XT-600E stationair problemen

dtneet

MF'er
6 mrt 2014
103
21
Amstelveen
Hallo forumleden.

Na diverse jaren 2 cilinder rijden ben ik sinds kort ben ik weer teruggegaan naar de 1 cilinder. Blijft toch mijn voorkeur hebben.
Deze erg nette XT600E komt uit 1999 en heeft nog geen 15000 km gelopen. Heeft dus veel stil gestaan, vooral de laatste jaren.

Hij loopt heerlijk alleen het enige probleem is dat hij stationair erg onregelmatig draait.

Tijdens stationair draait hij 2500 a 3000 toeren. Na het rijden en dan stilstaan raast hij dus door op ca 2500 toeren en even een gasstoot geven is soms voldoende om hem weer naar ca 1200 toeren te laten zakken. Dit werkt niet altijd en regelmatig duikt hij te ver in toeren naar beneden zodat hij dan ook te laag draait en afslaat.

Je kan je voorstellen dat dit bij stoplichten enzo erg vervelend is.

Iemand enig idee in welk gedeelte ik dit vooral moet gaan zoeken? Laatst bedacht ik me of het ook aan de elektronica kan liggen. Iets met vervroeging ofzo....

Grt. Rene
 
Laatst bewerkt:
gaskabel nakijken, kan zijn dat hij net voor het volledig afsluiten wat stropt.
draai je hem rustig toe blijft hij mss hangen, laat je hem schieten geraakt hij er wel door. kan je makkelijk testen.
 
Laatst bewerkt:
Gaskabels hebben voldoende speling en de klep sluit in n1 keer goed.
De mengselschroef heb ik nog niet bekeken en ga ik nog checken.

Kan die schroef dan zo'n effect hebben dat de motor op 2500 toeren blijft draaien maar met een gasstoot wel helemaal naar beneden zakt? En soms zelfs uit slaat?
Het voelt idd een beetje aan alsof de gaskabel net even te strak staat.

In de "koker" van de mengesschroef zit rubber. Kan ik er alleen uit pielen.
2.5 slag?
 
Laatst bewerkt:
Remmen reiniger of startpilot rondom je inlaatrubbers spuiten.
In geval hij valse lucht aanzuigt (nu dus remmen reiniger of startpilot) gaat je toerental omhoog. (wordt ook wel met haarlak gedaan)
 
Vaak zijn het de inlaatrubbers, dan komt het rubber van het metaal los.

Ik heb weleens zulke eraf gehaald, van buitenaf leken ze best nog goed.
100_3674_zpsb0d2e9d5.jpg


Je kan ze lijmen maar dan moet je ff googlen welke lijm je daarvoor kan gebruiken.
 
Heb de stationair schroef gesteld. Was 6! slagen uitgedraaid. Staat nu op 2.5 uit. Gaat iets lekkerder, slaat niet meer vaak door tot onder de 1000 trpm en slaat dus niet meer af bij gas dicht.
Als ik aan de stationair stel schroef draai, gebeurt er maar bar weinig. de klep een beetje open en dichter heeft nu dus geen invloed en daarom vermoed ik dat het stationair gedeelte dan toch echt dicht zit of te veel vervuild.
Mee eens?
Dat wordt dus openmaken morgen. Ben vrij, yes....
 
Succes. Schoonmaken (liefste ultrasoon) en rubbers vervangen is vaak voordeliger dan uren lang gaan zoeken waar er valse lucht trekt of benzine er niet komt.

We horen van je.

Let wel dat je verschil maakt tussen Pilotschroef en stationair schroef.
 
Ben maar vast begonnen en de carb er af gehaald.

Denk ook dat ik het gevonden heb. Vrijwel zeker. De primaire gasschuif had een vertikale speling in stationair stand van een millimeter of 2 a 3. Schroefje die aan de hevel en de as zit, zat los.

Dat verklaart wel een hoop he?

Ik zal de sproeiers nog even doorblazen en mengselschroef checken.
Kan er nu lekker bij he....

Is standaard 2 slagen goed of 2.5 slagen beter of iets anders?
Het is een origineel open uitlaatsysteem (demper helemaal er uit) waar nog een pijpje in komt besteld bij Kedo.
 
Terugkoppeltje.

Probleem is opgelost. Het was idd het schroefje van de gasschuif hevel/as.
Verder inwendig schoon geblazen en loopt weer als een zonnetje.

De mengelschroef 4 slagen uitgedraaid omdat ie wat stond te ploffen na gas dicht.
Is niet af te stellen man als de motor heet is....

Pijpje van Kedo inmiddels geplaatst en geeft een veel mooier geluid dan de demperloze pijp.

Komt nog een Dynokitje in en een K&N luchtfilter.

Nu nog een paar handkapjes vinden en eventueel een compacte rack. (tip?)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan