Super tevreden over mijn T-Max 530

Mooi kort is hij, en wat is die uitlaatbocht lekker dik hi hi geweldig.
Staionair ook nog goed gebleven en niet ingekakt na montage uitlaat ?
Het is een beetje vragen naar de bekende weg maar hoe bevallen je radiale remklauwen nu hij wat is in gelopen ?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Xmax, Tmax ze stammen allebij af van de XT :+

image.php
 
Hai

Een kleine opsomming na 6000 km t-max 530

Veranderingen :
-Laag windscherm -minder wind gevoelig wel weer even wennen voor de nekspieren
-Kentekenplaat ophanging -circa 3 kg minder gewicht en betere looks
-Uitlaat -meer vermogen onderin ,iets wat ik echt miste ,dip is bijna weg

De remmerij is voor mijn gebruik ruim voldoende ,maar als het nodig wordt kunnen er dankzij de radiale ophanging grotere schijven op
Brandstofverbruik over 6000 km is 1/20

Voorlopig komen er geen andere koppelingen etc op omdat betrouwbaarheid bij mij voorop staat ivm woonwerk verkeer

Tot zo ver
Grtz Peter
 
Hey,
natte koppeling is zover idd. ook prima, er is alleen sprake van een gewichtbesparing op een andere koppeling, en of dat ook van invloed is op het koppel weet ik niet.
Maar voor woonwerk idd. natuurlijk pure kolder, 100% mee eens.

De schijven kunnen met radiale remmen idd. worden vergroot, ik rij ook radiale remmen en mijn schijven zijn van ø 280mm. vergroot naar schijven van ø 300mm.
Er komen dan kleine busjes op de radiale aansluiting van de voorvork te zitten waardoor de remklauw meer naar achter geplaats kan worden, dit alles zonder verlies van torsiestijfheid.
Mijn voorwiel heeft ook de zelfde afmeting als jou scooter en met grotere schijven kun je ook nog prima bij de ventiel komen , eventueel voor het gemak een haakse ventiel plaatsten valt onder de mogelijkheden

THX 4 update cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Vraagje ivm dubbele koplamp.

Beste T-Max ers. Ik heb sinds kort een Tmax 530 model 2014. Op mijn vorige TM 500 brandden de koplichten dubbel maar dat zou niet meer kunnen voor de productiejaren 12-13-14 volgens mijn dealer. Ik vind het altijd jammer dat er maar één koplicht brandt en mooier en veiliger als ze beide tegelijk werken. Heeft hier iemand een oplossing voor of een alternatief? Thx
 
Je dealer heeft ongelijk, je hebt voor zowel scooters en motoren apperaten cq kastje te koop om van 1 naar 2 lampen te gaan. Dit onderwerp cq vraag zijn al in meerdere topics voorbij gekomen. Met de bijhorende oplossingen.
Dus er is vast iemand die je verder kan helpen.
Wel is het geloof ik zo dat een motor die fabrieksaf al 2 brandende lampen heeft zoals de vorige moddelen dit zo mogen hebben,
motoren die dit niet fabrieksaf hebben kunnen een boete krijgen als je er 2 laat branden.
sommige landen heb je meer problemen dan alleen maar een boete hiervoor.
 
Dit onderwerp cq vraag zijn al in meerdere topics voorbij gekomen. Met de bijhorende oplossingen. Dus er is vast iemand die je verder kan helpen.

Ik hoop het want ik heb me al suf gezocht. Volgens de dealer is de ene koplamp het dimlicht en de andere koplamp het grootlicht. Het gaat om type H11. Of het nu mag of niet, in België ligt daar geen enkele agent van wakker en justitie nog minder, dat weet ik wel zeker. Met mijn vorige T-Max heb ik drie jaar omzeggens 'illegaal' een dubbel koplicht gevoerd, zonder enig probleem en die aanpassing van enkel naar dubbel was op een wip in orde. Dus als iemand mij op de goede weg kan zetten voor model 2014, graag!
 
Hey bedankt Scoot_020 ! Het enige wat ik me nu nog afvraag is of die 'koplamp-dimmer-module' ook werkt met xenonlampen. Ik heb momenteel een xenon dimlicht (aftermarket) maar het grootlicht is nog halogeen. Als die dan permanent samen branden moet het wel het een of het ander zijn maar niet én xenon én halogeen naast elkaar. Het zou jammer zijn om de xenon terug uit te moeten bouwen.
 
De dimmer module is een heel goed werkend apparaatje maar werkt niet op Xenon.
Xenon wordt immers gevoed via een balast die op een akelig hoog voltage werkt, terwijl
de dimmer module gewoon op 12Volt werkt

Maar goed jij hebt als groot-licht een conventionele gloeilamp dus de dimmer module werkt
bij jou naar behoren !
Enige kant tekening die ik er bij zet is dat esthetisch gezien het nog veel mooier kan, middels retrofit lens projectors (Bi Xenon)
Met retrofit lens projectors (Bi Xenon) branden bijde koplampen het zelfde en hebben beide koplampen een groot-licht functie.

Retrofit lens projectors kosten wel een beetje en daarnaast moet je meer als normaal handig zijn om het aan te sluiten.
url....: Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motor

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de nuttige informatie Jan. Maar hoe knap het ook is ook, die retrofitlenzen inbouwen daar ga ik me echt niet aan wagen hoor. Het risico om wat kapot te maken is me te groot. Het laten doen door een prof zal dan weer erg duur zijn denk ik, vooral vanwege de arbeidsuren. En een xenon naast een halogeen permanent samen in werking dat is ook niet mooi vanwege het kleurverschil. Resten nog twee mogelijkheden:

  1. huidige toestand behouden :-(
  2. xenon uitbouwen en twee halogeenlampen met mototronix module samen laten branden :-\
Toch weer een dilemma... Mvg Hans
 
Ik rij nu met 2 x xenon, ingebouwd door dealer. Kosten vallen wel mee, gewoon rondje rijden en vragen naar de mogelijkheden.
 
Kosten vallen wel mee...
Het grootlicht ombouwen met een tweede xenonset is het probleem niet hoor. Maar beide xenonlampen samen gebruiken gaat niet omwille van de verblinding van de tegenliggers en ik lees hierboven dat dit probleem niet kan opgelost worden met de koplampdimmermodule van mototronix, net omdat het xenonlampen zijn :N
 
Staat jouw tweede xenonlamp dan werkelijk op grootlicht? Als ik dat gebruik knipperen alle tegenliggers vanjewelste hoor. Of heb je het grootlicht aangepast zodat het lager schijnt? Maar dan heb je toch altijd dat blauwe waarschuwingslampje aan.
 
Nouw ik vond zelf altijd dat de gewone licht van mijn xenon op de burgman 650 altijd helderder dan het zogenaamde grootlicht van de xenon.
 
2 x xenon dimlicht iets extra naar beneden afgesteld. Grootlicht 2 x als normaal via de schakelaar. Voor detail betreft aansluiting moet ik je verwijzen naar het bekende adres in H'sum, die hebben er meer verstand van. :)
 
Die dimmer module lijkt me n mooie oplossing voor mij,
Echter begrijp ik dat bij mijn scoot, het groot licht exact dezelfde lamp is als de dimlicht, maar dat de reflector anders is.
Krijg je dan wel het effect dat beide lampen dimlicht zijn en dus niet verblinden?

Dacht ff n andere reflector erop te zetten, maar waar haal je die vandaan?
Zag wel n 2de hands koplampuntit, maar dan moet die weer in de oven...pfff
 
Blijkbaar is het niet zo eenvoudig als er beweerd wordt, toch niet voor de T-Max 2012/12/14. De ene unit is dimlicht, de andere is grootlicht. Het blijkt niet zo te zijn dat het om lampen gaat die zowel de een dimlichtfunctie als een grootlichtfunctie in één lamp combineren. Het gaat om H11 formaat. Als je wenst dat beide tegelijk werken met de originele halogeenlampen dan lijkt de koplampdimmermodule van Mototronix inderdaad de oplossing, beide lampen kunnen tegelijk branden omdat de module de wattage van het grootlicht vermindert. Grootlichtfunctie blijft mogelijk, wanneer vereist schakelt de module het grootlicht terug op 100%. Ik ken helaas niemand die dit systeem heeft en kan bevestigen dat de modeule wel degelijk doet wat er over beweerd wordt.

Als je xenon/led wil die je tegelijk kan laten werken en de grootlichtfunctie wil behouden dan kan je kiezen voor een oplossing zoals Retrofitlab units. Dan moet je de lampen helemaal uitbouwen, open maken (opwarmen in oven) en de bi-xenon inbouwen. Nadeel: redelijk duur, omslachtig en risicovol. Het resltaat is wel erg knap en je hebt dan een dubbel koplicht met beide een grootlichtfunctie: geweldig.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om het halogeen dimlicht te vervangen met een xenenombouwset maar dan heb je dus één xenon dimlicht en één originele halogeenlamp als grootlicht, die ook niet permanent samen in werking zijn, tenzij je een dimmermodule van Motronix aansluit op het grootlicht. Maar dan speelt het argument van de esthetiek, het is niet mooi om naast een xenonlamp (wit/blauwe schijn) een wit/geel schijnend halogeenlicht te hebben. Heel mischien is het een oplossing om de standaard halogeenlamp te vervangen door een BlueVision Ultra halogeen. Daar wordt van beweerd dat die een xenon effect hebben en fel witter schijnen dan gewone haolgeen.

Is er iemand die ervaring heeft met die BlueVison Ultra lampen? Klopt het dat die zoveel witter licht geven?
 
Ik heb een set OSRAM Cool Blue Intense H11 besteld. Er wordt beweerd dat die de tegenhanger zijn van de Philips BlueVision Ultra. Ze zijn in elk geval iets beterkoop dan Philips en toch ook A-merk. Nu nog wachten op de levering en dan hopen dat het resultaat naar wens is....
 
Hallo beste mensen :W ,

Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een Yamaha T-Max 530 en een Bmw C600 (35kw). Ik zit vast aan mijn A2(35kw) rijbewijs dus moet ik de BMW begrenzen.

Ik heb verschillende acceleratie videos gezien en vergeleken en zie dat de Yamaha 530 van 0 tot 50km/h sneller optrekt maar daarna de bmw c600 opgang komt en weg is. Komt waarschijnlijk door de 40-50kg extra die de BMW heeft. Maar deze vergelijkingen werden gemaakt met een vol vermogen(44KW) BMW c600 en ik ben dus bang dat de 35 kw BMW c600 gewoon niet vooruit komt.

Ik wil de scooter meestal voor stad(school/werk) en 80km/h wegen gebruiken.
Mijn keuze leunt een beetje naar de T-max maar dit kan nog veranderen.

Weet iemand nog redenen om een van de 2 scooters te nemen? :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan