Lekstroom

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Gegroet!

Ik heb een GTR die vandaag niet wilde starten. 3 weken geleden nog lekker mee gereden, maar hij had zojuist geen power meer om de startmotor rond te draaien, een dappere doch zielige poging daargelaten.

Ik vrees dat ik last heb van een lekstroom.

Ik heb eerder lekstroom gehad, toen bleek dat de fan een slecht contact had waardoor hij zachtjes bleef draaien als hij uit hoorde te staan. Schakelaar is vervangen, maar blijkbaar is het probleem er nog.

Accu hangt aan de lader, volgende week wil in de werkplaats gaan kijken wat het probleem is, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets opspoor. Tips?
 
Laatst bewerkt:
alright, alleen bij de hoofdzekering is de lekstroom weg, dus er het moet in een niet afgezekerd deel zitten. Ik dacht dat alles wel achter een zekering zat?

Ik vraag me ook ten sterkste af of het te maken heeft met de rommel die de vorige eigenaar heeft achtergelaten:

uIvGEZZ.jpg


Een of ander relais is hier tussengeprutst. De bruine en witte draad gaan naar voren naar de klok toe, en verder zie ik niet zo goed wat er gebeurt. Als ik de zekering die erbij is gezet eruit haal meet ik nog steeds lekstroom trouwens, maar ik kan niet zo goed zien of die zekering uberhaupt iets doet.

Ik kan het helaas niet uit elkaar trekken, aangezien alles is "gesoldeerd" en ik niet de spullen heb om het weer aan elkaar te maken. |(
 
Laatst bewerkt:
dit heeft TS al gedaan, lekstroom verdwijnt bij verwijderen hoofdzekering.
Begrijpend lezen kan aangeleerd worden :+ lees mijn eerste zin maar eens goed.
dus verder zoeken door systematisch stekker verbindingen afkoppelen na de hoofdzekering.
Na de hoofdzekering zitten nog zo'n 6 andere zekeringen die je stuk voor stuk even kan loshalen.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zit er een 18Ah accu in een gtr1000, deze zou dan met een lekstroom van 0,004A na 4500 uur pas leeg zijn, theoretisch want ik heb van echte electromensen al andere berekeningen langs zien komen.
als ik het fout heb hoor ik dat graag natuurlijk.

En dan is ie inderdaad leeg.

Een startmotor heeft bij hey starten stroom en spanning nodig (vermenigvuldig die met elkaar en je hebt het vermogen P = V x I). Als de accuspanning laag is (12 V of lager, exacte waarden weet ik niet) dan heeft de startmotor het al moeilijk om rond te komen.

In de servicemanual van mijn VFR staat dat de normale spanning van de accu (fully charged) 13,0 - 13,2 V moet zijn, en geladen moet worden ('needs charging') als de spanning ('under charged') < 12,3 V is.
 
Onder het mom van: "stuk is het toch al" begonnen met het doorknippen van de bruine draad. Deed helemaal niets. Vervolgens vond ik een draad die in een andere stekker bijgepropt was:

K0PF7KG.jpg


En bij het lostrekken: Hey! Geen lekstroom meer! Stekker er weer in, 0,04A.
Draadje eruit gehaald, alles gecontroleerd, en alles lijkt te werken. Motor gestart, loopt, laadt bij. Alles werkt. Toen die hele zooi er maar afgetrokken. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat het moest voorstellen, of wat het misschien ooit geweest is.

Apart detail, het voltage bij stationair is nu 12,3 Eerst was dit 14-half direct bij stationair. Nu loopt bij naar de 14 bij meer toeren, zoals je zou verwachten.

Ik meet nu gewoon een Amperage van 0,00 waar ik eerst 0,04A meette. dat moet het zijn toch? Ik ga zo even een ritje maken om te kijken of tijdens het rijden alles werkt. Ik vraag me af of het een rare symptoombestrijding was voor een ander probleem? Dat gaan we wel merken dan.

Update: Paar keer door de straat rijden, alles werkt net als altijd. Accu nog een keer voor de zekerheid gecontroleerd. Geeft goede waardes aan. Raar probleem, maar het lijkt dus weg.
 
Laatst bewerkt:
~
Ik vraag me ook ten sterkste af of het te maken heeft met de rommel die de vorige eigenaar heeft achtergelaten:

Een of ander relais is hier tussengeprutst. De bruine en witte draad gaan naar voren naar de klok toe, en verder zie ik niet zo goed wat er gebeurt. Als ik de zekering die erbij is gezet eruit haal meet ik nog steeds lekstroom trouwens, maar ik kan niet zo goed zien of die zekering uberhaupt iets doet.

~
Wil je niet weten waar die bruine en witte draad naar toe lopen? (kennelijk richting voorzijde motor) Een bijgeplaatst relais en een zekering doen denken aan een toegevoegde verbruiker als: handvat verwarming, ver/breedstralers of "aansteker" contactdoos.

Wel gaaf dat je de lekstroom gevonden hebt. :)
 
Laatst bewerkt:
~
Begrijpend lezen kan aangeleerd worden :+ lees mijn eerste zin maar eens goed.~
dus verder zoeken door systematisch stekker verbindingen afkoppelen na de hoofdzekering.
Na de hoofdzekering zitten nog zo'n 6 andere zekeringen die je stuk voor stuk even kan loshalen.


ik lees net zo als ik rijd, vaak te snel ;)

Mooi dat het probleem gevonden is. Gokje, is de spoelweerstand van het relais 306 ohm ??
 
Goede, ik zal zo het relais uit de prullenbak vissen om de weerstand te checken! :)

De bruine draad ging uiteindelijk het dashboard in, ik had geen zin om die open te trekken. Voor zover ik kon zien werkt alles nog. Misschien een oud accessoire wat de vorige eigenaar weer verwijderd heeft. Nu je het zegt, er zat toen ik hem kocht wel een aansteker-unit in de kuip, deze heb ik er een tijd geleden al uitgehaald.
 
Laatst bewerkt:
Onder het mom van: "stuk is het toch al" begonnen met het doorknippen van de bruine draad. Deed helemaal niets. Vervolgens vond ik een draad die in een andere stekker bijgepropt was.....

.....En bij het lostrekken: Hey! Geen lekstroom meer! Stekker er weer in, 0,04A.
Draadje eruit gehaald, alles gecontroleerd, en alles lijkt te werken. Motor gestart, loopt, laadt bij. Alles werkt. Toen die hele zooi er maar afgetrokken. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat het moest voorstellen, of wat het misschien ooit geweest is....
Goed gevonden.

Maar was dit beunhaascircuit ongezekerd ? Anders had je het in eerste instantie toch al moeten vinden ?
 
Blijkbaar, er zat wel een zekering bovenop, maar als ik die eruit haalde liep de stroom gewoon door. Vandaar dat ik niet direct doorhad dat dit het was, omdat ik er vanuitging dat die zekering voor het beuncircuitje was, maar die was dus helemaal nergens voor.

De vorige eigenaar was een zogenaamde "electromonteur", dus die zal het wel beter hebben geweten. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dit een relais was dat spanning zet op die aanstekerplug op het moment dat of het contact aan ging of de verlichting ingeschakeld werd.

Die zekering zit dan in de draad waar + 12V op staat die naar de plug gaat. Er zat niets op aangesloten vandaar dat er niets veranderde als je die zekering er uit trok.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan