50% de onsteking op tijd te hebben bij 4-takt 1 cilinder blo

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.724
2.473
Hoi Techneuten,

Even een heel basaal hersenspinsel.
Ik heb een 1-cilider 4-takt scooterblokje dat ik aan het opbouwen ben.
Het op tijd krijgen van de kleppen (dus het netjes tegenover elkaar zetten van de uitlijnmerktekens op het vliegwiel en de nokkenas) gaat lukken, dus de kleppen openen op het juiste moment tov de positie van de zuiger. Dat is mijn probleem niet. Afstellen met de zuiger in het BDP en dan dat BDP waarbij alle kleppen gesloten zijn, maar nu mijn gedachtenkronkel, en hieruit voortvloeiende vraag:

het is een 4 takt blokje, dus per twee omwentelingen van de krukas wordt er maar 1 keer ronstoken. Op het vliegwiel zit een pulse-gever, en die zal de ontsteking vertellen met de zuiger in de goede positie (net voor BDP) te ontsteken, maar uiteraard is het wel de bedoeling dat de onsteking van het mengsel aan het eind van de de compressie slag, dus net voor de arbeidsslag, plaatsvindt en niet tijdens de inlaat-slag, die 1 krukasomwenteling erop plaatsvindt waarbij niet ontstoken moet worden.
Ik heb geen stroboscoop.

Concreet is mijn vraag: als ik mijn blokje in elkaar zet heb ik dan 50% kans dat de onsteking plaatsvindt als de zuiger (bijna) op het BDP voor de arbeids-slag is, en 50% dat ie ontsteekt tijdens de inlaatslag?

Zo ja, is er een handige manier om te bepalen of ik de krukas goed heb staan of dat ik deze nog 1 slag moet draaien (tov de nokkenas) voor ik de boel in elkaar zet?
Het vlakje op het vliegwiel dat de pulsegever signaal geeft komt bij elke omwenteling van de krukas langs de sensor van de pulsegever, dus daar kan ik niets aan zien, maar als het goed is levert het maar in 1 van de 2 omwentelingen een vonk op. Hoe weet ik wanneer (welke van de 2 omwentelingen) dat is?

Is het echt 50% kans, trial-and-error, en als ie niet loopt de boel weer losmaken, de krukas 1 omwenteling extra geven (de nokkenas dus niet meenemend) en dan weer in elkaar zetten ?

Of mis ik iets in mijn gedachtengang, en is er een 'systeempje' waardoor de ontsteking 'weet' of de zuiger gaat beginnen aan de arbeidssalg of de inlaatslag, en gaat het dus altijd goed?

Dank voor jullie hulp . . .
 
Laatst bewerkt:
als de ontsteking op de krukas zit krijg je elke omwenteling een vonk. maakt niet uit want aan het einde van de uitlaatslag is er toch geen brandbaar mengsel meer over dus kan de extra vonk geen kwaad. dit heet het lost spark principe.
zit de ontsteking op de nokken as moet je de ontsteking afstellen bij gesloten kleppen op zowel de inlaat als de uitlaat dan zit je aan het einde van de compressieslag.
 
Hoi Too en Buellbloke,

Helemaal duidelijk.
De extra vonk (wasted spark) was ik niet van op de hoogte.
Kan inderdaad geen kwaad, maar draagt ook niets bij.
Ik dacht even 'te moeilijk' aangezien ik ervan uitging dat er maar eens in 2 omwentelingen van de krukas een vonk komt, maar dat blijkt dus in mijn blokje met de ontsteking via de krukas niet het geval.
Even wasted spark opgezocht in Wikipedia uit interesse en super duidelijk. Mijn denkwijze blijkt de (heel) ouderwetse denkwijze te zijn . . .
Nooit HBO autotechniek gedaan, anders was deze vraag noot door mij gesteld, maar nooit te oud om te leren :-)

Dit betekent voor de voortgang van mijn bouwwerkje dus dat het niets uitmaakt in welke krukasomwenteling in het blokje in elkaar zet, en dat wilde ik even weten.

Ik ga verder bouwen.
Dank voor jullie reacties!!
 
Laatst bewerkt:
Je gedachtegang is goed.

In theorie zou jouw model ontsteking ook een twee takt aan kunnen drijven zeg maar. Iedere omwenteling een vonk.
Dus, gewoon netjes in elkaar zetten en lekker gaan rijden!
 
2-takt, Ja haha,
wat een toeval dat ik me regelmatig sleutelend bezig houdt met Puch MAxi !!
Maar'dat zijn bromfietsen, dus off-topic, en zelf off-forum , dus geen woord meer daarover.
4t blokkie opbouwen was nieuw voor me, maar ging goed hoor.
Was flink wat werk (best wel wat complexer dan een 2t blokkie zonder nokkenas), maar het blokje zit in elkaar en loopt mooi.
Heb 'm een minuut of 10 stationair laten lopen (tot de koelfan voor achter radiateur aanging) om te controleren of er nergens lekkage is en het loopt gewoon. Gelijk goed en mooi 'rond' ook. Nog niet echt langdurig en met vermogensontwikkeling gedraaid/gereden, maar vooralsnog lijkt het allemaal netjes in elkaar te zitten en vloeistofdicht te zijn. Om het weer een beetje meer on-topic te maken: de ontsteking doet het ook prima :-) Morgen even proberen hoe ie rijdt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan