Gereedschap Deel 12 omdat ik het anders mis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brammo

Elektronen verslinder
12 feb 2007
2.598
329
Een topic aangemaakt, omdat de vorige al op slot zit, het beter knip en plakwerk :+

Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:



images
 
Laatst bewerkt:
Veel hobbyisten (en professionele prutsers) draaien de boel te barsten omdat ze er niet bij stil staan dat iedere reeks maten bij een ratel hoort. 10mm = 1/4" als je netjes werkt, en met een 1/4" rateltje draai je niet zomaar iets te barsten. Andersom werkt het ook: Als het vast gezet is met een veel te grote arm moet de volgende eigenaar ook weer met grof geschut aan de slag.

Ben nu met een Virago van een kennis bezig die voor het laatst bij een MotoPort filiaal is onderhouden. Moest letterlijk aan de carburateurs lassen om ze uit elkaar te krijgen, niet normaal zo strak zat alles. Alle M6 boutjes zijn opgerekt en er zitten mooie tang afdrukken op de zijkanten van de (kruis)kopjes. Logisch natuurlijk, afmonteren van carburateurs doe je toch met een waterpomptang? ;)


ik vind het dan eigenlijk wel knap afmonteren met een waterpomp tang m6 en jij krijgt het pas met een lasapparaat weer los. denk dat ik met een waterpomptang de m6 niet eens echt vast krijg
 
Veel hobbyisten (en professionele prutsers) draaien de boel te barsten omdat ze er niet bij stil staan dat iedere reeks maten bij een ratel hoort. 10mm = 1/4" als je netjes werkt, en met een 1/4" rateltje draai je niet zomaar iets te barsten. Andersom werkt het ook: Als het vast gezet is met een veel te grote arm moet de volgende eigenaar ook weer met grof geschut aan de slag.

Ben nu met een Virago van een kennis bezig die voor het laatst bij een MotoPort filiaal is onderhouden. Moest letterlijk aan de carburateurs lassen om ze uit elkaar te krijgen, niet normaal zo strak zat alles. Alle M6 boutjes zijn opgerekt en er zitten mooie tang afdrukken op de zijkanten van de (kruis)kopjes. Logisch natuurlijk, afmonteren van carburateurs doe je toch met een waterpomptang? ;)

Dag heren,

Deze discussie/informatie vind ik ook wel interessant, gezien ook ik aan het rondkijken ben voor een rateltsetje, naast mijn huidige set. Mijn huidige set is er een 1/2 van Gedore, met daarin een reeks doppen van 10 tot 32 mm. Erg fijne stem zeer tevreden over.
Alleen is deze idd ook wel eens gewoon te lomp.
Nu lijkt me een kleinere set wel handig.

Nu komt dus de vraag, wat is handig voor erbij.... een set van 1/4 , of een set van 3/8 ???

Je had het hierboven al over reeksen met een bepaalde ratel...
Wat moet ik hier bij denken ?

4 t/m 10 ---> 1/4 set ???
6 t/m 17 ---> 3/8 set ???
10 t/m 32 ---> 1/2 set ???

Als ik zo nadenk zoek ik een kleinere ratelset voor de reeks 4 t/m 13
Wel met kort en lang verlengstuk, cardangewricht.

Daarnaast heb ik een voorkeur voor 6-kant doppen ipv 12. Dit lijkt me sterker.
Als je er een goede ratel bij hebt met fijne vertanding moet dit ook geen probleem zijn lijkt me.
Het enige wat ik als nadeel kan bedenken is dat als je het wringrijzer wil gebruiken, je deze vertanding mist en dus beperkt ben in je gebruikshoeken.
Maar als je bij zulke kleine maten een wringijzer moet gebruiken heb je volgens mij een ander probleem :p


Ben benieuwd *D
 
Laatst bewerkt:
Gebruikelijk is 1/4" én 1/2".

De experts en verwende gereedschapswinkeleigenaren zoals ik hebben 1/4", 3/8", 1/2" en 3/4" in huis. De industriële jongens gaan nog verder met een 1" set.

Als je toch met losse setjes werkt kan je later altijd nog een 3/8" set er bij kopen, mocht je de "missing link" missen.

Enkele voorbeelden:

De kleinste, 1/4":
full27721891.jpg


3/8":
full27461275.jpg


1/2":
full23281596.jpg


Zelf gebruik ik uiteindelijk op motoren 3/8" het meest voor demontage, vooral als degene voor mij de boel te vast heeft gezet of alles is vast geoxideerd. Houdt er wel rekening mee dat het aanbod 3/8" dop-bits kleiner is dan in 1/4" en 1/2".
 
Gebruikelijk is 1/4" én 1/2".

De experts en verwende gereedschapswinkeleigenaren zoals ik hebben 1/4", 3/8", 1/2" en 3/4" in huis. De industriële jongens gaan nog verder met een 1" set.

Als je toch met losse setjes werkt kan je later altijd nog een 3/8" set er bij kopen, mocht je de "missing link" missen.

Enkele voorbeelden:

De kleinste, 1/4":
[afbeelding]

3/8":
[afbeelding]

1/2":
[afbeelding]

Zelf gebruik ik uiteindelijk op motoren 3/8" het meest voor demontage, vooral als degene voor mij de boel te vast heeft gezet of alles is vast geoxideerd. Houdt er wel rekening mee dat het aanbod 3/8" dop-bits kleiner is dan in 1/4" en 1/2".

Thanks !!! :}

Dan lijkt me een 1/4 setje het beste op dit moment. Mocht ik idd later een 3/8 set echt gaan missen kan die inderdaad ook nog altijd aangeschaft worden
 

Ik vind het erg fijn gereedschap maar nieuw zal het mijn budget ruim overschrijden helaas.
Misschien de 2e hands eens in de gaten houden :)


Opzich een mooie set alleen incompleet. Gaat maar tot 24 en zelfs van de 1/2 ontbreekt dop 19 20 en 21 :? Ook moet ik dan nog losse bitsets erbij aanschaffen.

Zie het nut niet van een dop 10 op een 1/2 ratel
Ik gebruik van af 19 een 1/2 inch ratel alles wat kleiner is een 3/8 of 1/4
Inbus ook , nooit een 1/2
Zou die 1/2 inch prima kunnen missen , die andere twee niet
Ik heb drie van die wera ratels en die zijn erg handig
En een oud gedore doosje ( die ik alleen gebruik bij erg grote maten
Een tengtools 3/8 doos waar ik vooral de bougie doppen gebruik
En een vijftig losse doppen (in metrisch en inch en lange doppen )
En twee setjes inbus doppen en torx

Veel hobbyisten (en professionele prutsers) draaien de boel te barsten omdat ze er niet bij stil staan dat iedere reeks maten bij een ratel hoort. 10mm = 1/4" als je netjes werkt, en met een 1/4" rateltje draai je niet zomaar iets te barsten. Andersom werkt het ook: Als het vast gezet is met een veel te grote arm moet de volgende eigenaar ook weer met grof geschut aan de slag.

Met kleine maten en een grote ratel kun je ook goed doseren, kwestie van gevoel.
Ik gebruik het bijvoorbeeld ook als ik een lange inbus nodig heb. Oude inbus sleutel doormidden slijpen dan kan je die weer in de dop steken.

Het is sporadisch dat ik die "overbodige" maten gebruik, maar als je het dan gebruik ben je blij dat je het hebt.

Als ik geld uit ga geven aan een knappe set wil ik wel compleet zijn en niet weer staan te vloeken als ik net weer misgrijp.
Nu heb ik een mannesman greenline set maar ik vervloek die superlock doppen die (op geanodiseerde) bouten/moeren verschrikkelijke afdrukken achter laten.
Ook de ratels vind ik vervelend werken, schakelen zomaar om, handvat vliegt er steeds af etc. en ik mis de 3/8 set erin.
 
Zie het nut niet van een dop 10 op een 1/2 ratel
Ik gebruik van af 19 een 1/2 inch ratel alles wat kleiner is een 3/8 of 1/4
Inbus ook , nooit een 1/2
Zou die 1/2 inch prima kunnen missen , die andere twee niet
Ik heb drie van die wera ratels en die zijn erg handig
En een oud gedore doosje ( die ik alleen gebruik bij erg grote maten
Een tengtools 3/8 doos waar ik vooral de bougie doppen gebruik
En een vijftig losse doppen (in metrisch en inch en lange doppen )
En twee setjes inbus doppen en torx

Ieder z`n ding/favoriet, zo doe ik het meeste met een 3/8'' doppendoos en een 1/2'' setje. En een accutol op een licht slipstandje, ideaal *D Het 1/4'' setje is leuk voor onderweg of in de keukenla :+
 
Laatst bewerkt:
Dat 1/4 setje van Sonic heb ik ook. Moet zeggen dat is een puik setje. Ook eventueel handig voor onderweg

Ik heb ook een 1/4" setje van sonic, deze is echter al wat ouder en zit in een wat ander doosje/koffertje.

toch gaat dit setje al lang mee en werkt alles nog gewoon goed, ook het rateltje enz.


Ieder z`n ding/favoriet, zo doe ik het meeste met een 3/8'' doppendoos en een 1/2'' setje. En een accutol op een licht slipstandje, ideaal *D Het 1/4'' setje is leuk voor onderweg of in de keukenla :+

Iedereen heeft daar weer een andere mening over denk ik, zo heb ik een 1/4" en een 1/2" setje en daar kan ik alles mee doen.

Ik heb hooguit een paar losse 3/8" doppen (voor bougies bijvoorbeeld) welke ik dan met een verloopstukje gebruik
 
Hier ook een groot fan van de 3/8" set.
1/4" natuurlijk ook. En inderdaad ligt ook bij mij de 1/2" (Stahwille) set ver achterin een diepe lade.
1/4" set van Facom, 3/8" set is van Stahwille. En uiteraard nog wat losse doppen. Onder andere Stahlwille 3/8" inbusdoppen. Onmisbaar!
 
Heb zelf wat Proxxon setjes
Goede prijs/kwaliteit verhouding. En inderdaad bestellen via Duitsland scheelt minstens 25%. Zelf koop ik vaak via Amazon.de
 
Ff een vraagje hierzo. Ik ben bezig met een huisje aan het kopen en dat soort gereedschap heb ik nog niet heel veel. Dus ik dacht een accuschroefmachine/boor is dan wel handig.

De makita DF 347 DWEX3 tegen de makita DDF 343 SHE

Die eerste is bij de praxis voor 180 met een koffer met buitjes en een 2e accu.
En de tweede is bij de praxis voor 170 met een 2e accu verder niets.

Welke is beter :? En waarom :? Voor iemand die hem semi professioneel gebruikt ?
 
De tang van hierboven is voor geisoleerde stekkers
Je moet een tang hebben voor ongeisoleerde amp stekkers zoals deze.
Deze krult de lippen naar beneden in de isolatie.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Ff een vraagje hierzo. Ik ben bezig met een huisje aan het kopen en dat soort gereedschap heb ik nog niet heel veel. Dus ik dacht een accuschroefmachine/boor is dan wel handig.

De makita DF 347 DWEX3 tegen de makita DDF 343 SHE

Die eerste is bij de praxis voor 180 met een koffer met buitjes en een 2e accu.
En de tweede is bij de praxis voor 170 met een 2e accu verder niets.

Welke is beter :? En waarom :? Voor iemand die hem semi professioneel gebruikt ?

Geen idee wat wat is, maar ga voor een 18volt machine.

Heb zelf ook een huis verbouwt, ook met een 18v makita, ding heeft zich heel goed gehouden, en reken maar dat ie mishandeld is geweest :X
accu'tjes heb ik wel moeten vervangen en evenals de knop waarmee je hem bedient, maar dat kwam omdat er veel beton-stof :+ in was gekomen :+

Standaard zaten er 1.3amp accu's in, en dat is echt meer dan genoeg, nu heb ik immitatie 3ampere accu's, maar dat is echt overkill. De machine wordt er ook een stuk lomper door, dus ik raad zeker de 3ampere accu's niet aan, gewoon te lomp, en je hebt het echt niet nodig.

Volgens mij heb ik een BDF, was volgens mij de 1e 18v boor van makita. Zou hem zo weer kopen, super goed ding, licht fijn in de hand en is zonder de 3amp accu echt lekker licht.

e.v.t. een koffer met gereedschap erbij is natuurlijk makkelijk, maar ik zou daarmee niet je aankoop bepalen.
Lekker voor 18v gaan is mijn advies, is gewoon het sterkste dat er te krijgen is.
e.v.t. kan je het ook uit Duitsland bestellen, is vaak goedkoper, en op ebay.de wordt ook veel aangeboden, wellicht staat er ook wat tussen met gereedschap erbij.
 
Ff een vraagje hierzo. Ik ben bezig met een huisje aan het kopen en dat soort gereedschap heb ik nog niet heel veel. Dus ik dacht een accuschroefmachine/boor is dan wel handig.

De makita DF 347 DWEX3 tegen de makita DDF 343 SHE

Die eerste is bij de praxis voor 180 met een koffer met buitjes en een 2e accu.
En de tweede is bij de praxis voor 170 met een 2e accu verder niets.

Welke is beter :? En waarom :? Voor iemand die hem semi professioneel gebruikt ?

Zou idd ook voor een 18V versie gaan, mooie aanbieding momenteel op Amazone. })

http://www.amazon.co.uk/MAKITA-8391DWPE-TK-Ni-Cad-Batteries-Pieces/dp/B0044ATOFO

Gezien huidige koers voor €170,- in huis, 2 accu's van 1,3 Ah, helaas geen Li/ion maar voor deze prijs is het mooi spul.
 
Voor een beetje schroefwerk is de 18 volt versie nergens voor nodig. Ben je wel van plan ''zwaar'' werk te gaan verrichten dan kan het wel verstandig zijn. Heb zelf een BHP451 die heel goed bevalt :Y
Wel zou ik gewoon het nieuwe type nemen met de lion accu`s, bovengenoemde set zou ikzelf voorbij laten gaan...
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn geen AMP stekkers maar SON, en ook daar hebben ze goedkope tangen voor..
moet wel een sontangbek hebben dus (ook wel schmidt connector)
[afbeelding]
De tang van hierboven is voor geisoleerde stekkers
Je moet een tang hebben voor ongeisoleerde amp stekkers zoals deze.
Deze krult de lippen naar beneden in de isolatie.
[afbeelding]

full31317019.jpg


mijn ongetrainde oog denkt de bovenstaande tangen te herkennen in het meest linkse 'bekkensetje' ion bovenstaande set, zelfde als uit de link.

als degene die dit setje 'kent' niet reageert zal ik hem wel even een berichtje sturen ;)
maar goed om te weten.

Beiden dank voor de info en sorry dat ik door het electrische boor verhaal heen wauwel :$ .
 
Geen idee wat wat is, maar ga voor een 18volt machine.

Heb zelf ook een huis verbouwt, ook met een 18v makita, ding heeft zich heel goed gehouden, en reken maar dat ie mishandeld is geweest :X
accu'tjes heb ik wel moeten vervangen en evenals de knop waarmee je hem bedient, maar dat kwam omdat er veel beton-stof :+ in was gekomen :+

Standaard zaten er 1.3amp accu's in, en dat is echt meer dan genoeg, nu heb ik immitatie 3ampere accu's, maar dat is echt overkill. De machine wordt er ook een stuk lomper door, dus ik raad zeker de 3ampere accu's niet aan, gewoon te lomp, en je hebt het echt niet nodig.

Volgens mij heb ik een BDF, was volgens mij de 1e 18v boor van makita. Zou hem zo weer kopen, super goed ding, licht fijn in de hand en is zonder de 3amp accu echt lekker licht.

e.v.t. een koffer met gereedschap erbij is natuurlijk makkelijk, maar ik zou daarmee niet je aankoop bepalen.
Lekker voor 18v gaan is mijn advies, is gewoon het sterkste dat er te krijgen is.
e.v.t. kan je het ook uit Duitsland bestellen, is vaak goedkoper, en op ebay.de wordt ook veel aangeboden, wellicht staat er ook wat tussen met gereedschap erbij.

Accuspanning is minder belangrijk dan het aantal Ah's als je het mij vraagt

Ik heb hier een oudere Makita 6317D liggen (12v / 3.0 Ah) en deze was altijd meer dan voldoende sterk, zeker voor het klussen in en om het huis.

Tegenwoordig werk ik altijd met de Makita BDF441 (14,4v / 3.0 Ah), deze is van mijn werkgever en werk er dan ook regelmatig mee (ik ben elektromonteur) de accu''s gaan lang mee en de machine heeft veel power. Ook als ik met de gatenzaag grote gaten (76mm) in een gips/houten achterwand moet maken geeft de machine geen krimp.

Omdat van mijn eigen 6317D de accu's slecht zijn gebruik ik eigenlijk alleen de schroefboormachine van mijn werkgever nog, en wil eigenlijk hetzelfde model voor mezelf thuis kopen maar omdat ik dat ding toch altijd in de auto heb liggen is het er nog niet echt van gekomen :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan