speling op oliepompketting: hoeveel is normaal?

DAM11

MF'er
13 mei 2008
189
0
Eindhoven
Guys (m/v) ik heb jullie hulp weer even nodig :?

Mijn VFR (RC24, zie VFR '86 zonder tierlantijnen) loopt stationair niet ok. Hij loopt afwisselend een paar seconden normaal en een paar seconden slecht, alsof de motor door iets tegengehouden wordt. Het blok trilt dan ook meer, en ik moet het stationairtoerental hoger afstellen omdat hij anders afslaat. Koppeling in of uit maakt niet uit.

Nu heb ik al een aantal dingen gecheckt (lucht in benzineslangen, niveau in vlotterkamers, bougies, compressiemeting (één cilinder heeft 3 bar minder, die staat nog op de verdachtenlijst), oliepijl, klepspeling) maar geloof niet dat ik de oorzaak al gevonden heb.

Ik heb nu het koppelingsdeksel eraf getrokken om de kijken of er mechanisch iets aanloopt o.i.d. En nu mijn vraag:
In mijn beleving zit er best veel zit op de ketting die de oliepomp aandrijft. In dwarsrichting iets van 1 mm, en ik kan de schakels ook iets lostrekken van het tandwiel. Is dat normaal??
 
Guys (m/v) ik heb jullie hulp weer even nodig :?

Mijn VFR (RC24, zie VFR '86 zonder tierlantijnen) loopt stationair niet ok. Hij loopt afwisselend een paar seconden normaal en een paar seconden slecht, alsof de motor door iets tegengehouden wordt. Het blok trilt dan ook meer, en ik moet het stationairtoerental hoger afstellen omdat hij anders afslaat. Koppeling in of uit maakt niet uit.

Nu heb ik al een aantal dingen gecheckt (lucht in benzineslangen, niveau in vlotterkamers, bougies, compressiemeting (één cilinder heeft 3 bar minder, die staat nog op de verdachtenlijst), oliepijl, klepspeling) maar geloof niet dat ik de oorzaak al gevonden heb.

Ik heb nu het koppelingsdeksel eraf getrokken om de kijken of er mechanisch iets aanloopt o.i.d. En nu mijn vraag:
In mijn beleving zit er best veel zit op de ketting die de oliepomp aandrijft. In dwarsrichting iets van 1 mm, en ik kan de schakels ook iets lostrekken van het tandwiel. Is dat normaal??

Dat dacht ik zelf ook, toen ik dat controleerde bij de mijne.
Toch schijnt het vrij normaal te zijn, vrij veel speling. Of dat van jouw te veel is, geen idee.

Maar waarom denk je dat de motor onregelmatig gaat lopen van speling op de ketting van de oliepomp?
De pomp draait toch altijd gewoon, dus er is smering door olie. Tenminste, als de pomp niet versleten is.
 
De meest voor de hand liggende oorzaken had ik afgestreept, dus ik dacht misschien kan een versleten ketting af en toe schranken, waardoor de motor even tegengehouden wordt.
Ik weet het, klinkt niet heel waarschijnlijk, maar ik ben op zoek naar de oorzaak :o
 
Mijn VF uit 1988 had toendertijd meer dan een kettingdikte speling, drukkend van onder naar boven.
Ik dacht dat het wel een duimdikte was, veel te veel natuurlijk. Dus niet.

Ik kan alleen bedenken dat het de synchronisatie is. (als de symptonen tenminste niet al te "heftig" zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan