Fireblade 900 RR temperatuurmeter en fan

Caferacert

Die hard MF'er
5 aug 2015
397
30
beste mede rijders,

Ik ben René en net nieuw hier, al veel gelezen op dit mooie forum, hoop dat jullie mij ook kunnen en willen helpen.

Heb net een fireblade 900 RR uit 92 gekocht.

Nu heb ik er al mee gereden en tot de conclusie gekomen dat de temperatuurmeter niet oploopt en de fan nog niet is aanslagen.

Ik wil deze blade eerst motorisch in orde hebben, daarna is de bedoeling om er een streetfighter van te naken. Iemand die mij kan zeggen waar ik moet kam beginnen met eventueel doormeten controlleren om deze twee zaken eerst in orde te krijgen.

Alvast bedankt mede motormuizen.
 
De temperatuur meter . :+

2w4ifld.jpg



type dit in je google en pak dan degene die er staat (tweety) dat is het manual
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ben nog niets verder gekomen, geen multimeter.
Iemand goede ideeën?
Zoals in al eerder zij, ben op zich goed met sleutelen en verbouwen en dergelijke.
Maar zoals dit soort problematiek loopt het bij mij snel vast.

Woon in de buurt van Tiel overigens, nog bikers in deze omgeving met enige kennis hiervan.
 
ok, die meter doet het,
nu kun je met een multimeter meten of de weerstand oploopt of afneemt tijdens het warmdraaien.
De sensor werkt op weerstand, als ie warm wordt verandert die weerstand en slaat je meter uit.
als de weerstand niet verandert is de sensor stuk.
voel gelijktijdig even aan de koelwaterslangen vanaf het thermostaathuis, rond de 80 graden moet de thermostaat opengaan en de koelvloeistof gaat dan stromen richting de radiateur.
normaal test je dit in een pannetje water op het fornuis, met een temp.meter erbij dan zie je meten bij welke temp. de thermostaat opent.
Als alle slangen vrijwel meteen/tegelijk warm worden kan ook je thermostaat stuk zijn.(open blijft staan)

edit;
maar ik verdenk in eerste instantie de sensor.

Ok ik ga de sensor dus doormeten, hoe en waar houd ik de pennen op van m'n multimeter?
En waar zet ik hem op?
 
Je gaat de weerstand Ω (spreek je uit als ohm) meten. Draai de knop naar de reeks door. Er zijn meerdere standen: 0.02Ω, 0.2Ω, 2.0Ω etc.
Je koppelt de stekker van de temperatuur meting los.
Zet de pennen op de stekker aansluitingen en zet hem op een stand waarbij je weerstand makkelijk af te meten is. Zoek je een andere en dan doe hetzelfde, bij koude motor zou het ongeveer dezelfde waarde moeten zijn.

Motor warm laten lopen en waardes in de gaten houden. Weerstand zou lager moeten worden.
 
Ok mannen hier komt het,

Aangesloten zoals aangegeven als dat goed is tenminste.
Motor gestart en stationair laten draaien.
Na precies 12 min sloeg de Vin aan.
Zoals te lezen op de meter blijft deze op 1 staan.
Wat gaat hier nu fout?
Ik weet tenminste dat hij wel gaat koelen na een bepaalde temperatuur, maar weet niet of hij wel rond pompt of is dat ook te controlleren?
 
volgens mij geeft je meter oneindig aan, dat betekent geen weerstand. je sensor is naar de klote.
voor de zekerheid:
1 pen op de messing aansluiting van de sensor en de andere meetpen op het blok houden, heb je dit gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft hij zijn draad "doorgemeten" ipv zijn sensor.
Om te beginnen : zet uw meter eens op 2K(=2000 ohm) ipv op 2M (2mega ohm). Dan koppel je de draad van de sensor af en zet 1 pen van de multimeter op het aansluitpunt van de sensor en 1 pen op de aarding. Hetzelfde doe je terwijl de moto staat warm te draaien. Als het goed is zie je da de waarden verlopen :)
 
Volgens mij heeft hij zijn draad "doorgemeten" ipv zijn sensor.
Om te beginnen : zet uw meter eens op 2K(=2000 ohm) ipv op 2M (2mega ohm). Dan koppel je de draad van de sensor af en zet 1 pen van de multimeter op het aansluitpunt van de sensor en 1 pen op de aarding. Hetzelfde doe je terwijl de moto staat warm te draaien. Als het goed is zie je da de waarden verlopen :)


nu ik goed naar de draad kijk, inderdaad je hebt gelijk.
dan is het niet vreemd dat de meter oneindig aangeeft.
 
joh trek die draad van die sensor af en zet de rode pen op de aansluiting van de sensor (waar dus die draad op zat !!!) en de zwarte pen tegen je blok .

Zet de meter in de stand 200 Ohm/of 2K en niet op 2 Mega Ohm stand (veel te hoog man ! )
Blijft de meter daar ook 1.xxx aanwijzen dan is de sensor naar de KLOTE :+
Geeft deze een weerstandswaarde aan dan motor starten en zoals hiervoor gezegd is bij een toenemende warme motor verandert de weerstandswaarde. In het boek staan als het goed is waarden bij een koud blok en weet het niet zeker (geen zin om te kijken ) ook de waarde bij een blok op temperatuur . Tip van flip :+ Let op of het schroefdraad van de sensor soms taps toeloopt dan moet je namelijk goed uitkijken bij monteren dat je deze niet met oerkracht gaat vastzetten , gewoon handvast zetten en een half tot driekwart slag meegeven .

ps als hij de draad doormeet en geeft oneindig aan dan is die draad naar de klote/ onderbroken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan