Spanningsregelaar gesmolten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yillo

Rookie
8 aug 2015
21
0
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Sinds een paar weken heb ik mijn motor rijbewijs. Ongeveer 2 weken geleden heb ik een honda cbr 600 f uit 2000 gekocht (particulier). Bij aankoop was het mij bekend dat er nieuwe achterband op moest en bij verder kijken ook een nieuwe spanningsregelaar. Nadat ik hem gekocht had dit meteen geregeld. Een collega, die ook de band en de SR heeft geplaatst, vertelde dat een imitatie spanningsregelaar wel is beter zou kunnen zijn omdat hier ook ribbels opzaten voor betere koeling. Het scheelde ook behoorlijk in de kosten. Twee dagen erna 2 uurtjes gereden niets aan de hand. Van de week dacht ik weer lkkr te kunnen toeren maar na ong een kwartier wilde ik voor het verkeerslicht viel de motor uit. Van alles geprobeerd maar hij startte niet. Uiteindelijk via startkabels geprobeerd om de accu op te laden maar dit lukte niet en de spanningsregelaar begon behoorlijk te roken. De volgende dag naar de accu gekeken maar deze was dood. Nieuwe accu geplaatst. Hij startte weer en liep maar de spanningsregelaar begon weer te roken. Meteen gestopt en de spanningsregelaar gekeken. Deze was helemaal gesmolten. Vervolgens die collega gebeld en hij zei dat het niet aan de spanningsregelaar kon liggen. Dit zou goed zijn en nooit klachten gehad hebben. Volgens hem zou mogelijk de dynamo kapot zijn waardoor de accu en de spanningsregelaar kapot is gegaan. Maar andere zeggen weer dat dit waarschijnlijk niet kan zijn. Wat denken jullie?? Ik heb net 2 weken mijn motor en heb geen 1 x fatsoenlijk kunnen genieten. Alleen maar hoge kosten. Ik hoop dat jullie enig idee wat het eventueel zou kunnen zijn en/of julkie tips voor mij hebben.

Gr,

Yillo
full
 
Tja Yillo die spanningsregelaars van Honda zijn ongeveer het enige zwakke punt. Er zijn nu verschillende mogelijkheden. Je nieuwe spanningsregelaar is gesmolten en dus stuk. De reden zou kunnen zijn dat je dynamo of accu stuk is of zelfs beide nu. Ik denk dat je eens aan het meten moet gaan om achter de oorzaak te komen. Nu heb je waarschijnlijk 3 kapotte componenten. (En moet je zelfs voor de 2de keer een spanningsregelaar kopen.)

(Mogelijk is de stekker verbinding van de dynamo naar de spanningregelaar ook stuk inmiddels.)
 
Thx voor je reactie! In het algemeen gaan vrouwen en techniek niet samen. Ik begreep van mijn collega die de SR heeft geplaatst niets gemeten heeft omdat hij alleen de nieuwe SR moest plaatsen. Waar ik overigens hem voor betaald heb. Dus nu is een discussie ontstaan was de nieuwe imitatie spaningsregelaar al stuk waardoor de rest kapot is gegaan of is de spanningsregelaar kapot gegaan omdat de rest stuk was. Maandag wordt een spanningsregelaar geplaatst om te kijken of de dynamo werkt. Vanuit daar wordt eventueel verder gekeken. Ben benieuwd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan