Whale No.80

chrisnl

Rookie
7 aug 2015
21
0
Hallo allemaal,

Wie weet er welke kettingen ik wel en niet kan klinken met een Whale No. 80? Ik kan deze overnemen van een kennis, maar ik kom er niet achter of deze geschikt is voor bijv. een 530 ketting.

Een website waar e.e.a. op uitgelegd staat mag ook, ik loop al een dag of 2 elke vrije minuut te googelen maar kom er niet uit.

En even zodat ik het begrijp, met zo'n Whale kun je:
Ketting breken mbv doorslagpen (wel eerst kop wegschuren?)
Ketting klinken mbv klinktool (vierkant kopje eraan klinken in 2 keer)

Het samenpersen van de klinkschakel doe je dan met een waterpomptang ofzo? En hoe zorg je er dan voor dat je hem niet te los of te strak zet?

Reden dat ik dit allemaal vraag is dat ik mijn ketting heb vervangen door een DID kettingset.
Had daarbij zo'n fantastisch chinees kettingponsje gekocht maar dit was al naar de klote voordat ik m'n ketting er uberhaubt af had liggen. Tooltje krulde op terwijl de ketting geen krimp gaf. Klinken idem dito, ipv de (holle) klinkschakel te vervormen, vervormt de klinkpen van de kettingpons zich naar de vorm van de kop. Daarbij kwam nog dat bij het samenpersen het ding zo scheef trok dat de klinkschakel aan 1 kant nu teveel geperst is waardoor de x-ring er half langs ligt. Gaan we dus opnieuw doen, maar dan liefst wel goed.

Kun je een klinkschakel met massieve pennen gebruiken op een DID ketting?

Alvast bedankt,

Chris

PS: en weet iemand waar ik bij een NL bedrijf onderdelen voor zo'n ding kan bijbestellen, want via google kom ik ook alleen maar in het buitenland uit....
 
Laatst bewerkt:
Zal vast wel kunnen, als je het juiste pennetje gebruikt.

Wat betreft je gedoe met loskrijgen van je ketting, eerst het kopje een beetje wegslijpen, dan verneuk je je pons ook niet.
 
Ketting er af doe ik altijd met een haakse slijper. Lekker snel en geen risico op het slopen van mijn "klink" tool.
Ketting klinken doe ik met het "klink" tooltje van Jos Smit uit Haarlem. Kost 35.- en werkt geweldig.
Ik gebruik alleen DID kettingen.

Wat de Whale no 80 wel en niet kan, weet ik niet.
Succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan