xt500, idle probleem

BROGGE

Rookie
5 aug 2015
14
1
sinncity
Probleem: Na omhoog bewegen van choke stopt de motor. Niet meer te starten
Na een dag wachten , start in 1 kick, idle speed ok (1200 rpm) dan ff warmdraaien en dan choke omhoog, motor stopt. Niet meer te starten daarna. Effe wachten tot volgende dag

Set up:
-xt500 uit 1984, alles origineel (behalve ontsteking) ook motorisch
-km stand nog geen 6000 km
-12V elektrische ontsteking ingebouwd(powerdynamo)


Al gedaan/gechecked:
-carburateur ultrasoon gereinigd. Alles gedemonteerd en gereinigt/checked
-Packing vervangen op luchtinlaat
-getest op valse lucht mbv remmenreiniger; geen verschil(verhoging) in rpm
-ontstekings tijdstip/ vonk gechecked, ok
-luchtfilter gereinigd
-reargeert zeer goed op gas respons

-Enige niet gedaan: klepspeling
Lijkt me stug dat het daaraan ligt.

Ik word er den beetle moedeloos van......
 
Probeer je direkt weer te starten met de choke ?
Als je dat hebt gedaan, dan doe je de choke weer helemaal terug, doe het gas een klein eindje open en probeer dan eens weer te starten. Bij een motor die nog niet voldoende warm is en dan afslaat is starten een probleem. Door het dan weer starten met de choke krijgt de motor te veel benzine in het inlaatkanaal. Start vervolgens zonder choke, maar met het gas een beetje open, dan werkt de benzine in het inlaatdeel enigszins als een verrijking.
Succes
EgbertO
 
Dank jewel voor reactie, zal morgeh weer eens proberen.
Is het trouwers raadzaam om een tijdje met de choke (verrijking dus!) naar beneden te rijden en dan pas de choke omhoog te bewegen nadat alles lekker warm is? Zullen je toeren wel wat hoger worden, nietwaar?!
 
Start vervolgens zonder choke, maar met het gas een beetje open, dan werkt de benzine in het inlaatdeel enigszins als een verrijking.

is dat verstandig met een kickstarter ?



Dank jewel voor reactie, zal morgeh weer eens proberen.
Is het trouwens raadzaam om een tijdje met de choke (verrijking dus!) naar beneden te rijden en dan pas de choke omhoog te bewegen nadat alles lekker warm is? Zullen je toeren wel wat hoger worden, nietwaar?!

Waarom zou je de choke gebruiken als hij al normaal draait :?

Als het niet nodig is, geheel geen choke gebruiken.



Juiste maat sproeiers erin ?
 
Laatst bewerkt:
Probleem: Na omhoog bewegen van choke stopt de motor. Niet meer te starten
Na een dag wachten , start in 1 kick, idle speed ok (1200 rpm) dan ff warmdraaien en dan choke omhoog, motor stopt. Niet meer te starten daarna. Effe wachten tot volgende dag

Set up:
-xt500 uit 1984, alles origineel (behalve ontsteking) ook motorisch
-km stand nog geen 6000 km
-12V elektrische ontsteking ingebouwd(powerdynamo)


Al gedaan/gechecked:
-carburateur ultrasoon gereinigd. Alles gedemonteerd en gereinigt/checked
-Packing vervangen op luchtinlaat
-getest op valse lucht mbv remmenreiniger; geen verschil(verhoging) in rpm
-ontstekings tijdstip/ vonk gechecked, ok
-luchtfilter gereinigd
-reargeert zeer goed op gas respons

-Enige niet gedaan: klepspeling
Lijkt me stug dat het daaraan ligt.

Ik word er den beetle moedeloos van......
Als je motor met gebruik van choke 1200 rpm loopt, staat misschien het stationair toerental wat te laag.
Zeker als bij het uit zetten van de choke het blok stil valt, lijkt dat op hetzelfde euvel.

Je klepspeling is niet heel slecht, anders zou het blok helemaal niet lopen.

Het is dus echt iets van de carb.

Of iets in het stationairsysteempje zit toch nog verstopt, maar begin maar eens met het stationaire toerental.
 
Of er komt te weinig brandstof in de vlotterbak (druppelt pas vol na "een dag") of stationair gedeelte zit ergens dicht of tankbeluchting.
 
In dat verschil zal t 'm niet zitten. 220 ipv 210 maakt een verschil van minder dan 5%. Stationair lopn doet ie trouwens op de stationair sproeier.

Maar je trekt de choke 'omhoog' en dan stopt ie. Foto van de carburateur aub?

Klopt wel hoor wat die zegt, choke hendel omlaag ('indrukken') is choke aan, hendeltje weer naar boven halen is choke uit.

Vond de stationairschroef opmerking trouwens wel een goede. Draai die eens wat verder in. (stelschroef/moer) zit trouwens naast de choke hendel op de carburateur.
Vlotter-niveau zou ook nog wel kunnen.

Even tussendoor : Wat gebeurd er als je gas geeft (dus zeg, breng de RPM naar 2000) en dan de choke uitdoen ?

Overigens vind ik 1200rpm met de choke aan wel erg laag, ik rij dagenlijks op mijn 500, ik start hem s'ochtends ook altijd met choke, maar hij springt dan eigenlijk binnen 5 seconden naar ruim 2000rpm, daarna zet ik de choke met wat fingerspitzensgefuhl halverwege zodat hij 120001200 rpm draait, dan rij ik weg, en na iets van 200meter rijden (straat uit) gaat de choke eraf.
Als hij gewoon warm is zonder choke loopt hij 1200rpm.

En zonder choke starten met een beetje gas is iets dat je moet leren met een 500. Als dat ding nog nieuw is voor je is de kans op succes heel klein, en de kans op slagen heel groot :+
 
Laatst bewerkt:
"Even tussendoor : Wat gebeurd er als je gas geeft (dus zeg, breng de RPM naar 2000) en dan de choke uitdoen ?"
Antwoord: blijft lopen

Ik heb mijn stationair schroef nu staan op 1,25 slag uit.
Idle staat nu afgesteld (met choke naar beneden) rond de 3500 rpm, choke uit draait die dan 1400 toeren ipv 1200rpm. Hou de rpm ff wat hoger anders stopt de machine. Heb nog geen tochtje gemaakt.
Moet dus nog wel lang ff tochtje maken voor fijn afregeling. Slaat in ieder geval niet meer af. Gas respons is subliem.
Heb trouwens wel een extra fijn filter geinstalleerd tussen tank en carb. Moet geen moeilijkheden verzaken toch? Het is namelijk geen vacuum systeem zoals bij SR500

Nieuw extra probleem:
Ik heb een powerdynoma geinstalleerd(12v) en nu blijft mijn neutraal lampje altijd branden. Ra RA!
 
Zou goed kunnen want ik moest een extra draadje trekken via deze bevestiging naar de draadboom op een niet originele manier
Hij zou geklemd tussen het blok en de vliegwiel kap kunnen zitten.
Gaan we onderzoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan