Yamaha Fz8 loopt rauw?

MCE

Die hard MF'er
21 jun 2009
268
0
Goedenavond,

Ik heb het idee dat mijn Fz8 sinds kort rauw loopt. Ik heb geluid op proberen te nemen.


Dit is bij warme motor. T is ook bij een koude motor.

Iemand enig idee hoe dit kan, waar dit weg komt en of het kwaad kan?
 
Laatst bewerkt:
Eerste controle is je oliedruklampje, werkt dat nog? (als de motor op contact staat en niet draait)
Bij sommige motoren kan je mbv een nippel een meter aansluiten.
Maar daarvoor moet je bij een garage zijn.
 
Lijkt me inderdaad even een idee voordat er schade ontstaat.

Die indicatie brand even, is natuurlijk een digitaal iets.
Misschien dat andere Yamaha rijders weten hoe lang die indicatie brand.
Bij ouderwetse indicatoren brand het totdat er de minimale druk is opgepompt.
 
Een Yamaha heeft geen oliedrukmeter maar een olieniveau meter. Lampje gaat dus uit als het oliepeil op orde is.

En voor de TS: hier kun je de handleiding van je FZ8 downloaden.

Yamaha Motor Europe

Kun je zelf mooi opzoeken hoe je je oliepeil kunt controleren.... En uiteraard de rest van de standaard zaken 😆
 
Laatst bewerkt:
Hoelang en hoeveel km zit de huidige olie er in? Ik weet van mn R6 dat na ieder oliebeurt na 8000km de motor een stuk rustiger was. Eerlijk gezegd als ik luister naar het filmpje met mn headset hoor ik niet echt iets ernstigs.
Wordt het geluid ook minder als je de koppeling intrekt?
 
Laatst bewerkt:
De olie zit er zowieso een jaar. Laatste 150-200 km valt me op dat dit geluid er is. Voorheen niks geks gehoord.

Is er een manier om te checken of de oliepomp werkt? Of is dit enkel door de oliedruk te meten.
Ik vertrouw het niks, dit weekend anders maar even langs een motorzaak.
 
De oliepomp werkt wel. Als die niet zou werken dan had je er geen 150-200km meer mee kunnen rijden. Of je genoeg druk hebt dat is een andere vraag. Dat kun je alleen met speciaal gereedschap of door de dealer laten doen.
 
Gister even langs een motorzaak geweest. Hij vermoedde dat het speling op een lager is achter de dynamo als ik het goed onthouden heb. Breng hem er volgende week heen en ergens die week zullen ze het even gaan bekijken.
Gaf aan dat doorrijden niet veel kwaad kan maar dat het rauw lopen uiteraard wel steeds erger zal worden.
Zal het eindresultaat hier ook nog even posten binnenkort!
 
Terug
Bovenaan Onderaan