11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Vraag : Ik ben 21. Kan ik gelijk instromen in 35kw (A2)?

Antwoord : Nee dit kan niet, iedereen onder de 24 jaar moet beginnen op A1 en met stappen van 2 jaar verder ''groeien'' op de rijbewijs ladder. Dus ook als je 23 bent! Iedereen boven de 24 jaar mag direct examen doen voor het vol vermogen rijbewijs.

Dit moet even aangepast worden :)
 
Ik ben druk aan het kijken naar een 1973 CB125 waarvan op het kenteken geen vermogen vermeld staat. De motorfiets is volgens Honda's specificatie precies 11kW. Mag ik hier nu op rijden met mijn A1 rijbewijs?
 
Ik ben druk aan het kijken naar een 1973 CB125 waarvan op het kenteken geen vermogen vermeld staat. De motorfiets is volgens Honda's specificatie precies 11kW. Mag ik hier nu op rijden met mijn A1 rijbewijs?
Da's een goeie, de wetgever stelt dat het maximaal 11kW mag zijn dus daar zou die aan voldoen. Het kentekenbewijs geeft hier kennelijk geen info, voer het kenteken voor de zekerheid in op de RDW site, misschien staat daar wel wat over het vermogen. Mooie klassieker trouwens want we hebben het toch hierover?
Honda%20CB125%2072.jpg
 
Laatst bewerkt:
Da's een goeie, de wetgever stelt dat het maximaal 11kW mag zijn dus daar zou die aan voldoen. Het kentekenbewijs geeft hier kennelijk geen info, voer het kenteken voor de zekerheid in op de RDW site, misschien staat daar wel wat over het vermogen. Mooie klassieker trouwens want we hebben het toch hierover?
[afbeelding]

Inderdaad, best interessante vraag! Het internet geeft geen antwoord, tot nu toe!

Op de RDW site staat er ook geen vermogen vermeldt! Het probleem lost zich waarschijnlijk zo op: ik heb een Belgisch gekentekende CB125k5 gekocht, en nu ga ik bij de keuring wel steggelen over vermogen op kenteken!

edited_1474210471167.jpg
 
vraagje het volgende,

motor staat 25kw op kenteken. kan ik ergens gezeik mee krijgen als ik er vervolgens een 35kw setje in zet zonder dit op kenteken aan te passen?
 
Ik weet niet of iemand het hier al eerder gezegd heeft, maar in de opening staat verkeerde info. Het gaat over dit stukje:

Vraag : Ik ben 21. Kan ik gelijk instromen in 35kw (A2)?

Antwoord : Nee dit kan niet, iedereen onder de 24 jaar moet beginnen op A1 en met stappen van 2 jaar verder ''groeien'' op de rijbewijs ladder. Dus ook als je 23 bent! Iedereen boven de 24 jaar mag direct examen doen voor het vol vermogen rijbewijs.

Ik zag dat de topicstarter niet meer actief is, kan een modje dit aanpassen naar:

Vraag: Kan ik tussentijds instromen in 35 kw(A2)?

Antwoord: Ja, dat kan. Je moet minimaal 20 jaar oud zijn. Je moet dan een theorie-examen en een examen bijzondere verrichtingen afleggen. Daarna mag je afrijden. Op je 22ste mag je dan door naar je volledige A rijbewijs.

Bron: https://www.cbr.nl/brochure.pp?id=155

EDIT: Ik zag dat JeffScheltens het hierboven al had aangevraagd :t
 
Laatst bewerkt:
hallo,

Binnenkort wordt ik 18 jaar en wil ik mijn A1 rijbewijs halen. Ik ben al een zeer lage tijd 2dehands sites aan het afspeuren voor een mooie 2dehandse msx 125. Heeft iemand ervaring met de msx 125? Is dit een goede start motor en om ook een tijdje mee door te gaan?

PS: Ik woon ook niet in een stad maar in een klein dorpje is dit dan ook wel een goeie omgeving om met een msx 125 rond te rijden (veel wegen van 70 kmph en paar van 90kmph)
 
Test: Honda MSX125 / Honda Grom 125 11kW A1-rijbewijs

Deze had Monomuis al een keer gereviewd.

Ik vind het wel een geinig motortje, maar niet de meest praktische. Zeker als je er langer op door wilt rijden zou ik naar een groter exemplaar kijken. Tenzij je 1.50m bent ofzo.
Honda heeft om de één of andere reden haar 125cc motoren niet de volle 11kw gegeven, maar 7/8 kw. Dit scheelt wel wat.

Maar uiteindelijk draait het toch om proefrijden en waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
 
Hoi, even een vraag aan de leden hier met ervaring. Ik bezit sinds kort over een A2 rijbewijs en wil graag een degelijke motor aanschaffen, liefst race/naked model. Nu lees ik her en der al over het max. 70kw vermogen om legaal op 35kw te zetten.

Maar kan een Yamaha XJ6 (N) legaal terug op 35kw? Bouwjaar tussen 2009-2014.
Zit te twijfelen tussen Yamaha XJ6 of Kawasaki ER6N (Kawa moet vanaf 2012 zijn i know)
 
Ja dat lijkt mij wel, aangezien hij minder dan 70kw heeft. Ik weet niet of hij een tweede type goedkeuring heeft of dat je hem opnieuw moet laten keuren maar in principe zou je een XJ6 (n) gewoon moeten kunnen terugvoeren.
 
hallo,

Binnenkort wordt ik 18 jaar en wil ik mijn A1 rijbewijs halen. Ik ben al een zeer lage tijd 2dehands sites aan het afspeuren voor een mooie 2dehandse msx 125. Heeft iemand ervaring met de msx 125? Is dit een goede start motor en om ook een tijdje mee door te gaan?

PS: Ik woon ook niet in een stad maar in een klein dorpje is dit dan ook wel een goeie omgeving om met een msx 125 rond te rijden (veel wegen van 70 kmph en paar van 90kmph)

Weet niet of het de meest geschikte fiets is voor 70-90 km/h uur wegen. Stel het is voor fun: ja, dan is het prima te doen als het goed is. Doe je het voor WW/school elke dag dan zou ik liever voor de volle 11kW gaan zodat je iig nog enigszins prima in het verkeer (lees: in elke verkeerssituatie) kan meekomen en vaak zijn de volle 11 kW motoren ook iets comfortabeler dan de kleine MSX. ;)
 
Ik heb een probleem denkik ... Ik heb mijn A2 rijbewijs en mijn gsr is begrensd op 25kw op zijn gelijkvormigheid attest.
Maar nu lees ik (voor het eerst trouwens) dit:

Categorie A2: max. 35 kW met een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW/kg.
OPGELET: dit mag niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen.

Max 35kw is oke
0,2kW/kg is oke (25kw/183kg = 0,14)
niet afgeleid van een voertuig met dubbel vermogen.. Ik heb er zogezegd 25kw, maar origineel heeft deze 72kw.. Wat dus meer dan het dubbele is? ( ik mag max 2x50kw hebben denk ik dan?)

Ik hoop dat ik fout zit want zou mijn gsr echt niet meer kunnen missen... maar wil wel graag inorde zijn met alles. Bij een controle zouden ze dit waarschijnlijk nooit merken, maar bij een ongeval ...
Iemand die me kan tegenspreken ? (of bevestigen? :( )
 
Ik heb een probleem denkik ... Ik heb mijn A2 rijbewijs en mijn gsr is begrensd op 25kw op zijn gelijkvormigheid attest.
Maar nu lees ik (voor het eerst trouwens) dit:

Categorie A2: max. 35 kW met een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW/kg.
OPGELET: dit mag niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen.

Max 35kw is oke
0,2kW/kg is oke (25kw/183kg = 0,14)
niet afgeleid van een voertuig met dubbel vermogen.. Ik heb er zogezegd 25kw, maar origineel heeft deze 72kw.. Wat dus meer dan het dubbele is? ( ik mag max 2x50kw hebben denk ik dan?)

Ik hoop dat ik fout zit want zou mijn gsr echt niet meer kunnen missen... maar wil wel graag inorde zijn met alles. Bij een controle zouden ze dit waarschijnlijk nooit merken, maar bij een ongeval ...
Iemand die me kan tegenspreken ? (of bevestigen? :( )

2x 35kw mag de motor van afgeleid zijn. Dat betekent dat jouw GSR 2 kw te veel heeft origineel.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

mensen van b.v. 50 jaar oud kunnen die ook categorie A1 of categorie A2 examen doen, of zijn die omdat ze ouder zijn als 24 ten allertijden verplicht om direct en alleen voor A te gaan?

Ik ben namelijk al een paar keer een paar gasten tegen gekomen die al op leeftijd zijn en er over praten om dan maar A1 of A2 te halen omdat ze denken dat dit makkelijk te halen is dan A.

Mijn inziens mogen mensen van boven de 24 geen A1 of A2 examen doen maar dienen ze van huis uit direct en alleen voor het A te gaan, en hebben ze ook niet de optie om voor zo'n beperkt rijbewijs als A1 en a2 is te gaan.

Klopt mijn bewering?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

mensen van b.v. 50 jaar oud kunnen die ook categorie A1 of categorie A2 examen doen, of zijn die omdat ze ouder zijn als 24 ten allertijden verplicht om direct en alleen voor A te gaan?

Ik ben namelijk al een paar keer een paar gasten tegen gekomen die al op leeftijd zijn en er over praten om dan maar A1 of A2 te halen omdat ze denken dat dit makkelijk te halen is dan A.

Mijn inziens mogen mensen van boven de 24 geen A1 of A2 examen doen maar dienen ze van huis uit direct en alleen voor het A te gaan.

Klopt mijn bewering?

Mvg. Jan
En waarom zou dat niet mogen?
 
Laatst bewerkt:
Oops misschien had ik niet te veel de nadruk op 'mogen' moeten leggen, want ik wordt er dan zoals blijkt direct mee geconfronteerd

Voor de rest zie ik graag het enige en echte antwoord tegemoet.

Want dat is zover mij nog steeds niet duidelijk en lijkt mij daarnaast ook erg maf als je als volwassen vent ook een beperkt "vermogen" rijbewijs zou kunnen halen, dit omdat ik denk dat het theorie en dat dubbele praktijk examen waarschijnlijk niets van elkaar verschillen ?
 
Laatst bewerkt:
heb eerder vandaag de pdf van de rijksoverheid er op na geslagen maar kon het antwoord daar niet echt vinden.

Net thuis de handel nog eens na zitten googelen en denk dat ik min of meer het antwoord wel heb gevonden?

A1 is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag je hiervoor examen doen (vanaf 17 jaar praktijkles).
Je moet dan zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen.
Het praktijkexamen bestaat uit een onderdeel voertuigbeheersing en een onderdeel verkeersdeelneming.

A (onbeperkt) is voor de zware motor. Vanaf 22 jaar mag je hiervoor praktijkexamen doen, mits je minstens 2 jaar rijbewijs A2 hebt.
Heb je geen rijbewijs A2? Dan moet je minstens 24 jaar zijn. Je moet dan een theorie- en praktijkexamen doen.
Het praktijkexamen bestaat in dat geval uit een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.

Gezien de tekst die ik in beide quotes VET heb afgedrukt zou het als je ouder dan 24 bent wel gek zijn om A1 of A2 te willen hebben, want ik mag toch aannemen dat alle handelingen zoals omschreven in de Vette tekst zowel voor A1/A2 en A gelijk zijn?

Deze hieronder dan ook nog even in de quote:

Ben je 24 jaar of ouder:

Dan kun je direct opgaan voor rijbewijs A. Je hoeft niet eerst A1 en A2 te halen.

De achterliggende gedachten was dat die gasten die ik dus ken er vanuit gaan dat zo'n A1 examen makkelijk zou zijn te behalen als een A examen.

Een en ander probeer ik hun nu uit hun hoofd te praten omdat ik dit maar een stomzinnige gedachte gang van ze vindt.
Er zit mijn inziens namelijk geen verschil in moeilijkheids-factor tussen A1 en A.

Maar voor dat ik ze dit wil benadrukken moet ik het wel eerst even helemaal zeker weten, ik heb zelf namelijk nooit met dit bijltje hoeven hakken

Mvg. Jan
 
Ja je kan een A1/A2 rijbewijs halen als je boven de 24 bent en nee het is niet makkelijker.

Deze categorieën bestaan alleen om jongeren mee te pesten, als je boven de 24 bent altijd voor A gaan.
 
Ja je kan een A1/A2 rijbewijs halen als je boven de 24 bent en nee het is niet makkelijker.

Deze categorieën bestaan alleen om jongeren mee te pesten, als je boven de 24 bent altijd voor A gaan.

niet makkelijker? ik vond het persoonlijk niet erg om op een cbf125 (129kilo) AVB te doen i.p.v. met een cbf600 van 220kilo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan