Benzinekraan fireblade 94 sc28 lekt, te repareren?

Bartez

MF'er
28 jan 2003
56
0
Tijdens het schoonmaken van de cabs kwam ik er achter dat de benzinekraan van mijn 94 fireblade sc28 lekt. Oftewel, kraan op dicht gezet, maar toch bleef hij benzine druppelen.

Is dit normaal? Zoniet, is er een manier om de benzinekraan uit elkaar te halen? De onderhoudsboekjes zeggen hier weinig over en geven aan dat de kraan grotendeels uit 1 geheel bestaat.

Nu heb ik er doorgaans geen last van, alleen als de tank eraf moet, en eerlijk gezegd durf ik de benzinekraan niet echt te demonteren om te voorkomen dat deze na 21 jaar vastgezeten te hebben bijvoorbeeld afbreekt.

Daarom deze vraag, indien er kenners zijn die weten hoe het lekken kan worden verholpen zonder een nieuwe kraan te moeten kopen, dan hoor ik het graag, zodat ik de afweging kan maken of ik hem wel of niet zal demonteren.

Alvast bedankt!
 
brandstofkraan afbreken...? Dat ding is niet van snijkoek... heb een paar weken terug nog de kraan van m'n 21 jaar oude CBR250RR los gehaald, gewoon probleemloos/zonder iets te forceren.

SC28 heeft verder gewoon een conventionele kraan (niet vacuüm gestuurd) dus die kan eigenlijk alleen lek zijn aan de bovenkant tussen de tank en de kraan zelf (is een nieuwe afdichting voor te krijgen) of bij het draaiende binnenwerk zelf (of het deksel dat dit afdicht).
Dat laatste zit met een soort popnagels vast en is officieel niet te reviseren, maar zou evt. wel te doen zijn door de gaten door te boren en de kraan naderhand vast te zetten met b.v. 2x een bout+moer.
 
Laatst bewerkt:
Voor kraantjes zijn meestal revisiesetjes te krijgen met nieuwe afdichtingen, kost meestal iets van 20/30 euro. Goed te doen, meestal zit de kraan met een paar schroeven in de tank, dus je hebt hem er zo uit. :)
 
Thanx allen!

Ik vermoed dat hij lekt in het binnenwerk. Normaliter heb ik er namelijk geen last van, alleen als de tank los ik lekt hij benzine ondanks dat hij dicht is. Ik vermoed dus na 21 jaar een rubbeje wat niet fris meer is.

Dat losmaken kan ik dus wel eens proberen, zit volgens mij met een grote moer aan de tank als ik me niet vergis. Moet daar nog een eciaal spulleke tussen? Kruipolie oid?

Iemand een adresje voor een revisiesetje? Linkje?
 
voor zover ik kon vinden is er geen revisieset voor dit model.
het originele o ringetje is daarentegen 3,80 ex btw, zo te zien het enige waar hij op zou kunnen lekken qua rubber dan.

16958-KM9-005

is het nr.
 
Thanx!

Hier heb ik kraantje gevonden:

Honda CBR900RR FIREBLADE 1994 (R) NETHERLANDS FUEL TANK (1) - buy FUEL TANK (1) spares online

Dit is de o-ring die je bedoelt denk ik?
O-RING, fits CBR900RR FIREBLADE 1994 (R) NETHERLANDS - order at CMSNL

Hier het kraantje wat inderdaad niet uit elkaar kan mits popnagels doorboren:
COCK ASSY,FUEL, fits CBR900RR FIREBLADE 1994 (R) NETHERLANDS - order at CMSNL

Ik vermoed niet dat het de eerder genoemde o-ring is, maar dat het IN het kraantje zelf zit, is er ergens een plaatje te vinden of hier ook nog rubber ringetjes in aanwezig zijn om te vervangen, om te voorkomen dat ik die popnagels voor niks doorboor?

@ghetto Bassie: origineel? En kosten?
 
Thanx allen!
Dat losmaken kan ik dus wel eens proberen, zit volgens mij met een grote moer aan de tank als ik me niet vergis. Moet daar nog een eciaal spulleke tussen? Kruipolie oid?

Ja inderdaad, aan de tank zit een draadnippel met uitwendige draad, die grote moer klemt de kraan daar tegenaan met het rubber er tussen als afdichting.
Ik kreeg de mijne relatief makkelijk los met een klein bahcotje (niet veel langer dan een ringsleutel 8).
Kruipolie kan geen kwaad maar op die plek heb je nauwelijks last van inwatering of pekel (niet echt een plek waar bouten je zo vast rotten i.t.t. b.v. de uitlaatflenzen).

Als je een passende steeksleutel hebt (ik gok 24mm of groter) zou ik alleen niet direct op het uiteinde kracht gaan zetten dan forceer je de boel mogelijk wel.
 
W
Ja inderdaad, aan de tank zit een draadnippel met uitwendige draad, die grote moer klemt de kraan daar tegenaan met het rubber er tussen als afdichting.
Ik kreeg de mijne relatief makkelijk los met een klein bahcotje (niet veel langer dan een ringsleutel 8).
Kruipolie kan geen kwaad maar op die plek heb je nauwelijks last van inwatering of pekel (niet echt een plek waar bouten je zo vast rotten i.t.t. b.v. de uitlaatflenzen).

Als je een passende steeksleutel hebt (ik gok 24mm of groter) zou ik alleen niet direct op het uiteinde kracht gaan zetten dan forceer je de boel mogelijk wel.

Thanx voor de tip! Dat ga ik dan icm met het 'nieuwe' kraantje van ghetto bassie maar eens proberen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan