CB125 Twin 1984

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Hallo, ik heb hier een cb125 staan die niet wil lopen/ vonken.
De bougies vonken niet.
De "motor" heeft heel lange tijd stil gestaan en ik weet niets van de historiek.

Het is een 6 v motor maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze er 12 V hebben op gezet.

Ik heb er nu een nieuwe 6V batterij opgezet maar geen resultaat.

Ik vind maar 1 set contactpunten terug en er zat een brugje over de gele draden die van de dynamo komen.

Verder meet ik 2,5 ohm over de bobijnen.
Op de condensatoren heb ik 1,2 nanofarad.

Ik vind er nergens geen wphb van terug. Wel van de oudere modellen maar niet van deze..

Iemand een idee ?
 
Volgens mij klopt die 6v (raar genoeg voor 1984) ook wel.
Heb zelf ook nog zo'n blok liggen maar ben er nog niet aan toegekomen.

Ik kan er dus niet heel veel zinnigs over zeggen, maar is het een accu-bobine ontsteking, of komt de vonk direct van de (ontstekings) spoel ?

Wellicht belangrijk om te weten, ik zou zeggen dat hij in principe los van de accu zou moeten werken, mijn Honda 50 die iets ouder is had ook al een systeem dat los van de accu stond.

Dus ik denk dat je de gele draadjes uit het blok niet nodig hebt, waarschijnlijk moet je de zwart-witte draad opzoeken, en die op de bobine's aansluiten.

Zoek anders even een electrisch schema.
(edit : Oh :+ )

Contactpuntjes werken altijd :)

Anders moet je even zoeken naar gelijkwaardige modellen van rond die tijd, CM model bijvoorbeeld, maar ik denk dat het electrische schema van een CB250 van rond dezelfde tijd niet anders is.

Als je het echt niet kan vinden moet ik van het weekend even heen en weer om te kijken hoe het met dat blok van mij zit om te kijken of ik er wijs uit kan.
Ik heb ook nog geen werkplaatshandboek van dat ding.

Maar ik gok dat de bobine's niet direct worden gevoed door de accu, ik zou het erg raar vinden als Honda dat nog steeds toepaste in de jaren 80.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het eens proberen zonder de batterij maar ik vermoed dat er toch iets met de dynamo is. Heb alleen geen idee welke waarden ik moet weten.

De dynamo zat wel onder het ijzervijlsel , rotor heeft hier tegen aan zitten schuren...

Dus hoogst waarschijnlijk de spoelen kapot.

Er heeft ook een startmotor op gezeten maar zie nergens een startknopje op de motor. Volgens mijn een serieus versleutelde 125 cc motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan