motor ecu 95 of 98 ron

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Ik kan met behulp van een tester( garage) mijn ecu laten weten of ik 95 of 98 ron tank.
Het is een lambda geregeld systeem dus hij zou dit al enigszins bij moeten regelen op de lambda.
Maar wat is het verschil als ik dit doe?
en wat als ik hem op 98 zet en 95 tank?
 
Kans op pingelen , als je hem op 98 laat zetten zet ie de ontsteking iets vroeger
Zou hem op 95 laten zetten , zijn best weinig 98 pompen tegen woordig
Dat weet ik omdat mijn auto op 98 is getuned , alleen BP heeft goeie super
Bij andere pompen rekenen ze zo nu en dan meer als 10 cent per liter xtra
 
Pfffffff.......


Meeste motoren, auto of motor, zijn al geschikt voor ron91. Aks dat niet zo is, dan weet je het gewoon.


Je geeft geen idee waar het over gaat, dus er zit een beetje giswerk tussen.....
 
Waarom niet ron100 tanken, als je toch bezig bent.....

Of je doet meerdere run, met verschillende rons. En het resultaat hier posten :)
 
Zoals gezegd, als je hem instelt op 98 vervroegt de ECU de ontsteking. Als de ECU niet de beschikking heeft over klopsensoren is deze instelling bindend en zal je enkel nog 98 kunnen tanken, bij 95 gaat de motor pingelen (= kapot).
 
Waarom niet ron100 tanken, als je toch bezig bent.....

Of je doet meerdere run, met verschillende rons. En het resultaat hier posten :)

Je kan dan nog beter pure ethanol tanken, dat heeft een ron van 108.6. Hoe hoger hoe beter nietwaar? :+

Of waterstof, ron >130

Butaan, ron mon en aki allemaal 120

TS: gooi er gewoon de goedkoopste in, de kleur maakt ook niet uit, zo lang er maar geen water bij zit.

(hoewel water nevel in de cylinders extra pk's kunnen opwekken. Vraag maar aan de Luftwaffen of bmw, die spoten een methanol water mix in de cylinders als tijdelijke "boost" voor de motor en konden zo een voordeel halen op vijand.)
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je dit doen? Je ecu zo instellen dat deze enkel nog 98 aan kan?

Performancewinst?

Maar dan denk ik weer... op straat?! (of is het een circuitmotor?)
 
Laatst bewerkt:
Bij een hoger octaangetal kun je ook de ontsteking vervroegen. Op die manier win me ook
Iets, compressie verhogen is nog niet is serieproductie om dat eenvoudig te kunnen doen, enkel in testopstelling. Je kunt natuurlijk wel je kop en voetpakking dunner kiezen om de compressie iets te verhogen..(jaja, ander bok, krukas, zuigers gaat ook...).


Moraal van het verhaal: je kunt winst halen door de ontsteking te vervroegen of de compressie te verhogen :)
 
Pfffffff.......


Meeste motoren, auto of motor, zijn al geschikt voor ron91. Aks dat niet zo is, dan weet je het gewoon.


Je geeft geen idee waar het over gaat, dus er zit een beetje giswerk tussen.....

Wordt er in NL wel 91 verkocht?

In Aus is 91 de normale benzine (95 is de premium en bij 2 merken benzine kun je 98 tanken), en bij de Suzuki dealer zie je op de motoren met hogere vermogens overal een bordje op het stuur dat ze minimaal 95 moeten hebben..
 
ik zou hem ombouwen tot diesel.
gewoon een common or garden rail met injectors en gaan. :Y
full
 
Je kan dan nog beter pure ethanol tanken, dat heeft een ron van 108.6. Hoe hoger hoe beter nietwaar? :+

Of waterstof, ron >130

Butaan, ron mon en aki allemaal 120

TS: gooi er gewoon de goedkoopste in, de kleur maakt ook niet uit, zo lang er maar geen water bij zit.

(hoewel water nevel in de cylinders extra pk's kunnen opwekken. Vraag maar aan de Luftwaffen of bmw, die spoten een methanol water mix in de cylinders als tijdelijke "boost" voor de motor en konden zo een voordeel halen op vijand.)

Ik neem aan dat dat water zorgde voor wat koeling en niet zo zeer voor de vermogenswinst.
 
Beide, water zorgt voor compressieverhoging en methanol koelt het inlaat traject en verbrand gewoon mee.
Trouwens, de RAF en de USAF deden dit ook al in WOII, niet alleen de NAZI's


water heeft een groter volume wanneer het in stoom veranderd,
ergo de vermogens winst,

en hoeveel peeekaaas gaan we winnen als we de brandstof veranderen/ compressie verhogen/ ontsteking aanpassen??
2-a-3 %

ik zeg.. zonde van je geld...

maar wie ben ik... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan