Voorremmen Kawasaki ZZR600 (tot stuur inknijpen)

sjorsth

Rookie
8 apr 2014
29
0
Enschede
Beste mede-hobbyisten,

Bijna twee en een half jaar ben ik in het bezit van een Kawasaki ZZR600 en hier heb ik nu bijna 20.000 kilometer met plezier op gereden. Op een gegeven moment reed ik echter op een motor van een vriend van me (ZXR400) en ik merkte dat die remmen een wereld van verschil waren met mijn remmen. Ik hoefde daarmee maar een tikje te geven of ik vloog bijna over de kop. Die motor is zelfs nog wat ouder dus met die gedachte moet mijn motor toch minimaal zo goed kunnen remmen.
Nu vind ik de remmen niet alleen wat minder goed werken, het gaat er eigenlijk vooral om dat ik de hendel tot het stuur kan inknijpen. Ik heb de remleidingen al vervangen voor staalomvlochten RVS varianten en ook de remblokken en remvloeistof zijn vervangen. Daarna is alles ontlucht. Deze zijn al meerdere malen ontlucht. Uiteindelijk is de rem dan aan het begin weer redelijk hard (maar nog zeker niet zo goed als bij de ZXR400 waar ik op reed) en kan ik behoorlijke druk opbouwen. Maar na verloop van tijd lijkt dit weer slechter te worden. Op den duur ben ik weer terug bij af en kan de hendel weer tot het stuur ingeknepen worden. Ik heb gemerkt dat ik de remdruk wel weer op kan bouwen door een paar keer hard in de rem te knijpen. Daarna is de rem weer erg hard. Maar nadat de rem dan weer een minuut niet gebruikt is dan valt dit weer weg.
Nu heb ik vandaag een revisieset besteld voor beide voorrem klauwen en de hoofdremcilinder maar ik wil toch jullie advies nog even vragen voordat ik weer €100 ga spenderen zonder het probleem op te lossen. Overigens heb ik ook gekeken of er ergens wat lekt en dat lijkt niet het geval te zijn.
Ik heb er zelf bijna 20.000 kilometer bij op de teller gezet (staat nu op 51.000). Of de remmen ooit al gereviseerd zijn is dus niet bekend?

Ik heb al heel wat meerdere topics gevonden met mensen die een soortgelijk probleem hebben, maar aangezien de remmen bij mij een tijd na het ontluchten pas minder worden lijkt me het toch weer een andere situatie.

Uiteindelijk is mijn vraag:
-Kan ik het beste toch die revisiesetjes laten komen en alles reviseren?
-Of moet ik de bestelling annuleren en eerst nog kijken naar iets anders?
 
1ste model ZXR400 heeft identiek dezelfde remmen als de ZZR (zowel de 300mm schijven als klauwen als pomp), 2de model heeft 310mm schijven en kleinere klauwen (of de diameters van de zuigers anders zijn weet ik niet, de remblokken in ieder geval kleiner).

verschil in remkracht kan evengoed (misschien zelfs vooral) komen van andere remblokken.
 
Laatst bewerkt:
wat is na verloop van tijd, 10 minuten of een dag?
kijk eens of de blokken ver van de schijven afstaan als de hendel diep is, als je duidelijk de blokken ernaar toe ziet schuiven ben ik van mening dat het in de remklauwen zit.
als dat niet het geval is zal er toch lucht in het systeem zitten.

bij een systeem waar nog lucht in zit voelt de hendel over het algemeen ook wat sponzig aan.
 
Laatst bewerkt:
Als er een anti-tril plaatje tegen de blokken zit is deze wellicht verbogen en zitten de zuigers er tegenaan. Ik heb ook een tijdje met een zompige rem gereden omdat dit plaatje was verbogen en als veer op de zuigers werkte. Een keertje pompen en de blokken zaten weer tegen de schijf aan, een tijdje later weer zompig omdat de zuigers een heel klein beetje terug werden geduwd door dit plaatje.
Op het oog was er aan het begin niks te zien, totdat ik op een gegeven moment weer de klauw ging schoonmaken en de blokken schuin waren afgesleten en het plaatje inmiddels zichtbaar was verbogen.
 
@Janbros

Klopt, die remmen lijken identiek te zijn. De remkracht zal inderdaad afhangen van het soort remblokken maar de remdruk zou wel aanwezig moeten blijven.

@midlifecrisis

Met "na verloop van tijd" bedoel ik één of twee dagen na het ontluchten. Echter als ik dan een dag verder ben en de druk neemt af dan kan ik de druk dus tijdelijk opbouwen door een paar keer hard te knijpen. De druk neemt dan weer af na zo'n 15 seconden.

@kapiteinkoek

Ik heb net die anti-tril plaatjes eraf gehaald en ik heb het idee dat deze niet de blokjes terugduwen. Ik moest zonder die plaatjes namelijk nog steeds een paar keer pompen om de druk op te bouwen. De druk viel daarna weer na zo'n 15 seconde weg. Wat me overigens wel op viel was dat ik de schijf een klein stukje opzij zag gaan. Aan de ene kant zou ik dan denken die schijf drukt de blokjes terug wat verklaart dat ik enkele keren moet pompen. Maar aan de andere kant werken de remmen wel een dag goed na het systeem ontlucht te hebben. Dat zou er weer op wijzen dat die lichtelijk kromme schijf geen invloed zou moeten hebben. Wat is wijsheid?
 
als je de remklauwen loshaalt van de vorkpoten bewegen dan alle remzuigers goed als je de rem inknijpt, en kun je ze ook makkelijk terugduwen.
wel 1 voor 1 doen dan hoef je niet beide klauwen in de gaten te houden, en oppassen dat je de zuigers niet te ver naar buiten pompt want dan vallen ze eruit.
ik heb nl het idee dat je zuigers niet soepel genoeg bewegen of verschrikkelijk smerig/geoxideerd zijn.

als je twijfelt kun je beter even ermee naar een motorzaak gaan, beter wat geld uitgeven dan plots zonder remdruk een noodstop moeten maken.
 
Ondertussen heb ik mijn remklauwen en de hoofdremcilinder volledig gereviseerd en dus de rubbers vervangen. Ook maar gelijk nieuwe remblokken erin gedaan.

Maar nu wilde ik de boel gaan ontluchten en toen merkte ik dat zodra ik de nippel op een gegeven moment open draaide terwijl ik de rem in kneep en daarna de nippel weer dicht draaide de zuiger in de hoofdremcilinder blijft hangen. Die trek ik dan telkens met een tang terug (het uiteinde heeft geen afdichtende functie). Maar goed dat kan in mijn ogen niet normaal zijn. Ik heb um al 3 keer uit elkaar gehaald. Er zat van dat speciale vet bij de revisie kit wat ik op het rubber heb gesmeerd. Dat is vrij dik vet in tegenstelling tot remvloeistof. Heb het ook een keer geprobeerd te ontvetten en daarna ingesmeerd met remvloeistof maar toen ging het nog stroever. Iemand ervaring hier mee of een oplossing? :)
 
Maar nu wilde ik de boel gaan ontluchten en toen merkte ik dat zodra ik de nippel op een gegeven moment open draaide terwijl ik de rem in kneep en daarna de nippel weer dicht draaide de zuiger in de hoofdremcilinder blijft hangen. Die trek ik dan telkens met een tang terug (het uiteinde heeft geen afdichtende functie).
Heb je bij de revisie van de hoofdremcilinder deze ook gepolijst. Dat doe je door een lap stof om een boor te wikkelen en dan mbv. een boormachine in en uit de cilinder te halen. Daarna de twee gaatjes in de bodem van het remvloeistofpotje goed doorgankelijk maken.

Het polijsten kan een wereld van verschil uitmaken. Ik denk dat de nieuwe rubber zuiger wel erg stroef in de cilinder glijdt.
 
@Jaap43

Deze heb ik heel goed schoongemaakt maar niet gepolijst. Dat ga ik nog maar eens proberen dan. Kan met dat commandant 4 spul neem ik aan..

Overigens is het ook wel bijzonder dat het tijdens het ontluchten pas gebeurd. Dan zal de hoofdremcilinder hoogst waarschijnlijk meer kracht nodig moeten hebben om terug te komen.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties! Het lijkt erop dat het compensatiegaatje inderdaad dicht zat want na schoonmaken en opnieuw weer in elkaar zetten van de hoofdremcilinder was het ontluchten in een kwartier klaar.

Voor mensen die hetzelfde probleem hebben in de toekomst.. het uiteindelijke probleem dat ik de hendel tot het stuur kon inknijpen is ook opgelost. Het reviseren van het hele remsysteem heeft dus een probleem opgelost wat ik al voor langere tijd had. Met een klein tikje aan de hendel remt ie al en alle remkracht is dus weer terug zoals het hoort.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan