Laadprobleem bij inschaken dimlicht

Poekman

Die hard MF'er
29 dec 2009
421
5
Haastrecht
Vandaag aan het meten geweest om een accu-oplaad-probleem te analyseren van mijn Honda CB600S Hornet uit 2002.
Dit zijn mijn meetwaarden:

Stationair draaien:
Verlichting uit - 12,7/12,8 V
Stadslicht aan - 12,7/12,8 V
Dimlicht aan - 12,4/12,5 V

3000 rpm:
Verlichting uit - 14,0/14,1 V
Stadslicht aan - 14,0/14,1 V
Dimlicht aan - 12,1/12,2 V

Ik heb zowel m'n xenonverlichting als een halogeenlamp erop aangesloten. Dit maakte geen verschil. Nu komt het mooie: als ik m'n (halogeen)lamp eruit trek, dan zijn de laadwaarden wel 14V met ingeschakelde dimlicht!

Ik weet het ff niet meer, heb al een nieuwe accu gehaald maar daar start hij helemaal niet mee, omdat de ANWB hem afgelopen donderdag (stil komen te staan met de oude accu) met +18v heeft opgeladen heeft deze, denk ik, een tikje gehad. Deze nieuwe accu ga ik komende week omruilen en dan weer meten.

Iemand andere ideeen? Spanningsregelaar is uitgesloten lijkt mij. Slecht contact ergens in de bedrading van de koplamp? Of toch de dynamo?
 
Laatst bewerkt:
slechte (massa) contacten niet uitlsuiten maar ook je dynamo blijft twijfelachtig. Meeste modernere motoren hebben stationair al tegen de 14 volt. Licht aan /uit zou dan niet veel mogen uitmaken. een normale dimlicht lamp is ongeveer 4-5 A belasting. als je systeem dit niet kan leveren (en daar lijkt het op) is er iets goed mis.
 
Inmiddels gemeten aan dynamo + SR.

Dynamo geeft 0,4 Ohm aan op alle drie de draden.

SR ook gecheckt, maar hier kom ik niet helemaal uit.. Ik heb bij 3 draden een dezelfde waarde, bij de 4e een ongeveer 2x zo hoge waarde.

Nieuwe SR bestellen of kan ik nog ergens anders naar kijken? Zijn die van Carmo een beetje goed t.o.v. de originele? Bij mij zitten er nu overigens geen koelribben op, het is de SH609-12.
 
Hoeveel rpm doet jou motor stationair?
Normaal zou hij bij stationair draaien idd in alle gevallen voldoende stroom moeten leveren.
Maar bij mijn motor heb ik het wel dat ie onder de 1500rpm ook te weinig geeft.
Volgens de manuel moet ie eigenlijk tussen de 1600 en 1800 rpm hebben stationair, maar hij staat afgesteld op maar 1250, en draait erg soepel.

Het enige probleem wat ie nu heeft is dat mijn xenons uitvallen bij stationair als die nog niet warm zijn.
Daarom zet ik die lichten pas aan van zodra ik vertrokken ben. Tegen dat ik aan de volgende stopplaats ben, verkeerslichten bijvoorbeeld, hebben die xenons immers al warm.
 
Dynamo: stationair 10-10,4 V (ligt aan afwijking multimeter denk ik) op alle draden
Bij verhogen toerental gaat hij over de 40V op alle draden. Dynamo dus nog goed?

Stationair toerental is 700-800 rpm max. Mijn verlichting is nog nooit uitgevallen maar ik zet idd wel m'n xenon pas aan als de motor loopt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het lees, met start topic, heb je boven je gewoon-Dimlicht van 55 Watteen extra halogeen van xx Watt / Xenon van xx Watt?

Ik meen dat meeste dynamo's onbelast een lijnspanning hebben van 30-70 Volt over het gehele toerenbereik . (Jaag niet de motor onbelast naar hoge toeren!)
Let op : dit is wisselspanning . (Tussen 2 draden , maak niet uit welke)
 
Vandaag aan het meten geweest om een accu-oplaad-probleem te analyseren van mijn Honda CB600S Hornet uit 2002.
Dit zijn mijn meetwaarden:

Stationair draaien:
Verlichting uit - 12,7/12,8 V
Stadslicht aan - 12,7/12,8 V
Dimlicht aan - 12,4/12,5 V

3000 rpm:
Verlichting uit - 14,0/14,1 V
Stadslicht aan - 14,0/14,1 V
Dimlicht aan - 12,1/12,2 V

Ik heb zowel m'n xenonverlichting als een halogeenlamp erop aangesloten. Dit maakte geen verschil. Nu komt het mooie: als ik m'n (halogeen)lamp eruit trek, dan zijn de laadwaarden wel 14V met ingeschakelde dimlicht!

Ik weet het ff niet meer, heb al een nieuwe accu gehaald maar daar start hij helemaal niet mee, omdat de ANWB hem afgelopen donderdag (stil komen te staan met de oude accu) met +18v heeft opgeladen heeft deze, denk ik, een tikje gehad. Deze nieuwe accu ga ik komende week omruilen en dan weer meten.

Iemand andere ideeen? Spanningsregelaar is uitgesloten lijkt mij. Slecht contact ergens in de bedrading van de koplamp? Of toch de dynamo?
Als iemand de accu heeft gesloopt, dan moet je toch een nieuwe kopen ipv omruilen?
 
Dynamo: stationair 10-10,4 V (ligt aan afwijking multimeter denk ik) op alle draden
Bij verhogen toerental gaat hij over de 40V op alle draden. Dynamo dus nog goed?

Stationair toerental is 700-800 rpm max. Mijn verlichting is nog nooit uitgevallen maar ik zet idd wel m'n xenon pas aan als de motor loopt.
Ik heb wel een beetje het gedacht dat uw stationair rpm te laag ligt.
Bij lichtere motoren ligt dat meestal hoger, korte slag motoren.
Op hoeveel gaat ie in het rood?
 
@Peterboom, huuh.. ik heb gewoon 1 xenonlamp en een stadslichtje. That's it. Rij ik al 5 jaar zonder problemen mee. Ik heb idd de wisselspanning gemeten. Honda's hebben geven niet zo'n hoge spanning af als sommige andere motoren, heb ik op diverse sites gelezen ;)

@Martell; je moet niet alles vertellen op deze wereld ;) komt goed.

@DKP; hij liep niet helemaal lekker doordat ik de tank er al af had gehaald en het ontluchtingsslangetje en één of ander klein slangetje naast de benzineslang al los waren. Heb alleen ff snel de benzineslang aangesloten om hem te laten lopen, normaal draait wel iets hoger dacht ik ja in zn rpm.

Maar ff ontopic; inmiddels al een nieuwe SR besteld, als dat het wel/niet is laat ik het weten..
 
Laatst bewerkt:
@Peterboom, huuh.. ik heb gewoon 1 xenonlamp en een stadslichtje. That's it. Rij ik al 5 jaar zonder problemen mee. Ik heb idd de wisselspanning gemeten. Honda's hebben geven niet zo'n hoge spanning af als sommige andere motoren, heb ik op diverse sites gelezen ;)

@Martell; je moet niet alles vertellen op deze wereld ;) komt goed.
Ik zou me als motorzaak genaaid voelen als je hij mij zo langskomt. Klant gaat de deur
uit, accu er direct achteraan. Vieze profiteurs :)
Waarom doe je niet gewoon de persoon die hem heeft gesloopt een nieuwe laten regelen, ipv stiekem een bedrijf naaien?

@DKP; hij liep niet helemaal lekker doordat ik de tank er al af had gehaald en het ontluchtingsslangetje en één of ander klein slangetje naast de benzineslang al los waren. Heb alleen ff snel de benzineslang aangesloten om hem te laten lopen, normaal draait wel iets hoger dacht ik ja in zn rpm.

Maar ff ontopic; inmiddels al een nieuwe SR besteld, als dat het wel/niet is laat ik het weten..

Is het niet handiger om er achter te komen wat stuk is, en dat te vervangen?

Als blijf je motorzaken belazeren met spullen omruilen die je zelf sloopt....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een maar een deel van het verhaal van die accu hier neergezet. Hoe wil je dat op de ANWB gaan verhalen, ben blij dat die me netjes hebben thuisgebracht. Ik belazer helemaal geen motorza(a)k(en), ik geef daar m'n geld uit en dan verwacht je dat spullen gewoon goed zijn. Zoals ik al zei, het is maar de helft van het verhaal en dat is mijn pakkie aan. Als ik uiteindelijk een nieuwe moet betalen doe ik daar heus niet moeilijk over.

Als jij even zegt wat ik nog meer kan checken wat er eventueel stuk is of hoe ik m'n spanningsregelaar goed kan checken, zeg t maar! Tot dusver heb ik meerdere redenen gevonden om mn SR te vervangen en niet alleen op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een maar een deel van het verhaal van die accu hier neergezet. Hoe wil je dat op de ANWB gaan verhalen, ben blij dat die me netjes hebben thuisgebracht. Ik belazer helemaal geen motorza(a)k(en), ik geef daar m'n geld uit en dan verwacht je dat spullen gewoon goed zijn. Zoals ik al zei, het is maar de helft van het verhaal en dat is mijn pakkie aan. Als ik uiteindelijk een nieuwe moet betalen doe ik daar heus niet moeilijk over.

Als jij even zegt wat ik nog meer kan checken wat er eventueel stuk is of hoe ik m'n spanningsregelaar goed kan checken, zeg t maar! Tot dusver heb ik meerdere redenen gevonden om mn SR te vervangen en niet alleen op dit forum.
Je zei dat anwb 18 volt op je accu had gezet.
Nu verdenk je ook je sr.

Twee dingen die een accu slopen, die wilt gaan ' omruilen'. Zeer bedenkelijk.


Los daarvan is het niet te doen om mensen te helpen die niet alles vertellen.

Hoe je een accu en laadsysteem kunt testen en controleren staat her en der omschreven. Ook in de lijst how to's op mf.
 
Ik zei toch dat ik met de nieuwe accu ga testen of hij hetzelfde doet als met de huidige accu (want daar start hij wel mee). Maar de SR is in dit verhaal gewoon verdacht, volgens vele andere verhalen.

Volgens mij heb ik prima neergezet wat er aan de hand is, gelukkig zijn er hier andere mensen die je wel normaal willen helpen ipv te zeveren over het omruilen van een accutje.
 
Nadat ik de nieuwe accu had gemonteerd nog steeds dezelfde problemen (zelfs nog slechtere waarden) dus spanningsregelaar inmiddels vervangen. Probleem opgelost. Gelijk maar de goede aangeschaft + metertje geïnstalleerd om alles in de gaten te kunnen houden :)

full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan