Constructie draaipunt arm

wa1987

Rookie
26 aug 2015
5
0
Ben bezig met het ontwerp van de volgende constructie (overigens niet voor een motor):

UjDAx0M.png


PRLb5S8.png


IfdLcyg.png


Ik ben op zoek naar een manier om de arm aan de horizontale plaat te laten scharnieren. Zowel de plaat als de arm hebben een dikte van 10mm.

Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen? Heb in ieder geval begrepen dat ik voor deze toepassing het beste bronzen bussen kan gebruiken. Hoe zou de rest van zo'n constructie eruit zien?

Draaien en frezen kan ik niet zelf dus dat moet ik laten uitbesteden. Gebruik daarom (vanwege de kosten) het liefst bestaande onderdelen. Lassen, boren, zagen en vijlen is geen probleem.

Alvast dank voor de suggesties!
 
Laatst bewerkt:
Bronzen bussen is een mogelijkheid afhankelijk van je inbouweuimte maar nog meer van belastingen en frequentie hiervan. Rotatiesnelheid zal verwaarloosbaar zijn?

Wat voor motor rijd je?
 
Vertel eerst iets meer over het doel/de werking. En hoelang wil je het gebruiken. 2weken of 5jaar? En hoe vaak moet het draaien per dag of per uur? Dit zijn allemaal dingen die mee spelen voor de materiaal keuze. Als we dit niet weten kan niemand hier een passend advies geven.
 
Welkom op MF! :Y

Vanwaar de vraag op motor forum als die niet over een motor gaat? Begrijp me niet verkeerd, hier zitten allemaal behulpzame mensen, maar ik snap de link ff niet :?

Maargoed:

Ik zie aan de onderzijde ook een as zitten, moet/gaat die ook draaien?

Voor de vraag over het draaipunt aan de bovenkant: als het onderdeel manueel bediend wordt (bijvoorbeeld met je voet o.i.d.) kun je dat inderdaad met gestinterd bronze bussen oplossen mits het onderdeel uiteraard niet ontzettend zwaar belast gaat worden. Op de bovenste plaat zou ik dan een buis (of uitgedraaide as) lassen waar de bussen ingeschoven kunnen worden.

Hoe je e.e.a. in/aan de zijplaten bevestigd en klemt hangt af van de rest van de constructie en het doel ervan, daarvoor zul je toch wat meer over je project moeten vertellen.

In ieder geval success! O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op een swing armpje voor een 1 wielig fiets aanhangertje of zo iets.
Afhankelijk van de belasting en hoekvrijheid kun je het uitvoeren met een simpel asje door een buisje al dan niet draaiend in teflon busjes of brons of naaldlager of kogel/kegellagers of met stangkoppen of rubber scharnierbussen. Zelfs een eenvoudig deur of pianoscharnier kan al voldoende zijn.
Mogelijkheden te over.
Eerst hebben we meer informatie nodig.
 
Het is inderdaad een swingarm voor een eenwielige aanhanger, maar dan voor achter de auto:

3676518133_206644f291_b.jpg


Een monoshock achterbrug tref je op vrijwel iedere motor aan, vandaar dat ik m'n licht hier kom opsteken. Hoop niet met brandende fakkels en hooivorken weggejaagd te worden. :$ :+

Bij deze iets completere tekeningen:

6D0ILZZ.png


yvmBPxx.png


U68J3bl.png


Het formaat en de geometrie van de swingarm zijn uit de losse pols gedaan. Zal sowieso nog wel bijgeschaafd worden. Het enige dat nog ontbreekt is een veer/schokdemper.

Zoals je ziet kan de swingarm heen en weer zwenken, dit is om te voorkomen dat het wieltje gaat wringen (draaipunt ligt anders bij de achteras van het trekkende voertuig). De swingarm draait ook helemaal rond z'n as wanneer er achteruit gereden wordt. :)

Op zo'n aanhangertje komt hooguit een keer 100 - 150 kg aan spul te liggen.

Wat levensduur betreft gaat de voorkeur inderdaad uit naar vijf jaar of langer bij 10.000 km per jaar. Liefst zo min mogelijk onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Leuk!
Aangezien je aangeeft dat je niet kunt frezen heeft een schroef construktie de voorkeur neem ik aan?
Ik zou voor rubber scharnierbussen gaan. Lekker makkelijk en prima voor deze toepassing.

Het draaipunt aan de bovenkant van je tekening verdient aandacht. Hou rekening met het winkelwagen effect: hoe harder je rijdt hoe sneller er een bepaalde slinger frequentie in het wieltje zal komen.

Wat is de reden voor het kiezen van deze constructie? Ik mis de meerwaarde ervan een beetje.
Een eenvoudige bevestiging aan het voertuig dmv een kruiskoppeling lijkt me veel handiger.
 
Dan wordt zijn aanhangwagen waarschijnlijk te groot (omdat in jouw voorstel de hele aanhangwagen moet roteren, en in zijn voorstel woordt de aanhangwagen aan de auto gefixeerd en beweegt alleen het wieltje.

full
 
Laatst bewerkt:
Leuk!
Aangezien je aangeeft dat je niet kunt frezen heeft een schroef construktie de voorkeur neem ik aan?
Ik zou voor rubber scharnierbussen gaan. Lekker makkelijk en prima voor deze toepassing.

En voor die scharnierbussen moet er dan een houder/buis aan de horizontale plaat bevestigd worden? Of kan ik die bussen beter in de armen van de vork plaatsen?

Het draaipunt aan de bovenkant van je tekening verdient aandacht. Hou rekening met het winkelwagen effect: hoe harder je rijdt hoe sneller er een bepaalde slinger frequentie in het wieltje zal komen.

Klopt inderdaad, heb hier al e.e.a. over voorbij zien komen. De hoeveelheid caster en de hoek waaronder het draaipunt staat, hebben hier een grote invloed op.

Kan de lagers in het draaipunt ook wat strakker afstellen, die bewegen toch nog nauwelijks.

Ook al na zitten denken over het gebruik van een stuurdemper om die slinger tegen te gaan, maar ik zou niet weten hoe dat ontworpen moet worden wanneer de swingarm 360 graden rond moet kunnen draaien.

Wat is de reden voor het kiezen van deze constructie? Ik mis de meerwaarde ervan een beetje.
Een eenvoudige bevestiging aan het voertuig dmv een kruiskoppeling lijkt me veel handiger.

Het is tof, het is anders, het weegt weinig en je kunt er gemakkelijk mee achteruit rijden. :)

Terwijl hij dit wilt:

[afbeelding]

Maar dan onder achter een Kever inderdaad. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vergis je alstjeblieft niet in hoe STEVIG dat je dit moet maken, we willen natuurlijk niet dat er iets afbreekt en je misschien een MOTORRIJDER ermee van zijn motor af kegelt :+

(sorry moest ff :P )

Ik vraag me trouwens wel af of je er zo mee rond MAG rijden??? :? Ik kan me voorstellen dat meneer agent niet vrolijk wordt van een zelfbouwsel zonder RDW (goed)keur.
 
Laatst bewerkt:
En voor die scharnierbussen moet er dan een houder/buis aan de horizontale plaat bevestigd worden? Of kan ik die bussen beter in de armen van de vork plaatsen?Klopt inderdaad, heb hier al e.e.a. over voorbij zien komen. De hoeveelheid caster en de hoek waaronder het draaipunt staat, hebben hier een grote invloed op.

Kan de lagers in het draaipunt ook wat strakker afstellen, die bewegen toch nog nauwelijks.

Ook al na zitten denken over het gebruik van een stuurdemper om die slinger tegen te gaan, maar ik zou niet weten hoe dat ontworpen moet worden wanneer de swingarm 360 graden rond moet kunnen draaien.Het is tof, het is anders, het weegt weinig en je kunt er gemakkelijk mee achteruit rijden. :)Maar dan onder een Kever inderdaad. ;)

Wat normaal zou je gewoon dit doen toch? ;)

5br86d.jpg
 
Dit lijkt me een interresante website voor jou:

Welcome to Single Wheel.com

Ken 'm inderdaad! :)

lagerbok - Google zoeken

Lagerblok. Kant en klaar, je bout het aan aan je plaat en je knalt een bout door je beugels. Keuze uit mogelijkheid met volledige gesealde lagers maar ook met kunststof bussen en bronzen.

mvg

db

Ha, dat klinkt helemaal prima. Moet er tussen de twee lagerblokken nog een afstandsbus komen, of zou dat overbodig zijn?
 
Lagerblokken, makkelijkste en meest bedrijfszekere oplossing.

Edit: gave foto's hierboven, trekt bekijks en terecht :). Idd maak het degelijk, borgmoeren of Loctite gebruiken en als je moet lassen maar het niveau carnavalswagen nog niet ontstegen bent, besteedt dat dan uit. Als het los breekt kunnen er serieuze ongelukken gebeuren (dat geldt overigens voor elke aanhanger). Succes, ben benieuwd naar het resultaat!

ucp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan