restauratie yamaha XS 750 E

Gewoon twee ZZ-lagers monteren, hoef je er zelf geen vet in te stoppen en voor 't prijsverschil hoef je het niet te laten.
 
Voor de prijs zeker niet, de ZZ lagers zijn (een tikkeltje) goedkoper dan de Z-lagers. (waarschijnlijk door de grotere aantallen).
Maar wat ik mij afvraag is waarom Yamaha de moeite doet om in het fabriek twee verschillende lagers te monteren. Ik kan moeilijk geloven dat dit louter bepaald wordt door het prijsverschil.
Gewoon twee ZZ-lagers monteren, hoef je er zelf geen vet in te stoppen en voor 't prijsverschil hoef je het niet te laten.
 
Nog een andere vraag voor de mensen die wat ervaring hebben met het vervangen van de voorvork.
De gechromeerde binnenbuis is op verschillende plaatsen aan het pitten en heeft roestplekken.
Op zich nog geen ramp want de plekken bevinden zich niet in het gebied waar de oliekering overschuift. Maar wat kan er gedaan worden om dit te herstellen en in elk geval te voorkomen dat het verder gaat roesten?
Ik keek ook even naar vervangingsbuizen. Ik vond er op Wemoto (Italiaanse van Tarozzi, 360 euro voor een paar) en op Webike (Italiaanse van TNK , 335 euro voor een paar plus verzendingskosten).
Zijn er nog andere leveranciers of plaatsen waar je ze kan vinden.

Ik ben ook op zoek naar progressieve veren: bij Wemoto zijn de veren van Hagon niet meer verkrijgbaar. Alternatieven?
full
 
Daar zijn een drietal oplossingen voor Bruno, ik zal ze behandelen naar kosten..;

1) met een Dremeltje maak je de roestpitten schoon en roestvrij.
Daarna vul je ze op met epoxy/ 'kneedbaar staal' en werkt na uitharding de gevulde pitten bij met een fijne korrel schuurpapier (400-800-1200).
+ : kost je een tubetje epoxy (bouwmarkt) en een paar vellen schuurpapier
- : je blijft het zien, want chroom is lichter van kleur dan epoxy.

2) je laat de poten ontchromen/ kaalschuren en opnieuw verchromen.
Kosten +/- 200 euro.

+: je hebt de originele poten en het nieuwe chroom is beter dan het ooit was en kan veel langer mee.
- ; als de pitting te diep is kunnen ze er niets mee

3) nieuwe poten kopen

+ ; is altijd goed
- ; dure optie

Choisit la tiene
 
Thnx Pascal voor de opsomming van de opties.

Ik schrap de eerste optie wegens de esthetiek en duurzaamheid.
Heb nu prijs opgevraagd bij een aantal chromeerders. De eerste vroeg 450 euro per vorkpoot. hopelijk zijn de andere goedkoper.
Voor de nieuwe gaat het voorlopig tussen TNK en Tarozzi. Beiden Italiaans en in de zelfde prijsklasse van een goede 330 euro. Heeft iemand (positief of negatief) ervaring met een van beiden?

Wat de progressieve veren betreft: hagon (160 euro) , hyperpro (150 euro), wilbers (99 euro) zijn de meest courante. Ook hier de vraag of iemand ervaringen kan delen?

En dan kan je je nog afvragen hoe belangrijk het is dat voor- en achtervering op elkaar afgesteld zijn. Zo raadt Hyperpro dit heel sterk aan , maar hun schokdempers achter kosten wel 810 euro.

Daar zijn een drietal oplossingen voor Bruno, ik zal ze behandelen naar kosten..;

1) met een Dremeltje maak je de roestpitten schoon en roestvrij.
Daarna vul je ze op met epoxy/ 'kneedbaar staal' en werkt na uitharding de gevulde pitten bij met een fijne korrel schuurpapier (400-800-1200).
+ : kost je een tubetje epoxy (bouwmarkt) en een paar vellen schuurpapier
- : je blijft het zien, want chroom is lichter van kleur dan epoxy.

2) je laat de poten ontchromen/ kaalschuren en opnieuw verchromen.
Kosten +/- 200 euro.

+: je hebt de originele poten en het nieuwe chroom is beter dan het ooit was en kan veel langer mee.
- ; als de pitting te diep is kunnen ze er niets mee

3) nieuwe poten kopen

+ ; is altijd goed
- ; dure optie

Choisit la tiene
 
In mijn XS 'en zitten nog altijd de originele veren in de voorvork, niks mis mee vind ik zelf. Het is natuurlijk wel de vering uit de jaren '70.
In mijn Diversion 900 heb ik wel de originele vervangen door progressieve, dat is een hele verbetering want dat deinen is helemaal verdwenen.
Het merk is Wirth, kijk eens op de site van Louis.de, daar heb ik ze gekocht.
 
Thnx Pascal voor de opsomming van de opties.

Ik schrap de eerste optie wegens de esthetiek en duurzaamheid.
Heb nu prijs opgevraagd bij een aantal chromeerders. De eerste vroeg 450 euro per vorkpoot. hopelijk zijn de andere goedkoper.
Voor de nieuwe gaat het voorlopig tussen TNK en Tarozzi. Beiden Italiaans en in de zelfde prijsklasse van een goede 330 euro. Heeft iemand (positief of negatief) ervaring met een van beiden?

Wat de progressieve veren betreft: hagon (160 euro) , hyperpro (150 euro), wilbers (99 euro) zijn de meest courante. Ook hier de vraag of iemand ervaringen kan delen?

En dan kan je je nog afvragen hoe belangrijk het is dat voor- en achtervering op elkaar afgesteld zijn. Zo raadt Hyperpro dit heel sterk aan , maar hun schokdempers achter kosten wel 810 euro.

behoorlijke prijzen allemaal!

ik heb nog wel een mooie voorvork voor je , alleen een van de boutgaten van het voorspatbord is dol.
 
Tis wel wat uit de buurt voor je maar wel aanmerkelijk goedkoper als alle info nog actueel is

Schijnt een bedrijf in zwolle te zitten. Wordt hier op MF ook wel genoemd

Ff gegoogled hoop dat de info nog klopt

"R.P. Weerts
Hardverchromen van vorkpoten, €55 per stuk. Het proces omvat ontchromen, daarna de onderlagen van koper en nikkel. Op de vorkpoten tegen meerprijs wegwerken van kleine oneffenheden, geringe kromming en polijsten. Gewoon sierchroomwerk ook mogelijk tegen schappelijk tarief. Tel. 06-50624488 na 18 uur of in het weekend. Mail rpweerts@cs.com Regio Zwolle."
 
Hoi,
Heb je het nu over de ondervork of de binnenste buis of een volledige vorkpoot?
en heb je twee poten liggen?
Kan je hier eventueel een foto posten van wat je nog liggen hebt?
behoorlijke prijzen allemaal!

ik heb nog wel een mooie voorvork voor je , alleen een van de boutgaten van het voorspatbord is dol.
 
Ok ik check dit na.
Ik had de naam Weerts al ergens gelezen.
Tis wel wat uit de buurt voor je maar wel aanmerkelijk goedkoper als alle info nog actueel is

Schijnt een bedrijf in zwolle te zitten. Wordt hier op MF ook wel genoemd

Ff gegoogled hoop dat de info nog klopt

"R.P. Weerts
Hardverchromen van vorkpoten, €55 per stuk. Het proces omvat ontchromen, daarna de onderlagen van koper en nikkel. Op de vorkpoten tegen meerprijs wegwerken van kleine oneffenheden, geringe kromming en polijsten. Gewoon sierchroomwerk ook mogelijk tegen schappelijk tarief. Tel. 06-50624488 na 18 uur of in het weekend. Mail rpweerts@cs.com Regio Zwolle."
 
Heb ondertussen ook de site van Wirth ontdekt. Koppel veren voor mijn XS750 voor 90 euro lijkt een interessante optie
In mijn XS 'en zitten nog altijd de originele veren in de voorvork, niks mis mee vind ik zelf. Het is natuurlijk wel de vering uit de jaren '70.
In mijn Diversion 900 heb ik wel de originele vervangen door progressieve, dat is een hele verbetering want dat deinen is helemaal verdwenen.
Het merk is Wirth, kijk eens op de site van Louis.de, daar heb ik ze gekocht.
 
Ik vind 450 euro per poot behoorlijk stevig aan de prijs Bruno; dat moet en kan echt veel goedkoper zoals de post betreffende de Zwolse Weert al laat zien.

Vwb afstemming vering: logisch moet voor- en achtervering op elkaar afgestemd zijn.
Als één sterk afwijkt van de ander krijg je vreemd en gevaarlijk weggedrag..
Welk merk je kiest is persoonlijk; velen zijn prima.

En een dol boutgat kan prima worden opgelost door het plaatsen van een Helicoil natuurlijk..
 
Laatst bewerkt:
Hieronder de uitleg voor de 'dure' herstelling.
Maar ik vind ook dat de prijs erover is. Uit wat ik opgevangen heb doet Weerts uit Zwolle net hetzelfde.

"Voor hetgeen dat die motorfietsen bestemd zijn om effectief mee te gaan, is de hardchroomcoating op de zuigers ruim voldoende gedimensioneerd.
Daarmee bedoelend dat de motorfiets actief gebruikt wordt.
Maar eens de motorfiets jaren stil staat, dan verwacht men niet dadelijk slijtage.
Alleen is het zo dat corrosie (atmosferisch) altijd zijn werk doet.
Ter hoogte van (minuscule)deeltjes tgv beschadiging(bv steen inslag) in de origineel aangebrachte choomlaag, krijg je dan corrosie.

Om die poten terug in orde te brengen moeten wij:
- eerst de chroomlaag volledig afslijpen
- inschatten of we de putten moeten bijwerken dmv lassen of dat het gunstiger is of we de poot dieper afslijpen
- in geval van lassen
opnieuws tussentijds slijpen
in geval we opteren voor een dikke laag chroom - langer slijpen
- hardchromeren
- slijpen

Als je dit vergelijkt met de originele fabrikant die de poot
- CNC voordraait
- het opperval effe met schuurband fijn schuurt
- een flashchroommlaag aanbrengt (laagdikte < 20 µm - moet niet gelsepen max enkel effe gepolierd worden)
dan zul je begrijpen dat we dus echt in een andere prijsklasse qua kosten terecht komen.
Ik vind 450 euro per poot behoorlijk stevig aan de prijs Bruno; dat moet en kan echt veel goedkoper zoals de post betreffende de Zwolse Weert al laat zien.

Vwb afstemming vering: logisch moet voor- en achtervering op elkaar afgestemd zijn.
Als één sterk afwijkt van de ander krijg je vreemd en gevaarlijk weggedrag..
Welk merk je kiest is persoonlijk; velen zijn prima.

En een dol boutgat kan prima worden opgelost door het plaatsen van een Helicoil natuurlijk..
 
Ik heb de binnenpoten van m'n gpz ook door weerts laten doen.
Pitting was dieper dan alleen de chroomlaag, dus meer afslijpen.
Desondanks was ik voor 2 poten, incl richten en verzendkosten ergens rond de 200-220 kwijt.
3-4 jaar later nog top. Prijzen dus ook van 3-4 jaar geleden ;)
 
Richard Weerts vraagt tegenwoordig 90 euro de poot +17,5 euro voor richten +17,5 euro indien de pitting zeer diep gaat. Per poot dus tss de 90 en de 125 euro.
Omwille van de duurzaamheid van dergelijke herstelling (sterker dan nieuw) gaan we voor deze optie gaan.
Heeft iemand een idee hoe ik de ring die de 'spacer' van de demping tegenhoudt uit de binnenste vorkpoot kan verwijderen (zie foto).

Ik heb de binnenpoten van m'n gpz ook door weerts laten doen.
Pitting was dieper dan alleen de chroomlaag, dus meer afslijpen.
Desondanks was ik voor 2 poten, incl richten en verzendkosten ergens rond de 200-220 kwijt.
3-4 jaar later nog top. Prijzen dus ook van 3-4 jaar geleden ;)
full
 
Jawel...met een zgn. trekhamer..

56456404007.jpg


ze zijn namelijk meestal geperst..

Soms wil het ook door een grote tap erin te draaien, zodat deze zich kan vastvreten.
Als de bus gaat draaien kun je hem al draaiende eruit trekken.
Uiteraard moet er dan een nieuwe bus in.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

De bussen zijn er uiteindelijk uit maar met veel gezwoeg. Er gewoon uitkloppen of persen met een soort trekhamer bleek niet te doen. De bus heeft een buitendiameter van 30 mm en de onderste opening van de vorkpoot had slechts een diameter van 28 mm. Yamaha heeft blijkbaar na het insteken van de bus (met oliering voor de demping) de vorkpoot dicht samen geperst met de bedoeling dit moet nooit meer uiteen gaan. De bus kon vrij rond draaien maar kwam er niet uit.
De enige manier die ik zag was om de onderste toegeperste rand van de vorkpoot af te slijpen (+/- 2, 2 mm). De bus viel er dan gewoon uit. (zie tekening)
Voor het hermonteren na het hardchromen ben ik nu wel verplicht een soort epoxy-lijm of loctite te gebruiken om de bus onbeweeglijk op zijn plaats te houden.
Iemand een suggestie van wat ik best kan gebruiken als lijmmiddel?


Jawel...met een zgn. trekhamer..

[afbeelding]

ze zijn namelijk meestal geperst..

Soms wil het ook door een grote tap erin te draaien, zodat deze zich kan vastvreten.
Als de bus gaat draaien kun je hem al draaiende eruit trekken.
Uiteraard moet er dan een nieuwe bus in.. ;)
full
 
Je zou dit met een gewone epoxylijm / hars / 2-componentenlijm moeten kunnen verlijmen, is ook oliebestendig.
Daarna kun je iemand met TIG een carrosseriering laten hechten op de vorkpoot, mocht je dat willen..
 
Vorkpoten zijn onderweg naar Weerts voor herchromen.

Heeft iemand ervaring met de alternatieve lagers voor de stuurkolom.
CMS maakt er reclame voor als zou het een hele verbetering zijn tov de originele kogellagers en bovendien nog een stuk goedkoper.

full
 
Geen enkele XS die ik heb gezien had kogellagers. Zijn volgens mij van fabriek uit al voorzien van conische lagers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan