Stuiterende voorkant onder remmen: speling balhoofd?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Mannen, net terug van een 5000km ritje door de Balkan en halverwege m'n rondje om de kerk stak het volgende probleem de kop op: de voorkant stuitert onder het remmen. Is niet te voelen in de remhendel, dus ik vermoed niet dat het in de remmerij zit. Het is vooral te zien aan de GPS, die gaat flink heen en weer onder het remmen. Met dit symptoom samen, hoor en voel ik ook een rammel als ik over slecht wegdek, putten of andere oneffenheden heen rijd.

Bij thuiskomst dus even op de boek gezet en aan de voorvork gevoeld: zeker 1 á 2cm speling? Nu de vraag, kunnen beide bovenstaande problemen hier het gevolg van of zouden het twee aparte problemen zijn?
 
Ik ga ervanuit dat je het over een tiger 1050 hebt, ik weet niet waar je deze speling op je balhoofd hebt gemeten daarom kan men ook niet zeggen of 1 a 2 cm veel is...

Betreffende het balhoofd, als je hem op de bok zet (voorwiel in de lucht) en je draait het stuur (langzaam, met gevoel) knikt deze dan/ heeft deze een zwaarder punt--> in dat geval zou ik hem direct wisselen.

Is dit niet het geval komt de vraag of het een conisch lager is, indien dat het geval is kun je het namelijk een beetje 'bijspannen' met die moeren onder je bovenste kroonplaat, dit zou je eens kunne proberen, let hierbij op: niet te strak!!.

Wat verder nog bij mij opkomt is dat het ook nog zou kunnen zijn dat de geleidebussen in je voorvork versleten zijn. DWZ dat tijdens remmen(je hebt dan een belasting in de lengterichting van de motor op je voorvork waardoor deze wilt buigen) de binnenpoot niet meer goed glijdt maar met schokjes inveert(en eventueel uitveer). dit zou je ook als 'stuiteren' kunnen ervaren.

Succes ermee!

Bjorn
 
Ik heb precies hetzelfde, ook met een tiger 1050.
Vooral met aangrijpen merk ik het, als ik hard doorrem is het weg. Mijn balhoofd is in orde, na wat speurwerk ben ik erachter dat het waarschijnlijk een kromme remschijf is.. een veelvoorkomend euvel bij de tiger (zie ook www.tiger1050.com). Ik ga van de winter mijn schijven laten controleren en zonodig vervangen. En anders verder zoeken ;(
 
Laatst bewerkt:
Soms is het niet goed te voelen of het balhoofd niet goed meer is. Maar als het probleem zeer plotseling is ontstaan past dit niet helemaal in het beeld van een versleten balhoofdlager. Misschien ben je de velggewichten kwijtgeraakt?

Zou zowiezo de schijven even controleren op rechtheid en of de bussen beweging hebben. Misschien voorwiellager ook even controleren.
 
Mannen, net terug van een 5000km ritje door de Balkan en halverwege m'n rondje om de kerk stak het volgende probleem de kop op: de voorkant stuitert onder het remmen. Is niet te voelen in de remhendel, dus ik vermoed niet dat het in de remmerij zit. Het is vooral te zien aan de GPS, die gaat flink heen en weer onder het remmen. Met dit symptoom samen, hoor en voel ik ook een rammel als ik over slecht wegdek, putten of andere oneffenheden heen rijd.

Bij thuiskomst dus even op de boek gezet en aan de voorvork gevoeld: zeker 1 á 2cm speling? Nu de vraag, kunnen beide bovenstaande problemen hier het gevolg van of zouden het twee aparte problemen zijn?

Dikke kans dat dit de oorzaak van je problemen is natuurlijk.

Het is sowieso niet goed en zal opgelost moeten worden.
Heb je al kunnen vinden waar het probleem in zit?

Je kunt ook nog op de motor zitten, voorrem inknijpen en de motor naar voren duwen. Dan kun je met 1 hand voelen of misschien al zien of het uit de balhoofd lagers komt.
 
Dikke kans dat dit de oorzaak van je problemen is natuurlijk.

Het is sowieso niet goed en zal opgelost moeten worden.
Heb je al kunnen vinden waar het probleem in zit?

Je kunt ook nog op de motor zitten, voorrem inknijpen en de motor naar voren duwen. Dan kun je met 1 hand voelen of misschien al zien of het uit de balhoofd lagers komt.

Ben ik eens,als je aan de onderkant van de vork voelt wanneer ie op de bok staat,mag je geen speling voelen.Hooguit iets op de glijbussen in de vork.
Om dingen uit te sluiten zou ik eerst de balhoofdlagers vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan