Moto Martin Suzuki deel II

Nice! :Y

Wat gaf de doorslag om hem eindelijk op de bank te zetten? ;)

Om van het gezeur af te zijn. _O-

Nee geintje, het altijd handig om iemand die er verstand van heeft je doe-het-zelf werk te laten bekijken, heb er een paar goede tips aan over gehouden naast een leuke uitdraai.

Dat is wel een lekker resultaat zeg! :9~ . En ik laatst blij wezen met mijn 142 pk....is dit wel ff wat anders!.
Wat mij toen wel opviel was dat ik een run heb laten doen met en zonder db killer in de demper.
Had verwacht dat er best wel een groot verschil in zou zitten qua vermogen maar hij had zonder db killer slechts 2 pk meer helemaal bovenin en in het middengebied verloor ik bijna 10nm.
Nu werkt dat bij een geblazen motor geloof ik wel anders.

Maar tevreden met het resultaat mag ik aannemen!.

Gr Jelle

142 is een mooi resultaat :Y soms maakt het niet heel veel uit met of zonder idd mits je een goede pijp hebt, met m'n TL1000 zat ik te dubben of ik van een 2-1-2 naar een 2-1 zou gaan toen heb ik op de bank getest met de linker demper dicht want die krijgt relatief weinig gas te zien, de helft van één cilinder, scheelde ook maar 2 pk!

Uitlaat vanaf de turbo is lekker simpel, zo min mogelijk weerstand!
Heb de binnendiameter net zo groot gehouden als het gat van de turbo, 60 mm, dus ook de demper heeft die doorsnee, werkt goed want we hebben met en zonder getest en het scheelde niets :) *O* Ook nog zonder luchtfilter getest en dat verschil was nihil.
 
Tijd niks aan de motor gedaan, ik weet het... had onder andere met deze motor te maken:

'97 Suzuki TL1000S die na wat aanpassingen voor dagelijks gebruik wordt ingezet, nu de modernste motor die ik nu bezit.

[afbeelding]

Daarna als eerste de GSX1100F koppelingsmod uitgevoerd, die bestaat uit het afdraaien en schuin maken van een rand aan de achterkant van de binnenkorf van de koppeling zodat de olie makkelijker weg kan, heb dit bij mijn standaard 1100F gedaan en scheelde echt heel veel, koppeling komt beter vrij.

Korf afdraaien in m'n 1968er Emco'tje.

[afbeelding]

Gelijk de stalen platen controleren op rechtheid, als 0.10 mm er onderdoor past is het einde verhaal

[afbeelding]

:W Jullie hebben je best gedaan.

[afbeelding]

Met een stel nieuwe platen het spul weer in elkaar gebouwd.

[afbeelding]
Wat een vet ding die eerste ook trouwens :Y
 
Wat een vet ding die eerste ook trouwens :Y


:Y Hoop lol mee gehad, net verkocht trouwens. '(



full
 
Eerste Dyno-runs met de Moto Martin, nog niet af maar testen wat er beter kan en aanpassen, maar het voorlopige resultaat is 190 achterwielpk's bij 0.78 Bar turbodruk, ik klaag niet. :)

Filmpje van de actie, eerste run met, de tweede run zonder uitlaatdemper (maakte geen verschil uit qua pk's trouwens).


[afbeelding]


Vermogensuitdraai.

[afbeelding]

Hey Robin, op jouw uitdraai zie je Run File staan, een bruine en een rode lijn, enig idee wat dat kan zijn? Het verschil?
 
Hey Robin, op jouw uitdraai zie je Run File staan, een bruine en een rode lijn, enig idee wat dat kan zijn? Het verschil?

Dat staat er bij toch? Ik zie staan in de bovenste grafiek:
-Vermogen

En in de onderste grafiek:
-A/F ratio (donkerder rood/geel)
-Boost (lichter rood/geel)

De stippellijn in de onderste grafiek is de ideale A/R ratio.
 
Laatst bewerkt:
Had op mijn eerste turbo brouwsel een heel klein plenum van buis, zelf nooit last gehad van de kleine inhoud bij geen enkel toerental.

Ik heb voor mijn 2e turbo ook zo'n plenum gemaakt.. de motor heeft 836cc.
Stationair en onderin tot 1/3e gas loopt hij prima. Daarboven heb ik hem nog niet goed staan...
Plenum *lijkt* dus voorlopig prima te werken bij een motorinhoud van rond de 750cc. :)
full
 
Afgelopen weekend een nieuwe uitlaat gemaakt om een paar redenen:

Ik rij de demper aan de grond als ik een beetje leuk doorrij.
De uitlaatgassen maken m'n achterbrug zwart.
Het voorste gedeelte was nog MIG gelast.

Van 8 mm dik rvs plaat een flens gemaakt op de draaibank en freesmachine.

full

full


Eerste bocht een stukje krapper kunnen maken als met de voorgevormde bochten, nu mooi strak tegen het blok aan.

full


Nieuwe aansluiting voor de Lambda-sonde gemaakt

full


Voor en achterkant van de demper verwisseld zodat het ophangpunt nu aan de voorkant zit en vanaf twee kanten met losse stukjes 60 mm pijp naar elkaar toewerken.

full

full


Detail van de ophangbeugel voor de demper.

full


Op z'n plek, klinkt nog steeds goed. :)

full


Totaalplaatje, als de motor op de grond staat zie je het middelste gedeelte eigenlijk niet eens, valt weg onder het blok en dan komt vanaf de achterbrug het bochtje er onderdoor piepen.

full
 
Laatst bewerkt:
Voorste bocht is ondertussen mooi goud verkleurd, net voor gezorgd. })

Moest effe wat dingen uittesten die ik had gedaan, nieuw kuipframepje gemaakt uit 10 mm rvs om de driemaal verbouwde vorige versie te vervangen.

full

full

full
 
Luchtdrukgeregelde schakelaar voor de ontsteking moest een plekje hebben, geen ruimte op het plenum dus maar apart monteren, eerst een adapter gedraaid van 1/8" NPT draad naar een slangpilaar voor de Samco siliconenslang en daarna een klembeugel gemaakt, zit nu op het ontluchtingsdeksel, moet nog afgesteld worden.

full

full

full
 
Nieuwe knop gemaakt voor de stationair-afstelling i.p.v. de originele aan de zijkant, het stuk wat er tussen zat was zo hard geworden dat het niet meer mooi flexibel was en daardoor langzaam weer terugdraaide als je hem opschroefde, eigenwijs ding. _O- En weer wat minder zooi in zicht. :)

Knop zit wel een foutje in... maar ik ga er geen nieuwe voor maken vind het wel grappig.

full

full


En een andere aansluiting voor het boost-signaal, de vorige zat precies op de hoek van het plenum en op de dyno-uitdraai bleef het niet mooi stabiel, nu dus meer in het midden, uitsteeksel is eigenlijk een synch-adapter voor ouwe Volvo's o.i.d.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan