1 cyl. diesel onregelmatig stationair.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Zo, laat ik het hier ook eens proberen, de kennis hier is niet te onderschatten.. *O*

Na 3 jaar kan ik weer bougie-vrij rijden en heb ik de enfield weer van een dieselblokje voorzien (yanmar L100 imitatie, directe inspuiting, luchtgekoeld).

Ik ben bezig het spul in te rijden maar er is een probleempje wat ik met het vorige (gelijke) dieselblok nooit heb gehad; Hij loopt stationair/rond dit gebied erg onrustig(TAK...tokketok.. TAK... takTAK)

Als ik het 'gas'verder dicht doe loopt hij wel weer regelmatig stationair, doch erg (te) langzaam, en vlak boven dit gebied is het ook weer in orde..
Er is dus een bep. gaspositie waarin dit gebeurd.

De regelschroef van de pomp heb ik al verder ingedraaid omdat hij misschien 'te veel' gaf, maar dit blijkt niet het geval te zijn.. (als ik'm zo ver indraai dat er duidelijk minder vermogen/respons is, is het euevl er nog steeds)
De dealer van deze blokjes vertelde me er eerst 20 uur op te rijden, maar ik betwijfel het of het hiermee overgaat.
Klepspeling nagekeken en bijgesteld, brandstofleiding goed ontlucht..
Iemand een idee??
 
Zou ik niet doen, een 640 is een twin, als je het aantal cylinders verandert moet je'm opnieuw laten kereun maar; Enfieldjes zijn te koop.. Ook MZtjes, er rijden nogal wat mztjes met gelijk dieselblok en variomatic/koppelomvormer er achter..

Kijk eens wat 'n leuk ding!
 
Laatst bewerkt:
Zou ik niet doen, een 640 is een twin, als je het aantal cylinders verandert moet je'm opnieuw laten kereun maar; Enfieldjes zijn te koop.. Ook MZtjes, er rijden nogal wat mztjes met gelijk dieselblok en variomatic/koppelomvormer er achter..

Kijk eens wat 'n leuk ding!

Alleen die keuring stelt niets voor.
Ik heb het nu 3 keer gedaan.
En 1 keer heeft de eigenaar van wie ik de motor heb omgebouwd naar diesel deze laten keuren.
Bij alle keren was het keuren zo gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen diesel , ga dus ook niet naar hamm.
Bouw ze alleen maar.

Al die horror verhalen over de rdw en keuren.
Ik heb ze nog nooit meegemaakt en heb toch al heel wat keuringen daar gehad.
 
..Ik moest er vannacht zo aan denken... snap het hele idee en theorie van de gouverneur maar.. WAAROM wast het - orginele- 1mm kortere veertje de oorzaak van het 'hunten'/ zeer onregelmatig stat. lopen?
Het enge wat ik akn verzinnen is dat het tweede kleinere veertje nu minder op spanning staat..
 
omdat er een evenwicht moet zijn tussen de trekkracht van de veer en de centrifugaalkracht van de regelaar.
soms zijn er verschillende gaatjes naast elkaar waar je de veer kan inhaken, daarmee verander je de krachtarm waar het veertje aan trekt en dus het koppel dat het uitoefent op de regelaar en kan je zo het juiste evenwicht vinden.
 
omdat er een evenwicht moet zijn tussen de trekkracht van de veer en de centrifugaalkracht van de regelaar.
soms zijn er verschillende gaatjes naast elkaar waar je de veer kan inhaken, daarmee verander je de krachtarm waar het veertje aan trekt en dus het koppel dat het uitoefent op de regelaar en kan je zo het juiste evenwicht vinden.
Mja, dat snap ik- denkik..Toch vreemd dat hij niet normaal stationair wilde lopen op het originele kortere veertje..Nu worden deze blokjes in 9 van de 10 gevallen voor 3000 of 3600 rpm gebruikt, maar toch.. een kortere veer zou hetzelfde effect geven als iets eerder gas geven en zou dan ook normaal moeten lopen?

Hier is een tekening van de 'levers'van de gouverneur(niet van mij)
Ik heb het grote veertje op de buitenste gaten. Wat ik begrijp uit het handboek en mechnische logica geeft hij dan het meest vermogen.(positie 1-A zeg maar)
s2r6dfV.jpg


Toen ik 't blok kocht zat het veertje meer naar 't midden en de verkoper bezwoer dat dat beter was..
Omdat ik 't gevoel heb dat ik bovenin wat vermogen mis(ook na de ademhaling van het ding verbeterd te hebben)twijfel ik wat..

Helaas moet je't blok helemaal uitbouwen om erbij te kunnen..

(er zitten dus 2 vragen in deze post. sorry.. :$ )
 
je hebt een begin- en eind-toerental regelaar, verder heeft dat niets te maken met het vermogen.
Oh, boekje zegt de buitenste gaatjes voro max rpm.. leek me logisch, de veer legt zo de meeste afstand af als je het gas open doet en geeft het meeste tegenkracht voor het centrifugaalding...
Als je de veer meer naar 't midden zet, kan de onderste heven-mits niet teveel tegendruk, verder verdraaid worden dus misschien dacht ik dat daar de kneep ik zat..
Hmm
snap je?
 
Mja, dat snap ik- denkik..Toch vreemd dat hij niet normaal stationair wilde lopen op het originele kortere veertje..Nu worden deze blokjes in 9 van de 10 gevallen voor 3000 of 3600 rpm gebruikt, maar toch.. een kortere veer zou hetzelfde effect geven als iets eerder gas geven en zou dan ook normaal moeten lopen?

Hier is een tekening van de 'levers'van de gouverneur(niet van mij)
Ik heb het grote veertje op de buitenste gaten. Wat ik begrijp uit het handboek en mechnische logica geeft hij dan het meest vermogen.(positie 1-A zeg maar)
[afbeelding]

Toen ik 't blok kocht zat het veertje meer naar 't midden en de verkoper bezwoer dat dat beter was..
Omdat ik 't gevoel heb dat ik bovenin wat vermogen mis(ook na de ademhaling van het ding verbeterd te hebben)twijfel ik wat..

Helaas moet je't blok helemaal uitbouwen om erbij te kunnen..

(er zitten dus 2 vragen in deze post. sorry.. :$ )



Die hevels zitten bij deze blokjes toch gewoon aan de buitenkant?

Het gaat niet alleen om de lengte van de veer maar ook om de sterkte van de veer.


Als je de motor meer brandstof wilt geven draai je de bout links onder verder uit.

Maar waarschijnlijk bereik je daar enkel mee dat het blokje zwart gaat roken.
 
Laatst bewerkt:
Die hevels zitten bij deze blokjes toch gewoon aan de buitenkant? Ja, maar zit ingebouwd onbereikbaar.. Als ik er bij wil moet ik het blok er echt uithalen. Ik heb wel de regelschroefding omgebouwd zodat ik de hoeveelheid brandstof inspuiting wel van buiten met een lange schroevendraaier kan verstellen.

Het gaat niet alleen om de lengte van de veer maar ook om de sterkte van de veer. Ze leken(..)exact gelijk..
Er schijnen ook mensen te rijden zonder de bovenste hevel die direct de gaskabel op de onderste arm hebben gezet, maar ik had begrepn dat dat niet kon dus snap er nix van hoe dat dan moet afregelen.

Als je de motor meer brandstof wilt geven draai je de bout links onder verder uit.

Maar waarschijnlijk bereik je daar enkel mee dat het blokje zwart gaat roken.Klopt. ~[/quote]
 
Hoi .
Volgens mij heb je een stationaire diesel motor . Je kunt dit misschien oplossen door de toeren begrenzer er uit te halen of vast te zetten. Toeren begrenzer is een waaier welke meestal in het carter zit .Bij sommige motoren is er een besturings stangetje aan de buitenzijde . Je moet wel je gas reactie aanpassen .
 
je hebt een begin- en eind-toerental regelaar, verder heeft dat niets te maken met het vermogen.
Dank voor je repliek, ik ben bij een mechanisatiebedrijf langs geweest waar ik wel vaker kom en daar vertelde ze me hetzelfde.. Ik wist dus stiekum prima hoe't werkt maar was er door dingen onzeker over geworden.. :$ (ik heb dat soms met de gekste, en normaalste dingen)
Waarom dat bokkerige onregelmatige stat. lopen kondn zij ook niete xact verklaren met iets verderdan 'de interactie van de 2 veertjes'

Inmiddels begrepen(of denk begrepen te hebben) dat er dieselmotormensen rijden met de gaskabel via een veer direct aan de (onderste)hevel van de gouverneur. Dat 2de kleine veertjes is kennelijk dan niet zo van belang?
 
Terug
Bovenaan Onderaan