Versnellingsbak R1

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.489
968
Hoogezand
full
 
Heb blok (98/99 R1) opgebouwd uit gebruikte onderdelen.

Blok rijdt/schakeld etc allemaal goed, alleen blijft het probleem dat de motor, wanneer deze draait, met geen mogelijkheid in neutraal te krijgen is. Het achterwiel heeft zo'n 16km/uur als ie op de bok staat in zn 1 met koppeling in.

Nu heb ik diverse zaken uitgewisseld/geprobeerd (andere korf, oude koppelingsplaten, nieuwe koppelingsplaten etc etc) maar niets helpt.

Nu zag ik de as waar de koppelingskorf op zit van elkaar verschillen. Er zijn 2 verschillen, de ene as is hol (komt ook olie uit) de andere is dicht (zat origineel in het blok)
Tweede verschil is lengte van de as/schroefdraad. De oude as is zo'n 2mm korter, alleen op het draad. Alle overige zaken zoals borgplaat en lagers passen op exact dezelfde manier.

Ik zou zo eigenlijk niet kunnen bedenken waarom de as het verschil zou maken (met ontkoppelen heeft die lengte dacht ik niets te maken :? ) maar misschien hoort er wel een heel andere korf met platenpakket bij!

Dus.. wie weet van welk bouwjaar/type deze versnellingsbak van is die nu in de motor zit met de holle as?? Dit is zo niet handig als de motor niet in zn vrij wil..... Ohw en bak wisselen kan, maar doe liever een korf :X :X :)

paar foto's:

full
 
Ik had zn soort gelijk probleem met mn KTM. Tussen de versnellingen schakelde hij prima maar met draaiende motor niet in zn vrij te krijgen. Ik heb dat blok los gekocht en zag er amper gebruikt uit (en bij cross/enduro fiets zie je echt wel of hij gebruikt is O-) ), maar ja van de historie weet je niets natuurlijk. Deze motoren hebben een hydraulische koppeling. Nu kwam ik er al vrij snel achter dat het handeltje een beetje krom was, en daarom iet wat slag moest missen. En nog een x ontluchten was ook nodig want er bleek toch nog een klein beetje lucht in de leiding te zitten. En ik heb een nieuw handeltje gekocht, en dus ontlucht. En dit alles zorgt natuurlijk voor wat meer slag, en mijn probleem is opgelost. :) En net wat jij ook aangeeft hij schakelde eigenlijk prima, maar....... :(

In jou geval zou ik eens kijken of je iets met een paar ringen (shimmen) kunt doen. Ik denk dat de problemen best kunnen ontstaan door het net een fractie te weinig ontkoppelen. :W
 
Als die afstanden goed gemeten zijn. Kan het niet anders dan de bediening van de koppeling zijn.
Zoals guus het weergeeft, kan het inderdaad alleen de bediening zijn.
Tenzij je natuurlijk een heel andere korf hebt genomen.
 
Motor rijdt verder prima. Zit niet in de bediening (gisteren samen met bevriende monteur nog een keer in elkaar gezet). Motor koppelde eerder wel goed (moest herbouwd worden ivm kromme krukas en ingesleten carter).
Ben er inmiddels achter dat het blok wat er in zat een 2002 blok was, ik ga er dan ook maar vanuit dat die dichte as van dat bouwjaar is.
Ondanks dat de de bak intern soepel draait (als ik de platen eruit heb en hem in zn 1 zet kan ik de binnenkorf met achterwiel heel makkelijk draaien) ga ik toch maar de bak wisselen -*-
Wellicht dat er in de bak als deze belast wordt door de koppeling druk toch wat minimale afwijkingen ontstaan.
Verder vraag ik me af hoe het zit met de smering. Uit de open as komt olie als de motor draait, uit de dichte denk ik niet :P . Lijkt mij dat de koppeling en versnellingsbak minder smering krijgen als de olie er hier uit kan.
Anyway, morgen vroeg (ohw straks eigenlijk al) blok eronder weg en wisselen. Als het niet al te druk wordt moet ie rond de middag weer draaien met de andere bak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan