, zat laatst nog zijn reactie te lezen en nu is hij er al niet meer!.........

Sterkte aan de nabestaanden. Hoop dat er een hoop motoren komen op dagen. Zelf rijd ik niet mee. Heb dit jaar al een zeer goede vriend naar zijn laatste rustplaats moge begeleiden op de motor. Vind het veel te aangrijpend dit nu nog een keer te doen.


Marc
 
ik ben hier uitgekomen vanwege de laatste berichten die hij hier heeft geplaats.

Op zich kan ik me goed voorstellen dat men speculeert over de toedracht van het ongeluk, maar ik kan alleen voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik/men dat zou doen omdat het gewoon zo onrealistisch is om zo een feit voor waarheid aan te nemen alleen door berichten op de computer en wat geplaatste nieuwsberichten.
gewoon heel onwerkelijk allemaal.

p.s bovenstaand bericht refereert naar dit topic ?, deze had ik nog niet gezien :

Uitvaart Diekooi

Iedereen veel sterkte met deze trieste gebeurtenis.
 
Laatst bewerkt:
Donderdag geslaagd, spoed aangevraagd, gisteren voor het eerst met de GS de weg op. Ongelooflijk; wat zit dat ontiegelijk veel fijner dan de CB500 van de rijschool zeg. :P Gisteren samen met een andere net geslaagde de weg op geweest en vandaag lekker zelf verdwaald in de provincie. Veel complimentjes over de brommer gekregen van iedereen aan wie ik (regelmatig) de weg moest vragen en lekker veel gezwaaid, want het was hier in het noorden heerlijk weer.

Vandaag ook even getankt, was wel benieuwd naar het verbuik. Dat viel alles mee en kwam uit op 1:26. Doen we het voor! *D Start goed, draait warm een mooie 1.5k stationair en trekt heerlijk door. Helemaal blij mee. :)
 
Laatst bewerkt:
Donderdag geslaagd, spoed aangevraagd, gisteren voor het eerst met de GS de weg op. Ongelooflijk; wat zit dat ontiegelijk veel fijner dan de CB500 van de rijschool zeg. :P Gisteren samen met een andere net geslaagde de weg op geweest en vandaag lekker zelf verdwaald in de provincie. Veel complimentjes over de brommer gekregen van iedereen aan wie ik (regelmatig) de weg moest vragen en lekker veel gezwaaid, want het was hier in het noorden heerlijk weer.

Vandaag ook even getankt, was wel benieuwd naar het verbuik. Dat viel alles mee en kwam uit op 1:26. Doen we het voor! *D Start goed, draait warm een mooie 15k stationair en trekt heerlijk door. Helemaal blij mee. :)

Top! goed bezig *D
 
Vandaag oliefilter proberen te vervangen en alle drie de boutjes afgebroken. Gelukkig staken ze genoeg uit om er met een tang uit te draaien. Heeft iemand tips om dit in het vervolg te voorkomen?
 
Vandaag oliefilter proberen te vervangen en alle drie de boutjes afgebroken. Gelukkig staken ze genoeg uit om er met een tang uit te draaien. Heeft iemand tips om dit in het vervolg te voorkomen?

Heb je wel de goede kant opgedraaid? :+
 
Heeft de vorige eigenaar gedaan. Als ik nieuwe boutjes erin draai, heeft het dan nog zin om er ringetjes tussen te zetten? Ik kan ook niet in de manual vinden hoe strak ze erin moeten, iemand enig idee?
 
WPHB:
Met "4" gemerkte bouten: 4 ~ 7 Nm, met "7" gemerkte bout 8 ~ 12 Nm

In normaal Nederlands: Gewoon, normaal vastdraaien. Gebruik een nieuwe rubber pakkingring, dan lekt de boel niet.

Met geweld naai je een ezel. De ezel die het mag repareren als het stuk is.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon handvast + een klein beetje. Die moertjes hoeven echt totaal niet strak.
 
Goedenacht,

ik ben zojuist begonnen met mijn project aangezien ik geen juist bod kreeg en de gs500 niet wil missen voor een schijntje. technisch bevalt die nog goed en voorlopig hoef ik niets snellers , enige wat ik beetje begon te krijgen dat ik wat anders wilde en steeds meer begon te neigen naar een cafe racer.

dit word het dus ook . ik maak een eigen topic aan waar je mij eventueel kunt volgen
 
01.jpg


Voorvork keerringen vervangen

Deel 4 in de eveneens fantastische kapiteinkoek howto serie. Zie ook
Aflevering 1: Kleppen stellen
Aflevering 2: Carburateurs synchroniseren
Aflevering 3: Voorremklauw reviseren

Voorvork keerringen moet je vervangen als ze lek zijn. Bij lekkende keerringen zal het olie niveau in de poot dalen waardoor de demping en daarmee het weggedrag van de motor slechter wordt. Daarnaast loop je het risico dat olie op de remblokken en de remschijf terecht komen waardoor je voorrem slecht werkt. Uiteindelijk een levensgevaarlijke situatie dus daar moet je wel wat aan doen.

De staat van mijn GS500 voorvork:

02.jpg

03.jpg

04.jpg


Ik heb vorkbalgen om mijn poten zitten omdat dat de beste bescherming is tegen steenslag en andere invloeden. Vorkbalgen zijn niet er mooi maar zorgen er wel voor dat de chromen binnenpoten netjes blijven. Zoals je kan zien zijn die van mij uitgedroogd en gescheurd. Daarnaast zit alles onder de vette smeer inclusief de bevestiging van de remklauw. Ik heb vrij lang gewacht met het vervangen van de keerringen met als resultaat dat de olie bijna op de blokken en de klauwen zit.

Stap 1 is het regelen van nieuwe onderdelen. Je hebt nodig vorkkeeringen en stofringen, voorvork olie en twee nieuwe pakkingsringetjes. Deze zijn oa te krijgen bij www.louis.de, www.japparts.nl of bijvoorbeeld bij de plaatselijke (Suzuki) motorboer. Mogelijk heb je ook nieuwe glijbussen nodig maar dat weet je niet van tevoren. De olie die standaard in de poten zit is 10W. De GS500 staat bekend om zijn wat slappe voorvering dus er mag ook wel wat dikkere olie in zoals 15W.

Dan is het tijd om te beginnen. In het geval van een superbike stuurtje moet deze eerst even los:

05.jpg

06.jpg

07.jpg


Vervolgens draai je de bovenste pootklemmen los:
07.jpg


Nu kan je de doppen lossen. LET OP: niet eruit draaien maar gewoon een halve slag los oid zodat je ze er straks makkelijk uit kunt halen. Ik heb trouwens ouderwetse platte doppen, ik denk dat de meeste van jullie stelbare doppen hebben die je met een andere (dop/ring) sleutel los moet halen.
08.jpg


Nu is het tijd om je wiel eruit te halen en de remklauw los. Laat de remklauw niet aan de leiding bungelen maar hang hem met een touwtje aan het frame.
09.jpg

10.jpg


11.jpg


Zoals je kan zien heb ik een bok gemaakt waar de motor op kan staan. Eenvoudig ding en staat als een huis.

Haal je spatbord eraf. PROTIP: Vervang de originele bolkop inbus boutjes voor normale boutjes met een rechte kop. De originele boutjes draaien makkelijk dol en zijn lastig te verwijderen.
12.jpg

13.jpg


Maak ondertussen de boel een beetje schoon met wat remmenreiniger dat scheelt straks hele vieze handen.

Nu kan je ook de onderste pootklemmen losdraaien:
14.jpg


Als je deze los hebt kan je de poten eruit schuiven. Dit kan best zwaar gaan, het kan helpen de klemmen een beetje open te houden met een platte schroevendraaier of de poot eruit te halen met een draaiende beweging. Een druppeltje kruipolie kan ook maar vergeet de klemmen daarna niet schoon te maken met remmenreiniger want anders zitten je poten straks niet goed vast.
15.jpg

16.jpg


Het zwarte spul op mijn vorkpoten is tectyl dat ik erop heb gedaan omdat er roestpuntjes begonnen te ontstaan op het deel tussen de klemmen.

Hier nog een keer een foto van de plek waar de voorvork olie terecht is gekomen:
17.jpg


Het zat al bijna op de remblokken, wacht dus niet te lang met het vervangen van lekkende voorvork keerringen!

Bij deze klus is het handig om iets te hebben als een bankschroef of een workmate. Het kan ook prima zonder daar niet van.
18.jpg


Een van de poten heeft er een losse bus in zitten, deze moet eruit:
19.jpg

20.jpg


Hij kan best vast zitten maar een klein tikje met een kunststof hamer en een passende dopsleutel en hij is eruit.

Nu kan je de grootste uitdaging van deze klus zien, de inbus bout aan de onderkant van de poot:
21.jpg


Als je mazzel hebt krijg je hem los zonder trucjes. LET OP: Er staat vaak druk op het onderste gedeelte van de poot. Als je deze inbus er nu uit draait dat spuit de olie eruit. Doe een doek om de poot of draai hem een heel klein beetje los en er pas helemaal uit als je de poot (aan de bovenkant) leeg hebt laten lopen.
22.jpg


Dan kan de dop eraf en kan je de poot leeg laten lopen. De dop staat onder spanning van de veer. Dit is niet heel veel maar toch zeker iets. Houd je sleutel goed vast, als je het eng vindt kan je er een dikke handdoek op gooien. Als je hem dan laat schieten dan zal de handdoek ervoor zorgen dat hij niet wegspringt.
23.jpg

24.jpg


Plop
25.jpg


Je kan nu de olie olie uit de poot gieten. Het kan handig zijn de veer nog even in de poot te houden tijdens het leeggieten zodat je daarna rustig de onderdelen eruit kan laten vallen. Let op de volgorde waarin deze eruit komen. Weet je de volgorde niet meer, kijk dan maar eens naar dit plaatje:
26.jpg


De volgorde van boven naar beneden is dop-spacer-veerzitting-veer. De inhoud van andere poten kan iets anders zijn, zoals bij de poten met een stelbare dop:
27.jpg


Of bijvoorbeeld die van de nieuwe modellen:
28.jpg


Het kan ook zijn dat iemand er andere veren in heeft gestopt zoals ik heb gedaan bij mijn poten. Het enige wat bij mij ‘los’ in de poot zit zijn de veren. Ik heb er veren in zitten (afkomstig van Diekooi † zijn oude GS) met 2 verschillende wikkelingen. Veert wat beter en vult de hele poot dus geen spacers etc nodig.

Maar kapiteinkoek, de inbus aan de onderkant van de poot wilde niet los. Wat nu? De reden dat de inbus niet los wil is omdat de zuiger waar hij in zit meedraait. Het gaat om dit ding:
29.jpg


Er zijn verschillende manieren om deze inbus toch los te krijgen zoals een slagmoersleutel en een slagschroevendraaier. Niet iedereen heeft zo’n ding of zin om er een te kopen maar gelukkig zijn er nog andere trucjes. De binnenkant van de zuiger heeft toevallig dezelfde vorm als de kop van een bout die in dopsleutel 24 past:
30.jpg

31.jpg



Als je zo’n bout op een stokje zet dan kan je die in de poot steken en daarmee de zuiger tegenhouden. Ik heb mijn stokje gemaakt van een stuk cv-leiding en twee boutjes. Een grote met kopmaat 24 en een kleine om te zorgen dat hij niet meedraait:
32.jpg

33.jpg

Bout is ingeslepen met een haakse slijper en omwikkeld met tape zodat hij goed in de cv-leiding past.

34.jpg


Wat ook prima kan werken is een draadeind met 2 moeren strak tegen elkaar erop gedraaid of iets anders dat hier op lijkt.

Als je de poot uit hebt laten lekken kan je hem op je stokje zetten en de bout losdraaien:
35.jpg


Vergeet het ringetje dat onder de bout zit er niet uit te halen:
36.jpg


Poot optillen en voila daar is ie dan
37.jpg


38.jpg


Mooi dan is het nu tijd om de boel letterlijk uit elkaar te trekken.
Stofringen eraf:

39.jpg


Nu heb je zicht op de keerring:
40.jpg


Clipje eraf:
41.jpg

42.jpg


Nu pak je de onderpoot met een hand en de binnenpoot met de ander en trek je ze met een flinke ruk uit elkaar. Onderpoot in je werkbankje klemmen kan natuurlijk ook:


Plop:
43.jpg


LET OP: Gooi de oude keerringen nog niet weg!

Tijd voor inspectie:
44.jpg


Er zitten 2 glijbussen op de binnenpoot, de bovenste korte bus en de onderste lange bus. Inspecteer de buitenkant van de lange bus en de binnenkant van de korte bus. De bussen bestaan uit een metalen ring met een koper en teflon coating. Kijk in de foto eens goed naar mijn onderste lange bus, je kan het koper door de teflon coating heen zien. Deze is dus versleten!

Binnenkant van de korte bussen zien er nog keurig uit. Er zit een nette ondoorzichtige gladde laag teflon op.

45.jpg


Nieuwe glijbussen bestel je bij de plaatselijke (Suzuki) motordealer. Ik had die van mij ’s middags besteld en de volgende ochtend lagen ze al op de balie voor me klaar. Een setje onderste glijbussen kost ongeveer €25.

Nieuwe bus boven, oude ring onder:
46.jpg


Wat als de bussen versleten zijn (teflon is eraf) en je vervangt ze niet? De binnenpoot zal op den duur uit gaan slijten waardoor er speling ontstaat en je keerringen regelmatig lek raken.

Maak nu je onderdelen allemaal netjes schoon en poets de binnenpoten op met een chroom poetsmiddel zoals Belgom Chroom:
47.jpg


Schoon en nieuw spul:
48.jpg


Dan gaan we nu weer opbouwen. Zelfde als het uit elkaar halen maar dan in omgekeerde volgorde.
Smeer de stof en keerringen in met een beetje olie voordat je ze erop schuift:

49.jpg


Zuigert er weer in
50.jpg


Pootje weer in elkaar:

51.jpg

52.jpg


Nu zal je zien dat de keerring niet helemaal in de poot wil. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen, bijvoorbeeld met een keerring stamper:
53.jpg


Een andere optie kan zijn het gebruiken van een pijp die om de binnenpoot en op de keerring past. Bijv een stuk PVC pijp van de plaatselijke bouwmarkt kan prima werken.
Het kan echter ook met behulp van de oude keerringen, een stukje hout en een hamer. Duw de oude keerring op de poot en boven de nieuwe keerring. Nu kan je je stukje hout op de oude keerring zetten en de nieuwe keerring er rondom in tikken zonder dat hij beschadigd. Zo deed ik het voordat ik de keerring stamper cadeau kreeg bij de GS van Diekooi. Een prima methode die wat langer duurt en iets meer moeite kost maar het werkt.

Als de keerring op zijn plek zit, clipje terug doen:
54.jpg


Nieuwe stofring erop:
55.jpg


Onderste inbus er weer in, vergeet het nieuwe pakkingsringetje niet!
56.jpg


Nu kan je de poot rechtop zetten en vullen met olie. De poot vul je als deze ingedrukt is, maar zonder de inhoud (veren, spacers, etc). Heb je de standaard veren dan moet je hem vullen tot 99mm onder de rand. Zijn het progressieve veren of 2 traps dingen zoals ik heb dan vul je hem tot 140mm onder de rand. Het komt niet heel nauw met die millimeters, vul je hem 80mm onder de rand dan ligt daar niemand wakker van. Probeer ervoor te zorgen dat de poten wel evenveel gevuld zijn. Ik doe het met behulp van een gemarkeerde spuit, ik doe eerst teveel in de poten en zuig het teveel er daarna weer uit:
57.jpg

58.jpg



LET OP: Er zit nog lucht onder in de poot. Vul de poot met olie, pomp de binnenpoot een paar keer omhoog en omlaag om deze lucht eruit te werken. Pas daarna ga je het niveau meten.

Stop nu de inhoud weer in de poot, kijk uit dat deze niet overstroomt (schuif hem eerst uit).
59.jpg


Op het plaatje houd ik deze veer eigenlijk verkeerdom al maakt dat niet echt iets uit :+

Doe een nieuwe O-ring op de dop:
60.jpg


Het is belangrijk dat je deze ring vervangt omdat ze vaak gaan lekken als je ze los hebt gehad. Het resultaat is een stuur dat onder de vorkolie zit. De O-ring bij de oude platte doppen heeft een binnen diameter van 29mm en snoerdikte 3mm, maximaal 3,5mm.

De doppen hoef en kan je nog niet strak vast draaien. Dit komt straks pas.

Alles bij elkaar weer een setje verse poten:

61.jpg


Schuif de poten weer terug in de motor:
62.jpg


Niet iedereen is fan van vorkbalgen, maar het is wel degelijk een goed idee om een voorvork bescherming aan te brengen. Nieuwe modellen GS500 hebben er standaard kleine beschermers op zitten:
63.jpg


Afbeelding is van het 2016 model GS500 (te koop in Colombia)

De originele beschermers zijn te krijgen bij de plaatselijke (Suzuki) motorboer voor ongeveer €35. Goedkopere beschermers zijn te vinden bij bijvoorbeeld ww.japparts.nl
64.jpg


Draai nu de onderste klemmen vast:
65.jpg


66.png


Draai nu de doppen goed vast:
67.jpg


Vervolgens draai je de bovenste klemmen vast:
68.jpg


Spatbord houder ertussen:
69.jpg


LET OP: Draai deze boutjes nog niet vast!

Zet je spatbord vast:
70.jpg


Stop de bus onder in de poot:
71.jpg


Let op dat we het boutje dat de bus vastklemt als laatst vast zetten. Dit doen we zodat de poot spanningsvrij gemonteerd is.

72.jpg


Wiel erin en vast met het juiste moment:
73.jpg


Momentsleutel geen vereiste maar wel handig, vooral omdat ie zo’n lekker grote arm heeft.

En dan pas het onderste boutje:
74.jpg


Als laatst zet je de spatbordhouder vast:
75.jpg


Zo, nu kan je vorkkeeringen vervangen als een échte baas. O ja, vergeet je remklauw er niet op te zetten :+
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over de inbusdingen van het spatbord te vervangen. Aan de onderkant van het spatbord zitten moeren. Dus gewoon daar losdraaien ipv
Inbus aan bovenkant.
 
Bij die in de poot zitten geen moeren en zodra die middelste bouten een beetje gaan rotten wordt het al snel vervelend ook al kan je bij de moertjes. Been there done that.
 
Mooie handleiding !
Deze winter eens beginnen met de voorvorkjes :Y
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik moet zeggen dat ik dit topic met veel plezier heb doorgekeken. Ik ben sinds kort in het bezit van mijn A2 rijbewijs en ben op zoek naar een leuke (betaalbare) motor voor mezelf. Na wat zoeken in de 35Kw categorie ben ik bij de Suzuki GS500 uitgekomen, wat mij een leuke motor lijkt om mee te starten. Zeker na het lezen van dit topic is mijn enthousiasme groter geworden over deze motor!

Een motor die ik op het moment op het oog heb is deze. Nu kunnen jullie me vast wel vertellen of dit een goede koop kan zijn of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Welkom! De motor is ongeveer 2 keer te duur, zou sowieso niet bij dealers kijken voor een oudere gs en gewoon particulier kopen.

De kettingset is op van de motor van je linkje, verder ziet ie er netjes uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik moet zeggen dat ik dit topic met veel plezier heb doorgekeken. Ik ben sinds kort in het bezit van mijn A2 rijbewijs en ben op zoek naar een leuke (betaalbare) motor voor mezelf. Na wat zoeken in de 35Kw categorie ben ik bij de Suzuki GS500 uitgekomen, wat mij een leuke motor lijkt om mee te starten. Zeker na het lezen van dit topic is mijn enthousiasme groter geworden over deze motor!

Een motor die ik op het moment op het oog heb is deze. Nu kunnen jullie me vast wel vertellen of dit een goede koop kan zijn of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)
 
Inderdaad flink aan de prijs. Daarnaast is dit het model met de oude type benzinekraan. Gaat je met enige zekerheid problemen opleveren.


Welkom! De motor is ongeveer 2 keer te duur, zou sowieso niet bij dealers kijken voor een oudere gs en gewoon particulier kopen.

De kettingset is op van de motor van je linkje, verder ziet ie er netjes uit.
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik moet zeggen dat ik dit topic met veel plezier heb doorgekeken. Ik ben sinds kort in het bezit van mijn A2 rijbewijs en ben op zoek naar een leuke (betaalbare) motor voor mezelf. Na wat zoeken in de 35Kw categorie ben ik bij de Suzuki GS500 uitgekomen, wat mij een leuke motor lijkt om mee te starten. Zeker na het lezen van dit topic is mijn enthousiasme groter geworden over deze motor!

Een motor die ik op het moment op het oog heb is deze. Nu kunnen jullie me vast wel vertellen of dit een goede koop kan zijn of niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Motor is inderdaad 2x te duur. Let daarnaast eens op de achterband. Dat is een Bridgestone Exedra G550, banden waarmee GS500s origineel werden geleverd. Nu zullen dit vast niet de originele banden zijn maar ze zijn ongetwijfeld al jaren oud want volgens mij wordt dit type Exedra al jaren niet meer gemaakt/verkocht. Reken erop dat je deze moet vervangen.
 
Motor is inderdaad 2x te duur. Let daarnaast eens op de achterband. Dat is een Bridgestone Exedra G550, banden waarmee GS500s origineel werden geleverd. Nu zullen dit vast niet de originele banden zijn maar ze zijn ongetwijfeld al jaren oud want volgens mij wordt dit type Exedra al jaren niet meer gemaakt/verkocht. Reken erop dat je deze moet vervangen.

In de advertentie (ik weet niet of de verkoper dit later heeft toegevoegd) staat dat er een nieuwe set banden onder gezet zal worden. De slijtage aan de ketting zie ik ook niet zo, dat zou ik aan de motor moeten zien (schakel optillen aan het achtertandwiel).

In mijn ogen is het niet de goedkoopste fiets die je kan vinden, maar ik vind de prijs reeel. Bedenk ook dat er straks nieuwe banden onder zitten en je koopt hem van een handelaar. Je verwacht van een handelaar toch een minimale vorm van garantie op zo'n fiets.

Marktplaats + particulier + stoppen op de hoek van de straat ==> jammerrrrrrrr....
 
In mijn ervaring zijn garages doorgaans zo meegaand als een blok beton. Garantie klinkt leuk maar als puntje bij paaltje komt durf ik te wedden dat je garantie een wassen neus is. De handelaar probeert zich er vast onderuit te lullen. Ja meneer maar dat is een slijtageonderdeel of tja het is een fiets uit 1991 daar moet je wel realistisch in blijven etc. Tenzij je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik er echt niet van uit gaan dat er op een dergelijke motor ook maar iets van garantie valt te claimen.
 
Voor een goede koop te scoren is een dealer niet altijd de beste keus inderdaad. Zit in ieder geval wel een nieuw set banden bij, maar hoe met de garantie wordt omgegaan is altijd maar de vraag. Ik ben verder nog geen interessante advertenties tegen gekomen van een GS die particulier te koop staat of het is aan de andere kant van Nederland (kom zelf uit Zeeland). Toch nog maar even verder zoeken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan