929RR soap: hoofdstuk 2

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Na eerst een hoop gezeik te hebben met bedrading en injectie, liep mijn Honda FireBlade uit 2001 (929RR) werkelijk perfect. Zelden zo'n fijne sportfiets onder mijn zitvlak gehad. Van Eindhoven naar Tilburg en terug reed 'ie, ondanks de warmte, perfect. Startte goed, liep mooi, goeie gasreactie, alles. Maar nu heeft 'ie iets meer dan een weekje geen dienst gehad - kun je het me vergeven met dat idioot hete weer?

Weekje geen meters en het is uit met de pret. Brandstofpomp primet (en ik ruik duidelijk benzine), maar aanslaan, ho maar. Even een half rondje doet 'ie bij tijd en wijlen wel. Even aanslaan, maar niet lang genoeg om de boel even schoon te branden, zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat de bougies wellicht over hun best heen zijn. Ik bedoel maanden van van alles proberen zonder daadwerkelijk te draaien; dat kan best funest wezen, is me ooit verteld.

Wat denken jullie? :/

Samenvatting
- Heeft gewoon perfect gewerkt tot een week terug
- Startmotor draait probleemloos
- Benzinepomp lijkt goed te werken
- Ontsteekt heel af en toe eventjes
 
bovenste dode punt sensor, basicly een schakelaar in de verbrandingskamer die wordt ingedrukt door de zuiger als hij in zijn bovenste dode punt komt :+

dat zou inderdaad wel kunnen... weet niet of een motorfietsblok dit ook heeft, maar onlangs had de auto van mijn vriendin (punto 1.2 / 2004) dit ook. Liep soms heel netjes, en soms viel hij zomaar uit bij stationair, en was hij niet aan te krijgen.
Andere keer hoefte je maar naar de sleutel te kijken en hij sloeg al aan..

Sensor vervangen (a 30eu), en sindsdien geen stap meer misgeslagen :)
 
dat zou inderdaad wel kunnen... weet niet of een motorfietsblok dit ook heeft, maar onlangs had de auto van mijn vriendin (punto 1.2 / 2004) dit ook. Liep soms heel netjes, en soms viel hij zomaar uit bij stationair, en was hij niet aan te krijgen.
Andere keer hoefte je maar naar de sleutel te kijken en hij sloeg al aan..

Sensor vervangen (a 30eu), en sindsdien geen stap meer misgeslagen :)

We gaan een zijspoor op hier.

Een motorblok heeft een nokkenassensor die de ECU in staat stelt om te bepalen waar cilinder 1 zich bevind in het viertaktproces. Maar het een BDP-sensor noemen is nogal vreemd gezien het signaaltje helemaal niet wordt gegeven als cilinder 1 in BDP staat.
 
Ik heb zelf geen Honda, maar ik ging ervan uit dat hij wel een bdp sensor had??
Net als mijn Triumph, latere Triumph modellen heeft ze beide een bdp sensor en een nokkenaspositiesensor.

Ik heb ook dit soort klachten gehad met een ander type motor.
Daarvan was de bdp sensor slecht, die vervangen en afgesteld (ruimte tussen sensor en krans)
En toen was het opgelost.

De oude sensor kapte ermee zodra er een beetje warmte bij kwam kijken ...
Daarom opperde ik de suggestie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen Honda, maar ik ging ervan uit dat hij wel een bdp sensor had??
Net als mijn Triumph, latere Triumph modellen heeft ze beide een bdp sensor en een nokkenaspositiesensor.

Ik heb ook dit soort klachten gehad met een ander type motor.
Daarvan was de bdp sensor slecht, die vervangen en afgesteld (ruimte tussen sensor en krans)
En toen was het opgelost.

De oude sensor kapte ermee zodra er een beetje warmte bij kwam kijken ...
Daarom opperde ik de suggestie.

Er bestaat niet zoiets als een BDP sensor....

Een moderne injectiefiets heeft twee sensoren uit de categorie die jij bedoelt, een krukassensor die, logisch, nabij de krukas zit, en een nokkenassensor die bij de nokkenassen zit. Thats it.

De krukassensor meet de draaisnelheid van de krukas dmv een nokje of gaatje op/in een draaischijf, en de nokkenassensor meet de positie van de nokkenas t.o.v. de krukas om de ECU zo een idee te geven hoe de nokkenas staat t.o.v. de krukas, om zo sequentiële injectie en ontsteking mogelijk te maken. Het signaal van de nokkenassensor wordt helemaal niets meer mee gedaan door de ECU zodra de motor eenmaal loopt. Het signaal van de krukassensor natuurlijk wel.

Laatste generatie motormanagement systemen van bepaalde merken meten en corrigeren zelfs op basis van versnelling en vertraging van deze sensoren. Er zijn dan meerdere nokjes aanwezig op de betreffende as en/of een actieve sensor met 3 draden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij wordt hetzelfde onderdeel hier met een andere naam aangeduid.

Misschien word bij triumph deze de bdp sensor genoemd enbij honda niet?

De 929rr heeft bij de krukas een sensor zitten en honda noemt deze een pickup coil of ignition pulse generator (of iets in die richting)

Bij de cbr600f van mijn vriendin was deze ook een keer kapot, met een koude motor was er niks aan de hand maar na een half uurtje rijden was deze warm genoeg en begon de motor te stotteren waarna deze niet meer aansloeg zonder ver genoeg afgekoeld te zijn.

TS moet eerst maar even kijken of er een foutcode in het geheugen staat denk ik...
 
Sommige systemen werken met en een krukas/bdp sensor en een nokkenaspositiesensor.

En sommige alleen met een krukaspostitiesensor/bdp sensor vroegere sagem systemen uit 97 tot aan 2004 b.v ....
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik eerst een paar vreemde reacties krijg op mijn suggestie, en daarna een hele lap tekst om mijn oren krijg gesmeten alsof ik nergens wat vanaf weet.

Ik wou gewoon normaal reageren op die lap tekst, maar kwam er niet uit dus dan maar een zucht ...
Heb ik wel vaker last van, dat ik gewoon iemand probeer te helpen en er een paar gewoon lollig willen doen/spierballen willen laten zien...
Daar word ik soms een beetje moe/hersendood van.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik eerst een paar vreemde reacties krijg op mijn suggestie, en daarna een hele lap tekst om mijn oren krijg gesmeten alsof ik nergens wat vanaf weet.

Ik wou gewoon normaal reageren op die lap tekst, maar kwam er niet uit dus dan maar een zucht ...
Heb ik wel vaker last van, dat ik gewoon iemand probeer te helpen en er een paar gewoon lollig willen doen/spierballen willen laten zien...
Daar word ik soms een beetje moe/hersendood van.

Begrijpelijk verhaal ;)

Maar als ik de uitgebreide reactie van MasterTommmy zie denk ik niet dat het bedoeld is omdat jij er niets vanaf zou weten, ik denk eerder dat dat komt doordat hetzelfde onderdeel door verschillende mensen anders genoemd word...
 
Begrijpelijk verhaal ;)

Maar als ik de uitgebreide reactie van MasterTommmy zie denk ik niet dat het bedoeld is omdat jij er niets vanaf zou weten, ik denk eerder dat dat komt doordat hetzelfde onderdeel door verschillende mensen anders genoemd word...

Dankje.

Het is hetzelfde als de krukassensor een ODP sensor noemen omdat ie aan de onderkant van de cilinderbank zit. Klopt geen hol van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan