Remzuigers

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.539
10.583
Andere kant van de evenaar
Heren,

Heeft het een reden dat remzuigers "hol" zijn?

Ik ben nieuwe remzuigers nodig, maar $250 vind ik toch wel aan de prijs, daarom maar zelf een paar maken van RVS..

Nu zitten er in die van mij wat kunstof achtig iets, is denk ik om piepen tegen te gaan, valt er zelf wat op/in/aan te maken om piepen tegen te gaan? Dat wat er in de oude zuigers zit is niet echt goed meer..

Dank u.
 
Ik geef mijn mening graag voor een ander maar volgens mij is het hol zijn alleen maar voor gewichtsbesparing. Dan opvullen met licht materiaal is het beperken van de hoeveelheid remvloeistof en het niet goed kunnen vernieuwen van de remvloeistof in een holle zuiger.

Het beperken van het gewicht zal te maken hebben met het indrukken van de vierkante afdicht/terugstelring door de zuiger. Er zou een "moet" in de ring kunnen ontstaan met vloeistoflekkage als gevolg.
 
Laatst bewerkt:
de holle kant zit bij reinhoud aan de kant van de remblokken. ( maak ik op uit het feit dat hij denkt dat het het piepen tegengaat )

als je ze zelf gaat maken, waarom maak je ze dan idem aan de oude? kunststof insert overzetten en bob's your uncle.

mocht dat niet kunnen op jouw draaibank, dan zou ik persoonlijk "de gok wagen" en ze gewoon massief draaien.



--edit--- mocht je ze niet "hol genoeg" kunnen maken, maar wel een paar mm bijvoorbeeld. dan dat doen en er een anti piep shim ( rond plaatje van een of ander hittebestendig composiet/kunststof ) een ander model in leggen.
 
Laatst bewerkt:
De holte zal volgens mij idd ook zijn voor gewichtsbesparing. Niet onbelangrijk, want het betreft onafgeveerd gewicht, en in de zuiger van een rem gaat heel wat metaal zitten, veel gewicht dus.
Ook is hol sterker dan vol, al maakt dat niet veel uit bij een remzuiger, de kracht komt er enkel verticaal op. Het is de remklauw die de radiale kracht opvangt.
 
Meer contact oppervlakte geeft ook een grotere warmte overdracht. Bij sportief gebruik zou je dus (te) veel hitte in de remvloeistof kunnen krijgen.

Ik zou dus een kuiltje erin draaien zodat het metalen raakvlak in de richting gaat van de originele.
 
heeft niets met gewichtsbesparing te maken (hoewel het een leuk extraatje is).
metaal geleidt warmte goed, kunstof niet.
dus maken ze de remzuiger hol en steken daar een kunststof "ding" tussen dat de remblok en de remzuiger van elkaar houdt waardoor de warmteoverdracht van de remblokken naar de zuigers en zo naar de remvloeistof beperkt blijft.
 
heeft niets met gewichtsbesparing te maken (hoewel het een leuk extraatje is).
metaal geleidt warmte goed, kunstof niet.
dus maken ze de remzuiger hol en steken daar een kunststof "ding" tussen dat de remblok en de remzuiger van elkaar houdt waardoor de warmteoverdracht van de remblokken naar de zuigers en zo naar de remvloeistof beperkt blijft.

Dat kunststof op de oude zuigers is inderdaad iets hoger dan de zuiger..

Het is voor een GS1000, zal wel niet al te warm worden. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan