Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Ik lees van alles over prijsvergelijk met andere merken, maar wat misschien vergeten wordt is dat je bij Honda een jaar na aanschaf standaard 10% extra afschrijving krijgt in verband met het dumpen van de oude kleurtjes. Ik heb dat in 2009 ook meegemaakt met mijn Fireblade en ik was not amused. :N
De prijs kan dan nog wel, maar met de meer dan aannemelijke extra afschrijving, zou je dus wel voor een overjarig model moeten gaan.

Ook ik ben overigens een beetje teleurgesteld. Ik geloof niet dat de AT een opvolger gaat worden van mijn 800GS. Stuur het ding naar de weight watchers en ik ben mogelijk in de markt voor een overjarige AT. ;)

Idem hier : 30 PK inleveren op mijn huidige R1200GS LC zie ik ook niet zitten, zeker nu het gewicht van de AT niet beduidend minder belooft te zijn ...

Jammer, ik zou de robuustheid en failproof reputatie van HONDA wel (opnieuw) hebben kunnen waarderen...
 
Laatst bewerkt:
adventure-bikes-chart.jpg
 
Laatst bewerkt:
De R1200GSA méér straatgericht dan de gewone GS ????

Hmmmmmmmmm ....

Als ze al in volgorde zouden staan, dan scheelt er iets ja. Maar zou de bedoeling niet zijn dat ze allemaal op dezelfde hoogte moeten staan, de KTM staat wel los van het lijstje wat lager gepositioneerd.



Volgens mij zouden ze dat lijstje best nog eens opsplitsen in twee groepen om dan een deftig onderscheid te kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Of deze Honda offroadwaardig is kan niemand hier nog zeggen natuurlijk.
Maar als je vind dat een aangepaste motor (zie de sponsoring aan het eind van het filmpje) die na een paar maal omvallen al z'n koplamp mag verliezen...

tis een schande dat ze die motoren zo slopen, zou verboden moeten worden :N





8-)
 
Als ze al in volgorde zouden staan, dan scheelt er iets ja. Maar zou de bedoeling niet zijn dat ze allemaal op dezelfde hoogte moeten staan, de KTM staat wel los van het lijstje wat lager gepositioneerd.



Volgens mij zouden ze dat lijstje best nog eens opsplitsen in twee groepen om dan een deftig onderscheid te kunnen maken.

och het is gewoon een spec sheet vergelijking van iemand die echt geen flikker te doen heeft :')

ik zie geen KTM 990AdvR en die heeft echt wel iets meer veerweg dan de standaard 990 (265 vs 210) inmiddels weten we dat de Honda iets zwaarder dan hier vermeld is en kortere pootjes heeft
 
Een 990 adv R zal't idd niet worden, maar dat is volgens mij ook nooit de bedoeling geweest en kan je Honda ook niet kwalijk nemen vind ik. Alsie ook maar in de buurt van de gewone 990 komt is dat al een hele prestatie lijkt me.

Het gat dat de 990R in de markt laat (en ook dat van de 620/640 adv) neem ik KTM wél nog steeds kwalijk...
Ik kan alleen respect opbrengen voor de prestaties van hun wegmachines en de verschoven focus, maar ik vind het erg jammer dat het ten koste gaat van de diversiteit in de terreinmachines.
 
ik zie geen KTM 990AdvR en die heeft echt wel iets meer veerweg dan de standaard 990 (265 vs 210) inmiddels weten we dat de Honda iets zwaarder dan hier vermeld is en kortere pootjes heeft

Dat komt misschien omdat die niet meer te krijgen is, zoals de gewone 990 waar ook die opmerking bij staat.
 
Ik vond het al raar dat ze het bij motorfreaks over een rijklaar gewicht van 232kg hadden.
Droog weegt de AT 208kg dacht ik?


Lees nu elders dat het rijklaar gewicht (met volle tank) 224kg zou bedragen.


224kg he... da's lichter dan een Vstrom 1000 of een KTM adv 1050!
En slechts 3 kg zwaarder dan een Tiger 800XC.


Veel te zwaar, de nieuwe AT? :Z

Een KTM zal het nooit worden, en dat hoeft voor mij ook niet.
Ready to Race heeft ook zo z'n nadelen...



Het is en blijft een allroad, als je er mee wil gaan crossen verwacht je teveel van zo'n machine en koop je best een enduro.
 
Ik ben - als AT fan - teleurgesteld. Behalve de stickers en wieltjes niets wat mij aan een AT doet denken. Mis vooral de v-twin, stoere voorkant en de tripmeter, hier had honda zich kunnen onderscheiden door op die plek een mooie gps o.i.d. te integreren.
Helaas, alweer een saaie honda.
 
De meeste mensen kopen een adventure bike omdat ze houden van de comfortabele zit, het overzicht en zeker ook de looks, plus enige off road capaciteiten "voor het geval dat" en daar is helemaal niets mis mee. Het hebben van een avontuurlijke inslag past bij veel minder mensen en heeft eigenlijk niets te maken met de motor welke je rijdt. De rest is helaas allemaal marketing hetgeen een boel onnodige 'wants' en 'needs' creert. Honda marketing is dit nu ook al aan het doen met deze AT - mogelijk een voorbeeld nemend aan BMW mktg dat dit met de R1200GS bij zijn introductie zo goed deed - het gevoel van vrijheid, fun en avontuur verbinden aan het nieuwe product. Als je de marketlandscape bijdrage van Hubertje bekijkt lijkt het alsof de AT vrijwel solistisch in een eigen segment zal opereren en ook Honda lijkt daarvan overtuigd, getuige de nu beschikbare marketing video's, allen met nadruk op de dirt/ enduro eigenschappen. Het zal mij benieuwen waar we deze AT straks met zijn allen plaatsen. Als ik het goed lees zal Honda deze AT tot de benchmark "Avontuurlijkste Motorfiets ooit" willen verheffen, voortbordurend op/ gebruikmakend van het charisma van de naam AfricaTwin. De verkoopaantallen zullen laten zien welke fabrikant hier de beste job gaat doen. Want een feit is dat de eerste regel van dit stukje voor veel mensen opgaat. Het verklaart mijns inziens ook waarom de specs eigenlijk best een beetje (mochten?) tegenvallen, dat zal Honda mktg nu fijntjes wegpoetsen.. Benieuwd ook naar de reactie van BMW. ( en de rest van het umfeld).
 
Laatst bewerkt:
Het verklaart mijns inziens ook waarom de specs eigenlijk best een beetje (mochten?) tegenvallen


De Nederlandse prijs ok, maar deze kritiek gaat er bij mij nog steeds niet in...


Jullie zijn wel allemaal vol lof over de oude AT? Die ook +200kg droog weegt en slechts 60pk levert... :X

Blijkt dat deze 1000cc net zoveel pk's heeft als de andere 1000cc hoogpoters, en qua gewicht eigenlijk zo goed als hetzelfde is dan de KTM 1050 en zelfs lichter dan de (omwille van z'n lage prijs) geprezen Vstrom 1000....



Het zit bij de kenners blijkbaar hoog, ze hadden iets anders verwacht van hun icoon....
Bekijk het eens langs de andere kant.. kijk eens wat Yamaha heeft gedaan met de Superténéré...

Ik denk dat Honda dichter bij het origineel zit dan Yamaha, die eigenlijk gewoon tegen de R1200GS wil conccureren.
Honda doet tenminste nog een poging met z'n 21"-18" wielset en lichter gewicht dan de toerbuffels...
 
De Nederlandse prijs ok, maar deze kritiek gaat er bij mij nog steeds niet in...


Jullie zijn wel allemaal vol lof over de oude AT? Die ook +200kg droog weegt en slechts 60pk levert... :X

Blijkt dat deze 1000cc net zoveel pk's heeft als de andere 1000cc hoogpoters, en qua gewicht eigenlijk zo goed als hetzelfde is dan de KTM 1050 en zelfs lichter dan de (omwille van z'n lage prijs) geprezen Vstrom 1000....



Het zit bij de kenners blijkbaar hoog, ze hadden iets anders verwacht van hun icoon....
Bekijk het eens langs de andere kant.. kijk eens wat Yamaha heeft gedaan met de Superténéré...

Ik denk dat Honda dichter bij het origineel zit dan Yamaha, die eigenlijk gewoon tegen de R1200GS wil conccureren.
Honda doet tenminste nog een poging met z'n 21"-18" wielset en lichter gewicht dan de toerbuffels...

:Y en alsof je 150 pk uberhaupt nodig hebt....
Als het vermogen er maar mooi uitkomt en dat kun je van Honda wel verwachten.

Maar de mooiste optie is nog wel de DCT die ook offroad zn mannetje staat (of schijnt te gaan staan).
En nog steeds geen electronische-knoppenwinkel-menu-structuur die je na verloop van tijd nooit meer gaat gebruiken! Net als alle functies op je smart-tv die je bij aanschaf perse wilde hebben en na 2x proberen niets meer vindt toevoegen :]
 
Laatst bewerkt:
De Nederlandse prijs ok, maar deze kritiek gaat er bij mij nog steeds niet in...


Jullie zijn wel allemaal vol lof over de oude AT? Die ook +200kg droog weegt en slechts 60pk levert... :X

......

De AT is een icoon, dit is gewoon een niet onderscheidende allroad a la v-strom, een one-of-many.
Waar niks mis mee is overigens, maar waar ik gewoon geen "die wil ik" gevoel van krijg.
 
De AT is een icoon, dit is gewoon een niet onderscheidende allroad a la v-strom, een one-of-many.
.




Ligt het nu aan mij, of ben ik echt de enige die in de nieuwe AT geen zoveelste straatgerichte allroad ziet?


Het is toch duidelijk dat de nieuwe AT zich wil onderscheiden van de rest?

Vergelijken met een Vstrom??
Die met 19"-17" gietwielen, die helemaal niets te zoeken heeft naast de weg, die bedoel je toch he?


Tja... het zal aan mij liggen.



Geef het ding een kans jongens.. .Honda brengt hier een echte allroad, ééntje die volgens mij wel z'n mannetje naast de weg zal staan... hoeveel allroads ben je al tegengekomen met een 21"-18" wielset?
Dit is echt geen zoveelste vstrom. :X
 
Laatst bewerkt:
~Nederlandse prijs ok, maar deze kritiek gaat er bij mij nog steeds niet in...
Jullie zijn wel allemaal vol lof over de oude AT? Die ook +200kg droog weegt en slechts 60pk levert... :X

Het zit bij de kenners blijkbaar hoog, ze hadden iets anders verwacht van hun icoon....
Bekijk het eens langs de andere kant.. kijk eens wat Yamaha heeft gedaan met de Superténéré...

Ik denk dat Honda dichter bij het origineel zit dan Yamaha, die eigenlijk gewoon tegen de R1200GS wil conccureren.
Honda doet tenminste nog een poging met z'n 21"-18" wielset en lichter gewicht dan de toerbuffels...~[/quote]~


@allan
Ik ben het met je eens dat de nieuwe AT dichter bij het origineel zit dan de mislukte GS copy paste van Yamaha - echter ik vind ook dat een nieuwe AT wel nieuwe maatstaven had mogen zetten met oa. een drooggewicht van min. 10% onder dat van de oude. Méér vermogen had met slechts het toevoegen van injectie en wat 2015 motortechniek een koud kunstje geweest. Toen ik in '89 mijn eerste CBR600 kocht was dat serieus nieuws in zijn klasse, de eerste Fireblade deed dat kunstje nog eens haarfijn over. Kortom is dit nu écht wat Honda dik 25jaar na de eerste AT weet te presteren? Ik denk dat men eerst naar de market landscape heeft gekeken en deze liet zien hoe men - met relatief minimale vernieuwing - tóch een eigen niche kan creeeren. Marketing zal dat plaatje verder vervolmaken, prima. Ik had idd méér van Honda verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Een Ander licht op de NL prijs??

Een UK motorblad schrijft dat per 1.1.2016 elke straatmotorfiets in de EU met meer dan 125cc mét ABS geleverd moet worden. Zou het zo zijn dat Honda NL wijselijk besloten heeft de STD versie zònder ABS niet in het leveringsprogramma op te nemen en dat daarom de NL prijs zoveel afwijkt van de andere landen??

Laten we het hopen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik die foto van Koekeroe hierboven zie, bekruipt me wel de lust om me in het zadel te zetten....

Maar als ik dan denk aan de vele, steile en stenige pistes die ik in Zuid-Frankrijk vrij moeiteloos met mijn 140 kg wegende KTM 690 Enduro afhobbel, dan schrikken die + 200 kg van de AT me toch weer af...
 
@allan
Ik ben het met je eens dat de nieuwe AT dichter bij het origineel zit dan de mislukte GS copy paste van Yamaha - echter ik vind ook dat een nieuwe AT wel nieuwe maatstaven had mogen zetten met oa. een drooggewicht van min. 10% onder dat van de oude. Méér vermogen had met slechts het toevoegen van injectie en wat 2015 motortechniek een koud kunstje geweest. Ik had idd méér van Honda verwacht.



Als elk nieuw model nieuwe maatstaven moet gaan zetten zitten we straks met allroads van 150kg en 300pk. :+
Nee, serieus... misschien vonden ze 95pk meer dan genoeg? (terecht overigens)

En het gewicht... tja, al bij al valt het nog mee, maar ik begrijp dat het voor sommigen lichter had mogen zijn.


Precies ben je nog strenger voor de Yamaha.
(is trouwens ook een heel fijne motor, maar idd niet meer te vergelijken met wat het ooit was)
 
Maar als ik dan denk aan de vele, steile en stenige pistes die ik in Zuid-Frankrijk vrij moeiteloos met mijn 140 kg wegende KTM 690 Enduro afhobbel, dan schrikken die + 200 kg van de AT me toch weer af...


Als die KTM in een schuur in Z-Frankrijk staat heb je makkelijk praten natuurlijk... ;)


't Is de bedoeling dat je met de Africa Twin ook op een comfortabele manier tot in Z-Frankrijk geraakt. :P
En als je een beetje je best doet, kan je met die Africa Twin die steile en stenige pistes ook wel de baas... (er zijn er die het op een +260kg wegende R1200GSA ook zo'n dingen doen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan