Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Ik ga de groene gebruiken :) meestal zie ik de toegevoegde waarde van goed gereedschap voor eventuele volgende projecten maar een tang a €200+ aanschaffen voor 1 kabelboom vind ik net iets te...

We gaan het meemaken
 
Wil een USB-aansluiting op mijn motor. Heb deze gekocht. Wil hem direct op de accu aansluiten (en niet geschakeld op het contact), want lekker makkelijk.

Verbruikt zo'n contactdoos veel "lekstroom"?
 
Gewoon deze - niet eens 2 tientjes en je kan toch zeggen dat je een echte knipex hebt ;)
https://www.klium.nl/knipex-97-21-215-b-krimptang-240285
knipex-97-21-215-b-krimptang-klium.jpg
 
Wil een USB-aansluiting op mijn motor. Heb deze gekocht. Wil hem direct op de accu aansluiten (en niet geschakeld op het contact), want lekker makkelijk.

Verbruikt zo'n contactdoos veel "lekstroom"?
Zolang je er geen stroom van 'trekt' en je accu goed is zal het wel meevallen. Tijdens het overwinteren zou ik hem wel losmaken of een druppellader gebruiken.
 
Zolang je er geen stroom van 'trekt' en je accu goed is zal het wel meevallen. Tijdens het overwinteren zou ik hem wel losmaken of een druppellader gebruiken.

Het nadeel van deze dingen is dat deze altijd stroom zullen verbruiken, ook als er geen USB apparaat aangesloten is op de USB poort.
(Ditzelfde effect heb je thuis ook als je je telefoonlader in het stopcontact laat zitten zonder dat er een telefoon aan hangt)
 
Wil een USB-aansluiting op mijn motor. Heb deze gekocht. Wil hem direct op de accu aansluiten (en niet geschakeld op het contact), want lekker makkelijk.

Verbruikt zo'n contactdoos veel "lekstroom"?
Zal nooit veel zijn, dus als je je motor tenminste wekelijks gebruikt zal de accu er weinig last van hebben. Wat je ook kunt doen (zo heb ik m'n Zumo houder aangesloten), is die draad vlakbij de USB kant afknippen, en er een Optimate (Tamiya) stekker tussen frutten. Dan kun je 'm makkelijk ontkoppelen, en je hebt meteen een aansluiting voor een druppellader.

Zie zo trouwens niet of die USB unit gezekerd is. Ik zou er dichtbij de accu een zekering tussen zetten.
 
Zal nooit veel zijn, dus als je je motor tenminste wekelijks gebruikt zal de accu er weinig last van hebben. Wat je ook kunt doen (zo heb ik m'n Zumo houder aangesloten), is die draad vlakbij de USB kant afknippen, en er een Optimate (Tamiya) stekker tussen frutten. Dan kun je 'm makkelijk ontkoppelen, en je hebt meteen een aansluiting voor een druppellader.

Zie zo trouwens niet of die USB unit gezekerd is. Ik zou er dichtbij de accu een zekering tussen zetten.

bij de foto's in de link staat een zekeringhouder, maar helaas wel met een knijper in je electradraad : wimmel_1 in "Elektra, kabels, verbindingen en tangen ..."

even erboven en eronder lezen waarom 'niet' ;)
 
Dank voor de informatie. Er zit idd een zekering bij.

Heb eea gemonteerd en het werkt: USB-contactdoos heeft stroom en de motor rijdt ook nog. Het dashboard en toerenteller werken echter alleen nog maar als ik het licht uitzet. Heb ik iets slecht verbonden of ligt dit aan de accu. Heb alleen de polen losgehad, verder niets.

Nevermind, er zit iets echt los: BMW R65: waar hoort deze stekker
 
Laatst bewerkt:
voor de superseals die je wilt gaan krimpen heb je een dubbele krimp nodig.
éénmaal de geleiderkrimp en éénmaal de isolatorkrimp.
In dit geval is de isolatorkrimp niet om de islator maar om het rubberen afdichtingsringetje gekrompen de zogenaamde open barrel krimp.

Let erop dat je geleider lang genoeg doorsteekt in de geleiderkrimp en dat je een mooie klokvorm hebt na het krimpen.

Als je het met de groene tang doet dan moet je dus 2x krimpen..

Verder zijn er wel tabelltjes waarin je een trekproefje kunt uitvoeren op een gekrompen contact..

http://www.andilog.com/comment-verifier-sertissage-cosse-cable.html

een en ander is terug te vinden in IPC/WHMA-A-620A
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik heb toevallig dit handige topic gevonden omdat ik het kabelboompje wat in de kuip van mijn Honda cb 900 Bol D'or zit wil na gaan maken.

Met de originele kabelboom is eigenlijk weinig mis, ook al zijn er wel een paar plekjes bij waar er wat gebeund is.

Ik wil het vooral doen om wat ervaring op te doen met het maken van kabelboompjes en met de werking van de daarvoor bestemde connectors enzo.
En omdat het leuk is om te doen natuurlijk :+



Dit is de originele kabelboom die ik na wil gaan maken.
Ik heb bijna alles kunnen bestellen via een handige webshop.

Waaronder ook de geschikte tang.

( Zelfde principe als de blauwe tang maar dan geschikt voor de connectors voor in de kabelboom )



Ik heb alleen 2 kleine vraagjes.
Ik heb als kabel voor 1 mm2 gekozen, dit omdat er bij de beschrijving van de connectors stond:
Geschikt voor 0,85 - 1,25 mm2
Is dit de juist diamter draad?

En vraag 2, hoewel ik daar eigenlijk vanzelf wel achter kom.
Ik heb dus bovenstaande tang besteld, die is voor rechte connectortjes, voor de aansluiting van de koplamp moet ik 3 haakse connectors krimpen.
De connectors kan ik bestellen.
Alleen stond er in de webshop geen geschikte tang voor haakse connectors ( wel eentje die er op lijkt maar die zijn niet geschikt voor de soort connectors die ik wil bestellen.

Kan ik een haaks connectortje krimpen met een rechte tang?

Groeten en alvast bedankt.
 
1mm2 kabel zal vast wel passen maar het lijkt me wel erg dun, volgens mij word er meestal 1.5 gebruikt, wat zit er in de originele kabelboom?

Een haakse connector kan je met een rechte tang krimpen, dat zou geen probleem moeten zijn.
 
Hallo.

ik dacht dat 1 mm2 ook wel aan de dunne kant is.
Daarom vroeg ik het ook maar voor de zekerheid :)
Ik heb gelukkig ook nog niks besteld, alleen alles al in het winkelwagentje gedaan.

Ik overweeg ook om de draad bij een lokaal electrabedrijf te halen.
Die leveren helaas niet de connectors, de tangen wel maar daar zit een behoorlijk lange levertijd op.
Hun kunnen me vast vertellen hoe dik de draad is waar de kabelboom uit gemaakt is maar ik zou het zelf echt niet weten.

Ik kan natuurlijk wel de buitendiameter van die draad meten maar daar heb je weinig aan.

Ik kan als ik toch de draad bij een electra bedrijf haal gewoon wat verschillende draad diamters uit proberen.

Handig dat je dat met 1 tang kan doen :)

Groeten en bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Deze week mijn spulletjes binnen gekregen.



Ik heb al meteen het een en ander aan kabelboom werk gedaan.



Voor zover ik kan zeggen werkt de tang voor de connectors prima, goede kwaliteit en hij krimpt de connectors perfect ( let wel op de maat want deze tang krimpt maar connectors tot 2,5 mm. )

De gele tang is een striptang waarmee je ook halverwege een kabel een stuk kabel kan strippen voor een aftakking.
Dat komt voor mij goed uit want ik moet wat aftakkingen maken in een kabelboom die ik ga maken.

De tang werkt goed, je moet wel een beetje wennen aan het gebruik ervan, zeker als je normale automatische striptangen gewend bent.
De kwaliteit is wel goed en de prijs is heel schappelijk.

Het kleine rode tangetje heb ik erbij gekocht voornamelijk omdat hij heel goedkoop wat ( 7 euro ) en hij schijnbaar heel goed dunne draad zou kunnen knippen.
( normale tangen knippen het koper niet altijd goed door )
En dit tangetje knipt perfect!! :}

Al met al qua tangen betreft erg over te spreken, zeker als je ziet wat ze kosten.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
@ Raphael-s

De gele tang werkt door de draad tussen de bekken te doen en dan de tang te knijpen.
Beetje lastig uitleggen zo, maar zoals de tang daar op tafel ligt doe je de kabel er horizontaal in.
Als je dan in de tang knijpt komen de bekken bijeen om de kabel te klemmen en daarna spreiden de bekken horizontaal uit elkaar en zo trekt hij als het ware de isolatie van de kabel.

Het is een beetje wennen met het strippen van uiteindes maar het strippen van aftakkingen is zo wel heel makkelijk.

Hoe ik de aftakkingen ga solderen?
Uhmm, met een soldeerbout?
Stukje kabel strippen met die gele tang > kabel die ik eraan wil solderen strippen > kabel waar de andere kabel aan gesoldeerd word met de punt van de soldeerbout opwarmen > vloeimiddel erop smeren > druppel tin op de soldeerbout > kabel vertinnen > zelfde proces met de andere kabel > de 2 vertinde kabels aan elkaar verbinden > krimpkous > klein beetje intapen > de uiteindelijke kabelboom intapen.

Tenminste, zo doe ik het altijd.

@ ALEXELA

Oh dat is slim!
Nou heb ik er wel vertrouwen in dat het zo ook wel lukt want het is een heel simpel kabelboompje.
Maar mocht ik er toch ooit niet helemaal uitkomen is dat wel een aanrader *O*

Bedankt voor de tip! :}

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik heb toevallig dit handige topic gevonden omdat ik het kabelboompje wat in de kuip van mijn Honda cb 900 Bol D'or zit wil na gaan maken.

(...)

Ik heb alleen 2 kleine vraagjes.
Ik heb als kabel voor 1 mm2 gekozen, dit omdat er bij de beschrijving van de connectors stond:
Geschikt voor 0,85 - 1,25 mm2
Is dit de juist diamter draad?

En vraag 2, hoewel ik daar eigenlijk vanzelf wel achter kom.
Ik heb dus bovenstaande tang besteld, die is voor rechte connectortjes, voor de aansluiting van de koplamp moet ik 3 haakse connectors krimpen.
De connectors kan ik bestellen.
Alleen stond er in de webshop geen geschikte tang voor haakse connectors ( wel eentje die er op lijkt maar die zijn niet geschikt voor de soort connectors die ik wil bestellen.

Kan ik een haaks connectortje krimpen met een rechte tang?

Groeten en alvast bedankt.

Betreffende de diameter: Altijd kijken na hoe veel stroom er doorheen moet, 1mm^2 is ongeveer 12 amp dacht ik. maar allicht is de pin op je stekker maar goed voor 4 amp, dus goed kijken.

Ik zou een gewone H4 stekker halen bij de autohandel en deze solderen. Zit alles gewoon op de goede plaats. Ze hebben ook doe-het-zelf zekeringkastjes.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik heb last van een te heet geworden stekker. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat er een slechte verbinding in de stekker heeft plaats gevonden waardoor er te veel warmte is ontstaan. Nu ben ik op zoek naar eenzelfde stekker om de huidige te vervangen. Ik kan ze echter niet vinden op internet, weet iemand hoe deze stekker heten of kan ik ze ook gewoon vervangen door een willekeurige superseal :?

full

full
 
Joris,

tip: Zoek op Google op afbeeldingen.
(met alle woordvarianten en talen op het thema "connector")
En al zoekende vind je vaak betere termen of benamingen.
(en wordt je zoekopdracht steeds gerichter) :)
 
Laatst bewerkt:
@ Raphael-s

De gele tang werkt door de draad tussen de bekken te doen en dan de tang te knijpen.
Beetje lastig uitleggen zo, maar zoals de tang daar op tafel ligt doe je de kabel er horizontaal in.
Als je dan in de tang knijpt komen de bekken bijeen om de kabel te klemmen en daarna spreiden de bekken horizontaal uit elkaar en zo trekt hij als het ware de isolatie van de kabel.

Het is een beetje wennen met het strippen van uiteindes maar het strippen van aftakkingen is zo wel heel makkelijk.

Hoe ik de aftakkingen ga solderen?
Uhmm, met een soldeerbout?
Stukje kabel strippen met die gele tang > kabel die ik eraan wil solderen strippen > kabel waar de andere kabel aan gesoldeerd word met de punt van de soldeerbout opwarmen > vloeimiddel erop smeren > druppel tin op de soldeerbout > kabel vertinnen > zelfde proces met de andere kabel > de 2 vertinde kabels aan elkaar verbinden > krimpkous > klein beetje intapen > de uiteindelijke kabelboom intapen.

Tenminste, zo doe ik het altijd.

@ ALEXELA

Oh dat is slim!
Nou heb ik er wel vertrouwen in dat het zo ook wel lukt want het is een heel simpel kabelboompje.
Maar mocht ik er toch ooit niet helemaal uitkomen is dat wel een aanrader *O*

Bedankt voor de tip! :}

Groeten.
geen vloeimiddel gebruiken. Als je draden schoon zijn is het niet nodig en het vloeimiddel vreet je kabel op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan