lagers vervangen van 1972 yamaha open of halfopen?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
de wiellagers van mijn te restaureren yamaha xs1 wil ik graag vervangen. Er zitten halfopen wiellagers in die aan de binnenkant gesmeerd worden door en grote klodder vet.
Mijn vraag: Kan ik die lagers het beste vervangen door dichte lagers? of het originele systeem aanhouden.
Mijn idee is dat de tegenwoordig geproduceerde dichte lagers goed genoeg zijn. Voordeel is dat ze schoner blijven. Beetje vet zal er wel in het wiel moeten om de as te blijven smeren.
Qua prijs zal het niet veel uitmaken.

er zit nu een 6305Z en 6304Z in is dit te vervangen door 6305 2RS of beter door 2Z?

Ik hoor graag jullie ervaringen !
 
Laatst bewerkt:
dank voor de reacties. Ik was al aan het zoeken en zie dat de enkele Z nauwlijks meer leverbaar is en dat het nu allemaal of 2z of 2rs is. Omdat origineel er ook een Z (metalen afdichtsplaatje) zit aan de buitenkant ga ik voor de 2z dank!

oh ja krukaslagers zijn allemaal vervangen en dat inderdaad door open lagers. Niet zelf gedaan overigens maar uitbesteed. is geheel gereviseerd en weer uitgeklokt.
 
de wiellagers van mijn te restaureren yamaha xs1 wil ik graag vervangen. Er zitten halfopen wiellagers in die aan de binnenkant gesmeerd worden door en grote klodder vet.
Mijn vraag: Kan ik die lagers het beste vervangen door dichte lagers? of het originele systeem aanhouden.
Mijn idee is dat de tegenwoordig geproduceerde dichte lagers goed genoeg zijn. Voordeel is dat ze schoner blijven. Beetje vet zal er wel in het wiel moeten om de as te blijven smeren.
Qua prijs zal het niet veel uitmaken.

er zit nu een 6305Z en 6304Z in is dit te vervangen door 6305 2RS of beter door 2Z?

Ik hoor graag jullie ervaringen !
2RS
 
Niet te moeilijk maken. })

Heb op alle wieltjes van mn Yammies (en die van de Deputy) de oude lagers vervangen voor dichte. Niet omdat het nodig was, maar het spul lag toch uit elkaar. :+

Rubber? :?

:N :N :N

Tenzij je er mee gaat motorcrossen, dan weer wel. _O-
 
Solly, zag je vraag wat laat. :$


Ik heb er lagers met metaalafdichtingen in zitten.
Aan de dichte kant zit een geprofileerde ring met rubber, dus daar komt niks in of uit.
Aan de trommelremkant zit het lager ook opgesloten.
Tot nu toe no problemo. :)

Ik denk dat beide soorten goed kunnen, de rubberlagers hebben, als ik het goed heb, alleen wat meer weerstand.
 
Solly, zag je vraag wat laat. :$


Ik heb er lagers met metaalafdichtingen in zitten.
Aan de dichte kant zit een geprofileerde ring met rubber, dus daar komt niks in of uit.
Aan de trommelremkant zit het lager ook opgesloten.
Tot nu toe no problemo. :)

Ik denk dat beide soorten goed kunnen, de rubberlagers hebben, als ik het goed heb, alleen wat meer weerstand.

Dat klopt, want dat zijn slepende afdichtingen, de metalen plaatjes (aan de buitenring vast) zijn dat niet en liggen nèt vrij van de binnenring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan