Hornet 600 (2006)

Jvanperlo

Rookie
10 nov 2013
6
0
Oss
Dag luitjes,
Ik ben in het bezit van een Hornet 600 en deze rijdt ik nu zo'n 2,5 jaar.
Hij heeft 38000 op de teller. Toen ik hem net had reed ie als een zonnetje. Het was mijn eerste echte motor (hiervoor een CB750 uit 81 rond gekachelt).
Nu heb ik sinds vorig jaar een stotter erin zitten zo rond de 3500 toeren. Ik heb hem naar Vos Oss gebracht en die hebben de carbs eraf gehaald en ultrasonisch gereinigd. Het leek opgelost te zijn maar na een paar keer op en neer naar mijn werk was het er weer. Ik heb er in de winter mee door gereden en dacht dat lossen we volgend jaar wel weer op.
Afgelopen juni opnieuw weg gebracht voor een beurt en die stotter moesten ze opnieuw naar kijken. De carburateur zou opnieuw zijn afgesteld en het was weer opgelost. Ook de gaskabels moesten vervangen worden dus die werden meteen besteld om 2 weken later in te plannen.
Na een ritje van 10 minuten bleek hij verschrikkelijk te rijden. Alsof er bij het gas geven een parachute opent en de motor enorm vertraagd. Het stotteren bij de 3-3500 toeren was er nog steeds. Ik heb geklaagd en gezegd dat ik het echt vervelend vind dat ze onnodig bezig zijn geweest aan de carburateurs terwijl dit nog steeds geen resultaten geeft. De motor moest er toch nog terug voor het vervangen van beide gaskabels. De monteur heeft de hele carburateurpartij weer los gehaald en de sproeiers bekeken en uiteindelijk vervangen. Hij was van mening dat de motor veel te veel benzine kreeg (wat ook klopt met het verbruik, dat was enorm gestegen). Nu met nieuwe sproeiers was de afstelling compleet anders. Hoger stationair (1300rpm) en zenuwachtig in het rijden. Het stotteren is na 200 km weer bijna als voorheen. Hij doet het met name bij warme motor. Hij start slecht, lijkt op 3 cilinders te starten, met of zonder choke. Benzinetank is schoon gemaakt met goedje erin.
Bij de beurt zijn de bougies vervangen en at er verder nog bij een 34000 beurt hoort gedaan te worden. Filters en olie en oliefilter ook meen ik. Ik tank schone goede shell brandstof, soms de V-power. Het parachute gevoel is wel weg geloof ik op de snelweg. Maar het stotteren nog steeds niet echt. Volgens mij zijn de carbs niet gesynchroniseerd.
Hebben jullie ideeen, ervaring hierheen en vooral tips, oplossingen...?
'( Mvg Jörgen
 
synchroniseren is net zoals forte en dergelijke geen mirakeloplossing. tenzij de vlinderkleppen echt veel verschillend staan tov mekaar, merk je buiten misschien een mooiere vrijloop tijdens het rijden niets van synchroniseren.

wanneer stottert hij ? als je gewoon aan 3.500 toeren rijdt, of als je van lagere toeren optrekt en houdt hij dan even in bij 3.500 ? is er een verschil tussen licht optrekken of gas open ? in iedere versnelling of is er een verschil tussen lagere en hogere versnellingen ?
 
Je zegt verder hij de monteur dacht dat hij veel te rijk stond. Hierna zijn de hoofdsproeiers vervangen. (?)
Wat is er verder veranderd? Als er verder niks is veranderd kan hij dus bij kwart/halfgas nogsteeds veel te rijk lopen, vandaar het stotteren. Probeer anders eens wat te prutsen met de mengselschroeven of het ietsje openen van het luchtfilter etc.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat de tank schoon is? Heeft een Hornet een benzinefilter?

De tank is er meerdere keren af geweest, ik heb er een forte in gehad die de tank gereinigd heeft, en ook voor de reiniging van de leidingen. De carburateurs zijn ultrasonisch gereinigd. Verder tank ik regelmatig shell V power en trek hem regelmatig flink open (11-12000 rpm). Ik rij momenteel ongeveer 1:10. Dat vind ik echt te gek voor woorden.
 
Je zegt verder hij de monteur dacht dat hij veel te rijk stond. Hierna zijn de hoofdsproeiers vervangen. (?)
Wat is er verder veranderd? Als er verder niks is veranderd kan hij dus bij kwart/halfgas nogsteeds veel te rijk lopen, vandaar het stotteren. Probeer anders eens wat te prutsen met de mengselschroeven of het ietsje openen van het luchtfilter etc.

Hij heeft hem daarna opnieuw afgesteld, maar ik denk niet gesynchroniseerd. Hij loopt als een stationair heel slecht, lijkt een subaru impreza, zodra er toeren komen gaat het beter.
Brandstof verbruik is enorm gestegen. Verder is er een gehele kleine beurt aan gedaan.
 
synchroniseren is net zoals forte en dergelijke geen mirakeloplossing. tenzij de vlinderkleppen echt veel verschillend staan tov mekaar, merk je buiten misschien een mooiere vrijloop tijdens het rijden niets van synchroniseren.

wanneer stottert hij ? als je gewoon aan 3.500 toeren rijdt, of als je van lagere toeren optrekt en houdt hij dan even in bij 3.500 ? is er een verschil tussen licht optrekken of gas open ? in iedere versnelling of is er een verschil tussen lagere en hogere versnellingen ?

Hij stottert altijd bij die 3-3500 toeren, zowel rustig weg rijden als flink optrekken. Alleen als ie warm is, dus vanaf een motor temperatuur van 60-65 graden en hoger. Voornamelijk in de 1e, 2e, 3e versnelling volgens mij. In de hogere versnellingen zit ik ook vaak hoger in toeren.
Het verbruik is enorm toegenomen sinds hij bij de monteur is geweest.
 
Subaru-geluid : 1 (2?) cylinders die niet mee doen op stationnair (tot iets hoger)
onder 60-65 niet, daarboven wel : te rijk mengsel warm, waarschijnlijk ook koud maar dan werkt het eerder als een choke en heb je er dus geen/minder last van
lage versnellingen wel : in lage versnellingen moet je minder gas geven om rond de 3.500 tr te zitten en rijdt je waarschijnlijk nog op de mengselschroef, in hogere versnellingen moet de gasklep verder open en eens boven +/- 1/4de gasklepopening doet het staionnaire eigenlijk niets meer.

mijn conclusie : gezien al het opgesomde heb je een carbu-probleem in 1 (of meer) cylinders, specifiek in het staionnaire gedeelte en heel specifiek in het luchtgedeelte ervan. krijgt dit geen/nauwelijks lucht gaat er (bijna) puur benzine aangezogen worden.

hoe achterhaal je welke ? koud starten, de uitlaten die het koudst blijven duiden de probleem cylinder(s) aan. andere megelijkheid : tijd stationnair laten draaien en bougies kontroleren. als ik gelijk heb, zal die met het probleem nat zijn (geen verbranding) of heel zwart (slechte verbranding) tov die die wel goed werken.
 
Heb een tijdje zo'n zelfde probleem gehad met een cbr 600f4
Stotterde dan wel dan niet. Verbruik steeg enorm, en liep zo nu en dan ook op 3 cilinders.
Dit kun je trouwens constateren bij een koude start je uitlaatbochten te voelen.
Als er eentje niet warm word weet je direct welke niet meedoet.
erg lastig probleem om dat het niet een constant probleem was.


Telkens zijn de carberateurs schoongemaakt. nieuwe sproeiers, nieuwe bougies en bobines verwisseld.
Uiteindelijk was het de computer waar de stekkers niet helemaal fris waren. (ja zo'n ding heeft een schijnbaar een computer)

Achteraf 3 maand mee bezig geweest. Heel veel succes
 
Probeer eens een stukje te rijden zonder luchtfilter......... ik heb al meerdere keren meegemaakt dat dit soort klachten veroorzaakt werden door een imitatie luchtfilter of luchtfilter dat ernstig vervuild was.
 
Ik ga wat doen met stekkers van de computer, bobines en bougie kabels, water in de tank kan niet...die is er afgelopen half jaar 3 keer af geweest en volledig schoon gemaakt, met forte gereinigd etc. De luchtfilter tip ga ik ook proberen. Bedankt voor jullie tips. Ik denk zelf iets aan de bobines, aangezien hij het alleen doet als ie warm is, dus zo'n 65 graden of hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan