voorwiellagers dubbel vervangen?

Testa-Rossa

MF veteraan
19 dec 2006
7.585
3
Achterhoek!
Voorwiellagers kosten voor de meeste motoren (waar standaard industrielagers in kunnen) geen drol.
De tweede niet vervangen is een slecht plan naar mijn mening om die reden alleen al...
 
Hallo ,

Door wat soppig sturen van mijn motor , ben ik aan het zoeken naar de oorzaak , bij het zoeken ben ik gestuit op een verroest voorwielaslager , deze heb ik vervangen.

Maar nu vraag ik me af of ik de andere ook moet vervangen net zoals bij het vangen van achtertandwiel en dan ook meteen voortandwiel , of bij een auto als je je linker voorband vervangt vervang dan ook meteen de rechter.

Bij deze de vraag bij de community.

Het lijkt me verstandig aangezien het andere lager door het slecht functioneren van de andere iets wat meer te verduren heeft gekregen maar goed , wat denken jullie?

bij voorbaat dank voor de reacties!!
 
Oja. Dus als bij jou 1 voorvorkkeerring lekt vervang je ook alleen diegene die lekt?


begrijp me niet verkeerd, ik ben ook dol up budgettair sleutelen :P

noteer anders de nummers van de lagers, en bel je lokale lagerboer.

laatste keer dat ik dat deed scheelde me dat 40 euro ten opzichte van de motorzaak. ( 2 lagers voor 14 euro ipv. 55 )
 
Laatst bewerkt:
Oja. Dus als bij jou 1 voorvorkkeerring lekt vervang je ook alleen diegene die lekt?


begrijp me niet verkeerd, ik ben ook dol up budgettair sleutelen :P

noteer anders de nummers van de lagers, en bel je lokale lagerboer.

laatste keer dat ik dat deed scheelde me dat 40 euro ten opzichte van de motorzaak. ( 2 lagers voor 14 euro ipv. 55 )

Ja, de motorzaak heeft alleen de lekkende keerring rechts vervangen.
Onder het motto, is jammer van het geld om iets te vervangen wat hoogstwaarschijnlijk nog jaren meegaat.

Voorwiellagers zou ik wel altijd gelijktijdig vervangen.
Vandaag lijkt de andere nog goed, morgen is ie kapot.

Edit: Oja, motor is van 2008. Rechter keerring gaf het in 2012 op. De linker lekt nu nog steeds niet.
 
Laatst bewerkt:
zuchttttt... lezen is moeilijk.

je hebt gewoon mazzel gehad. Het is niet de normale gang van zaken..

ik zal je een paar vergelijkbare voorbeelden geven ( van onderdelen die vrij weinig kostten. net als 1 voorvorkkeerring. die tijdens de klus bijna geen extra tijd kost om mee te nemen. én waar je van baalt als hij het later begeeft. omdat je dan alles los moet halen voor dat kleine dingetje. )

distributieriem van de auto vervangen maar de spanrol niet meenemen omdat ie nog goed klinkt.
koppeling van een auto vervangen maar het druklager laten zitten. nieuwe banden monteren maar niet (laten) balanceren..


foute zuinigheden..


:W
 
Laatst bewerkt:
zuchttttt... lezen is moeilijk.

je hebt gewoon mazzel gehad. Het is niet de normale gang van zaken..

ik zal je een paar vergelijkbare voorbeelden geven ( van onderdelen die vrij weinig kostten. net als 1 voorvorkkeerring. die tijdens de klus bijna geen extra tijd kost om mee te nemen. én waar je van baalt als hij het later begeeft. omdat je dan alles los moet halen voor dat kleine dingetje. )

distributieriem van de auto vervangen maar de spanrol niet meenemen omdat ie nog goed klinkt.
koppeling van een auto vervangen maar het druklager laten zitten. nieuwe banden monteren maar niet (laten) balanceren..


foute zuinigheden..


:W

Nja, ik heb het niet voorgesteld, en ik zijk nooit over de rekening?
 
Dan komen we weer op dit punt uit;

Dat zeg jij.
Het is gewoon een gerenommeerde motorzaak, Motoport Engberts.
Ik kan niet overal verstand van hebben, dus dan neem ik aan dat ze hiermee goeie ervaringen hebben.
Ik dacht zelf ook dat je ze beter gelijk kon vervangen, maar ik heb het nooit gedaan, dus hoe het precies in zijn werk gaat?
Ik heb Engberts nog nooit kunnen betrappen op een fout, dus ik ben eigenlijk nogal beledigt dat je ze uitmaakt voor een waardeloze zaak :(
 
Dat zeg jij.
Het is gewoon een gerenommeerde motorzaak, Motoport Engberts.
Ik kan niet overal verstand van hebben, dus dan neem ik aan dat ze hiermee goeie ervaringen hebben.
Ik dacht zelf ook dat je ze beter gelijk kon vervangen, maar ik heb het nooit gedaan, dus hoe het precies in zijn werk gaat?
Ik heb Engberts nog nooit kunnen betrappen op een fout, dus ik ben eigenlijk nogal beledigt dat je ze uitmaakt voor een waardeloze zaak :(

Dus je hebt niet overal verstand van, hebt nog nooit eerder een vorkkeerring vervangen en weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat?
Dan is het ook niet vreemd dat je Engberts nog nooit op een fout hebt kunnen betrappen. :+

Daarnaast wordt Engberts niet uitgemaakt voor een waardeloze zaak en als dit al zo zou zijn, waarom zou JIJ je dan beledigd voelen? :?
 
Laatst bewerkt:
Zuchttt...

Lezen is wel heel moeilijk.
Rechter ging in 2012 kapot, is vervangen. Nu is het 2016, dus 3-4 jaar later en de linker is nog steeds niet kapoeto!


Hier ook, in mei 2013 m'n Blade gekocht met een lekke linkervoorpoot, vorige week/15.000km later dan eindelijk de voorvork uit elkaar gehaald en de boel vervangen. Maar de rechterpoot was nog altijd niets mis mee.
Heb wel gewoon direct beide poten gedaan (gewoon omdat het kan en omdat er dan beide weer versie olie op zit), maar het lek raken van voorpoten is naar mijn ervaring (ook met ander motoren) vrij willekeurig, als de ene lek gaat wil dat zeker niet zeggen dat de ander in mum van tijd ook lek is.
 
Dus je hebt niet overal verstand van, hebt nog nooit eerder een vorkkeerring vervangen en weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat?
Dan is het ook niet vreemd dat je Engberts nog nooit op een fout hebt kunnen betrappen. :+

Daarnaast wordt Engberts niet uitgemaakt voor een waardeloze zaak en als dit al zo zou zijn, waarom zou JIJ je dan beledigd voelen? :?

Daar komt het verhaal wel een beetje op neer bij bolletje bas.

En ik zeg al, ik kan niet overal verstand van hebben.
Ik had dat waarschijnlijk van internet, dat je ze beide moet vervangen.
Engberts zegt van niet. Dus waarom zou ik Engberts niet geloven en Internet wel? Ik ben toch niet gek :+

Maar ik snap nu het punt wel, als je de niet lekke ook vervangt dan kun je deze gelijk controleren op slijtage. (Maar dat zal toch wel meevallen na 5 jaar bij een nieuw gekochte motor, lijkt mij)

En Engberts heeft gewoon gelijk gekregen, het zit nog steeds al weer 3 jaar.
De eerstvolgende keer zou ik wel willen dat ze van beide poten de slijtage bekijken.

Of de olie in de andere poot is vervangen, dat weet ik niet. Het stond niet op de rekening.
Maar ik zal het verhaal wel eens een keer voorleggen bij Engberts. Kijken wat ze zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan